به گزارش پارس به نقل از خبرگزاری صدا و سیما ، علی جنتی در مراسم روز ملی سینما که شب گذشته در کاخ سعدآباد برگزار شد، گفت: در حوزه اکران معمولاً دچار مشکلاتی هستیم که نیاز به اصلاح دارد و اگر ما به طور خصوصی مشکلات فیلم ها را با هم در میان بگذاریم بسیاری از این مشکلات حل  می شود.

جنتی گفت: من نه تحت تأثیر رسانه ها و نه بیانات برخی نمایندگان محترم مجلس قرار می گیرم بلکه موارد و مشکلات پیش آمده را براساس ضوابط و قوانین تعریف و وضع شده بررسی می کنیم و به بهترین شکل عمل خواهیم کرد.

وی افزود: تا امروز فقط به خاطر فیلم قصه ها دو کارت زرد گرفته ام و کارت سوم هم در راه است.

جنتی گفت: زمانی که فیلم قصه ها را می دیدم فکر نمی کردم که مشکلی داشته باشد و به آن اجازه اکران دادم و توجهی به این موضوع نداشتم که احیاناً کسی انتقاد کند یا در مجلس باعث سوال شود.

وی افزود: برخی از فقها در فیلم رستاخیز می گویند باید چهره حضرت ابوالفضل(ع) را به طور مستقیم نشان ندهید و ما هم این صحبت را قبول داریم اما من به این موضوع توجهی نداشتم که عده ای جلوی وزارت ارشاد تجمع و تظاهرات کردند و تنها نظر مراجع تقلید برایمان مهم بود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت:‌ به درویش هم گفتیم باید هاله ای از نور جلوی چهره حضرت ابوالفضل بگذارند تا فیلم قابل اکران شود.

جنتی افزود: در جشن خانه سینما درخصوص فیلم رستاخیز صحبت هایی شده بود که در این باره روز شنبه با احمدرضا درویش جلسه ای را خواهیم گذاشت و توضیحات کافی را به وی عرض خواهم کرد.

وی گفت: از زمانی که سفیر ایران در سوئد بودم تا امروز از فیلم رستاخیز بیشترین حمایت را کردم و آن را به عنوان فیلمی فاخر معرفی کردم.

جنتی افزود: به نقدهای وارد شده به فعالیت های وزارت فرهنگ و ارشاد توجه بیشتری می کنیم و برای پیشبرد اهداف مثبت قدم های موثری خواهیم برداشت.

وی گفت: با همه تفاسیر، سیاست کلی و رویکرد داخلی ما حمایت از سینماگران و فیلم های ساخته شده آنهاست اما از محدودیت های قانونی و اجتماعی که وجود دارد نباید غافل شد مثلاً یکسری از افراد در مورد نامگذاری جشنواره بین المللی فیلم فجر چنان جنجال برپا کردند که مجبور شدم بگویم این جشنواره جشنواره بین المللی فیلم فجر است حال چه اشکالی دارد که در اردیبهشت انجام شود.

وی افزود: فجر متعلق به انجمن ما نیست و از قرآن گرفته شده و عنوان اصلی این جشنواره فجر است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: در زمینه سالن های مختلف سینمایی در سطح کشور ، با همکاری بنیاد مستضعفان حدود 100 مجتمع فرهنگی که سالن های مرغوب و قابل استفاده ای داشتند نیمی از آنها بازگشایی شده است.

جنتی گفت: من به شخصه جلسات متعددی با بانک های خصوصی و دیگر ارگان ها برای حمایت و سرمایه گذاری در حوزه فرهنگ و هنر داشتم.

وی افزود: توانستیم نظرات تعدادی از آنها را جلب کنیم و به این نتیجه رسیدیم که یک شرکت فرهنگ و هنر در مجموعه آنها تأسیس شود.

