به گزارش پارس به نقل از فارسجمعی از اهالی هنر گرد هم آمده بودند. قرار بود شیرینی تفکیک معاونت فرهنگی – هنری اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم با معرفی سرپرست معاونت هنری اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم تکمیل شود.

اتفاقی که امید روزهای شیرینی را برای اهالی هنر قم نوید می‌داد. فرصتی پیش آمده بود تا ناگفته‌هایشان را بگویند. از حرفی که بر گلو مانده بود و زخم‌هایی  که بر پیکر هنر وارد شده بود. زخم‌هایی که کهنه شده بودند و حالا سر باز کرده بودند.

سخنش را اینگونه آغاز کرد:

شب‌های هجر را گذراندیم و زنده‌ایم/ ما را به سخت جانی خود این گمان نبود

او گفت: امروز حضور در این اداره‌کل بسیار برایم سخت بود. دو سال تمام جنگ اعصاب داشتیم. برخوردهای غیر مودبانه، برداشت‌های متولیانه، رفتارهای عاطفه ستیز روح ما را آزار می‌داد.

استاد محمد‌علی مجاهدی ادامه داد: گناه ما این بود که هنرمند بودیم و دغدغه خدمت داشتیم.

مسئول انجمن ادبی اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم با بیان اینکه طی دو سال گذشته به ایستایی کامل رسیده بود اظهار کرد: در این سال‌ها هنر قم کاملا مُرد و شاید تعمدی برای این موضوع وجود داشت.

وی یادآور شد: البته شواهدی در دست است که نشان می‌دهد این موضوع دور از تعمد نبوده است.

مجاهدی تصریح کرد: از کسی شعر و هنر نمی‌فهمد چه انتظاری می‌توان داشت.

مجاهدی هنر قم را یک هنر قدسی و ماورایی دانست و بیان کرد: هنر استان قم جایگاه بسیار مهم دارد و فرا ملی بودن هنر قم را جز ارشاد چه کسی باید پاس بدارد.

وی با بیان اینکه اعتبارات کارهای هنری صرف چیزهایی غیر از هنر می‌شد یادآور شد: برای قطع ریشه هنر به عده‌ای دیگر نان‌رسانی می‌کردند.

مسئول دبیرخانه دائمی شعر آیینی کشور در خصوص جایگاه شعر آیینی در قم اظهار کرد: شعر آیینی در قم جایگاه و پایگاه خاصی ندارد و این موضوع مایه تاسف است.

جوانان را دریابید

در ادامه حسن‌علی یگانه بهمن هنرمند پیشکسوت نقاشی در قم با اعلام اینکه 50 سال سابقه کار دارد گفت: وجود مشکلات موجب شکست می‌شود و به شخصه سعی کرده‌ام هیچ مشکل شخصی نداشته باشم.

وی ادامه داد: تمام جوانان ما امروز دارای مشکلات عدیده‌ای هستند و باید برای حل مشکلات مالی هنرمندان جوان فکری کرد.

همچنین کورش زارعی هنرمند تئاتر قم مدیرکل و معاون فرهنگی هنری سابق ارشاد قم را بیگانه با هنر خواند و ابراز کرد: امیدواریم دیگر این اتفاقات تکرار نشود.

وی ابراز امیدواری کرد: استان قم دوباره در همه عرصه‌ها بدرخشد و زبانزد خاص و عام باشد.

ابراهیم سلیمانی عضو هیئت موسس انجمن عکاسان قم نیز در این مراسم اظهار کرد: مجالی برای گفتن بسیاری از سخنان مانده بر گلو نیست و امیدوارم این امیدی که امروز دیده می‌شود تبدیل به دیالوگ‌هایی که امروز در مورد دوره مدیریت قبل شنیدیم نشود.

وی افزود: در دوره مدیریت قبلی نیز وعده‌های بسیاری داده شد اما آنچه نصیب ما شد فقط بی‌مهری بود.

عضو هیئت موسس انجمن عکاسان قم با بیان اینکه فرهنگ و هنر حداقل بر دو رکن هنرمند و مخاطب استوار است گفت: هنرمند از محروم‌ترین و مظلوم‌ترین اقشار جامعه در قم است.