به گزارش پارس به نقل از مهر ، سقوط ۶۰ درصدی قیمت طلای سیاه در طول هفت ماه گذشته تاکنون آژیر قرمز کسری بودجه و محدود شدن منابع مالی برای اقتصاد تمامی کشورهای بزرگ صادرکننده نفت به ویژه کشورهای عضو اوپک را به صدا درآورده است.

آمارهای رسمی وزارت نفت و بانک مرکزی هم از نصف شدن درآمدهای صادرات نفت ایران در طول این مدت حکایت دارد و کاهش قیمت طلای سیاه حتی واکنش سفت و سخت حسن روحانی رئیس جمهوری اسلامی ایران هم را به همراه داشته است و رئیس کابینه دولت تدبیر امید از این سناریوی برخی از کشورهای برای پائین نگاه داشتن بهای طلای سیاه به عنوان یک "توطئه نفتی" یاد کرده است.

در این بین هر چند برخی از کشورهای عربی عضو اوپک همچون عربستان سعودی، کویت و امارات متحده عربی قصد دارند در تبانی با ایالات متحده آمریکا قیمت هر بشکه نفت را به سطوح پائین تر از ۴۰ دلار کاهش دهند اما ایران با استفاده از برنامه های جدید گازی به ماه عسل نفتی اعراب پایان داده است.

آمارهای رسمی منتشر شده توسط شرکت ملی نفت ایران نشان می دهد از ابتدای سال جاری تاکنون با تکمیل طرح توسعه فاز ۱۲ به عنوان بزرگترین فاز پارس جنوبی، ۶ محموله با تناژ بیش از هفت میلیون بشکه میعانات گازی این فاز مشترک گازی به بازارهای جهانی صادر شده است.

در شرایط فعلی قیمت هر بشکه میعانات گازی در بازارهای جهانی حدود ۵۵ تا ۶۰ دلار در هر بشکه تخمین زده می شود که با احتساب صادرات هفت میلیون بشکه میعانات گازی فاز ۱۲ پارس جنوبی حدود ۴۰۰ میلیون دلار درآمد جدید نصیب اقتصاد کشور شده است.

آمارهای منتشر شده توسط اوپک هم افزایش صادرات میعانات گازی ایران در سال ۲۰۱۴ میلادی را تائید می کند به طوری که مطابق با گزارش‌های آژانس بین‌المللی انرژی حجم صادرات این محصول استراتژیک گازی در سال گذشته میلادی با ثبت رشدی ۱۰۰ درصدی به حدود به ۱۹۰ هزار بشکه در روز رسیده است.

ایران صادرکننده گازوئیل شد

در کنار سناریوی افزایش تولید و صادرات میعانات گازی از محل طرح توسعه فازهای جدید پارس جنوبی، یکی دیگر از تاکتیک های ایران در دوران توطئه نفتی افزایش گازرسانی به نیروگاه‌های برق و کاهش مصرف سوخت مایع به ویژه نفت کوره و گازوئیل در واحدهای نیروگاهی است.

از ابتدای سال جاری تاکنون با بهره برداری از بخش‌هایی از طرح توسعه فاز ۱۲، ۱۵ تا ۱۸ پارس جنوبی حدود ۱۰۰ میلیون مترمکعب به ظرفیت تولید روزانه گاز ایران افزوده شده به طوری‌که حمیدرضا عراقی معاون وزیر نفت هفته جاری از ثبت تولید روزانه بیش از ۶۶۶ میلیون مترمکعب گاز در کشور خبر داده است.

در ثبت این رکورد جدید گازی قطعا رد پای افزایش تولید گاز از پنج فاز پارس جنوبی به چشم می‌خورد و آمارهای رسمی وزارت نفت هم حاکی از آن است که در طول ۳۰۰ روز نخست سال‌جاری میزان تحویل گاز به مشترکان مختلف همچون نیروگاه ها، صنایع، کارخانه ها، ساختمان‌های تجاری و مسکونی با ثبت رشد حدود ۱۵ میلیارد مترمکعبی در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته به ۱۳۵ میلیارد مترمکعب رسیده است.

اما بدون شک افزایش گازرسانی به نیروگاه های برق به منظور کاهش مصرف سوخت مایع به ویژه گازوئیل مهمترین دستاورد افزایش گازرسانی به این واحدهای صنعتی است.

از ابتدای سال‌جاری تاکنون حدود ۴۳ میلیارد مترمکعب گاز طبیعی به نیروگاه‌های برق کشور تحویل شده است که عرضه این میزان گاز در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته رشدی ۳۳ درصدی را تجربه می‌کند و مسئولان وزارت نفت پیش بینی می‌کنند تا پایان سال‌جاری حدود ۵۰ میلیارد مکمترمکعب گاز در واحدهای نیروگاهی مصرف شود.

با افزایش مصرف گاز طبیعی در نیروگاه‌ها میزان مصرف نفت کوره و گازوئیل به میزان قابل توجهی کاهش می‌یابد و وزارت نیرو هم با انتشار گزارش جداگانه ای از صرفه جویی حدود ۶ میلیارد و۵۰۰ میلیون لیتری در مصرف نفت کوره و گازوئیل در نیروگاه‌ها خبر داده است.

از این رو از ابتدای سال‌جاری با کاهشی ۳۳ درصدی در مصرف نفت کوره نیروگاه ها در مجموع حدود ۸.۲ میلیارد لیتر از این فرآورده نفتی در واحدهای تولید برق مصرف شده که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته کاهشی حدود چهار میلیارد لیتری پیدا کرده است.

در این مدت هم با تحویل ۷.۴ میلیارد لیتر گازوئیل به نیروگاه های برق مصرف این فرآورده استراتژیک نفتی با ثبت کاهشی حدود ۲۰ درصدی در مجموع حدود ۲.۵ میلیارد لیتری در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته داشته است.

بر این اساس با صرفه‌جویی حدود ۶ میلیارد و ۵۰۰ میلیون لیتری در مصرف سوخت مایع نیروگاه ها، ظرفیت مازادی برای صادرات این دو محصول پرطرفدار نفتی در بازار جهانی ایجاد شده است که با احتساب هر لیتر فرآورده نفتی حدود ۵۰ سنت درآمدی معادل ۳.۶ میلیارد دلاری حاصل می‌شود.

به عبارت دیگر، جمهوری اسلامی ایران با استفاده از تاکتیک‌های جدید گازی همزمان با بهره برداری از فازهای جدید پارس جنوبی و افزایش صادرات میعانات گازی، گازوئیل و نفت کوره موفق شده تا حدودی کاهش شدید درآمدهای صدرات نفت خام را کنترل کند.