وزیر ارشاد گفت:  جمع کثیری از اصحاب سرمایه را که علاقه مند به سرمایه گذاری در حوزه فرهنگ و هنر هستند دعوت کردیم تا آنها را به این امر ترغیب کنیم.

جنتی گفت: سرمایه گذاری در دیگر بخش ها نیز در دستور کار ما قرار گرفته و در بخش سینما با کمک سازمان سینمایی و خود اهالی این عرصه فعالیت هایی را انجام خواهیم داد تا سرمایه را در این زمینه متمرکز کنیم.

وی افزود: خوشبختانه امسال مخاطبان سینما افزایش یافته اند البته من صحبت های دوستانی را که چند شب پیش اظهاراتی درباره سینماهای بدون تماشاگر یا کم تماشاگر کرده بودند خواندم و باید به آنها بگویم که مخاطبان سینما امسال سه برابر شده اند و این نتیجه تلاش های اهالی سینما ، سازمان سینمایی و مدیرانی که در این عرصه فعالیت می کنند، است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین گفت: بزرگترین اولویت این دولت برداشتن مشکلات دست و پاگیر و تحریم های ظالمانه ای است که اقتصاد ما را فلج کرده است.

وزیر ارشاد افزود: سال گذشته دولت سال سختی را پشت سر گذاشت اما امسال سال سخت تری است زیرا در سال گذشته نفت را 105 دلار می فروخیتم و امسال 45 دلار می فروشیم.

وی گفت: امسال دولت سیاست ریاضتی پیش گرفته و وزرا نیز سفرهای خارجی خود را کم کرده اند همچنین وزارتخانه ها سیاست ریاضتی پیش گرفته اند و در زمینه طرح های عمرانی و فرهنگی نیز دولت با مشکلات روبروست.

وزیر ارشاد گفت: خوشحالم که با تلاش شبانه روزی وزارت خارجه و تدبیر رئیس جمهور توافقی بین ما و دیگر کشورهای جهان حاصل و تحریم ها برداشته شد.

وی افزود: در آینده نه چندان دور نیز تحریم ها به طور کلی برداشته می شود و امکان گشایش در کشور فراهم می شود و با این وجود شاهد آینده نویدبخشی خواهیم بود.

رضامیرکریمی ضمن تبریک روز سینما به سینماگران گفت: با وجود اینکه سینما خدمات ارزنده ای برای کشور داشته همیشه طلبکاران زیادی دارد البته هیچ کدام از ما انتظار این را نداریم که کارهای زیربنایی جدی صرفاً از طریق وزارت ارشاد اتفاق بیفتد چون کارهای زیربنایی نیازمند عزم ملی است.

وی گفت: من امیدوارم همه ما به نقطه ای برسیم که باور کنیم بسیاری از سردرگمی ها و مشکلات که در اقتصاد و دیپلماسی دست به گریبان آنها هستیم ناشی از کم کاری های فرهنگی تاریخی ماست و مسیرهای کم هزینه ای از جمله سرمایه گذاری در حوزه فرهنگ وجود دارد.

رئیس سازمان سینمایی ضمن خبر دادن از برگزاری جشن یکسالگی سینما هنر و تجربه گفت: با اطمینان به شما می گویم که روزهای خوب همراه با همدلی و همراهی شما در انتظار سینمای ایران است.

حجت الله ایوبی افزود: قرار بود جلسه ای دو سه روزه قبل از هفته دولت پیرامون نقد و بررسی عملکرد دو ساله خودمان برگزار کنیم اما به دلیل جشن های زیاد این اتفاق نیفتاد.

وی گفت: ما منتظر شنیدن حرف ها و نقدهای شما هستیم و به شما اعتماد داریم.

کیک تولد یکسالگی سینما هنر و تجربه با حضور امیرحسین علم الهدی ، هوشنگ گلمکانی ، ایرج تقی پور ، شهرام مکری ، سیف الله صمدیان ، محمدرضا فرجی و جمال امید بریده شد و این مراسم پس از صرف شام به پایان رسید.