به گزارش پارس به نقل از فارسمحمدرضا قادریاظهار کرد: 20 درصد از کارگاه‌های سفال شهر لالجین گازکشی شده‌اند و مابقی آنها یعنی در حدود 80 درصد کارگاه‌ها گاز شهری ندارند.

وی در زمینه سنتی بودن کارگاه‌های سفال لالجین گفت: تنها 10 درصد از این کارگاه‌ها سنتی است و بقیه به تجهیزات به‌روز مجهز هستند.

مدیر میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری لالجین در خصوص صادرات سفال در 5 ماهه نخست امسال گفت: 6 میلیون دلار صادرات صنایع دستی شامل سفال را از لالجین داشته‌ایم و صادرات صنایع چینی بهداشتی نیز شامل 4 میلیون دلار بوده که در مجموع 10 میلیون دلار صادرات از لالجین به خارج از کشور انجام شده است.

وی با بیان اینکه امسال نسبت به سال‌های گذشته شاهد افت تولیدات سفال در لالجین بودیم، ادامه داد: امسال به دلیل تحریم‌ها شاهد رکود اقتصادی در صادرات سفال لالجین هستیم.

قادری خاطرنشان کرد: در سال‌های گذشته سفال لالجین به 40 کشور اروپایی صادر می‌شد که این میزان صادرات امسال به 10 کشور رسیده و بیشتر این صادرات‌ها به اروپا به دلیل تحریم‌ها به صورت چمدانی انجام می‌شود.

وی افزود: پس از تحریم‌ها سفال لالجین بازارهای خود را در کشورهای اروپایی از دست داده است و در حال حاضر 90 درصد سفال و صنایع‌دستی لالجین به کشور عراق و 10 درصد باقی‌ مانده به دبی صادر می‌شود.

مدیر میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری لالجین با بیان اینکه در سال‌های گذشته میزان صادرات سفال به خارج از کشور 33 قطعه در 4 هزار نوع مختلف بوده است، تأکید کرد: این مقدار صادرات امسال افت چشمگیری داشته است.

وی در ادامه سخنانش با بیان اینکه یکی از کارگاه‌های سفال لالجین به نام کارگاه "حاج عسگر عسگری" ثبت آثار باستانی شده است، در زمینه وضعیت تولید اشتغال در کارگاه‌های سفال لالجین نیز خاطرنشان کرد: برای 4 هزار نفر به صورت مستقیم و برای 4 هزار نفر نیز به صورت غیر مستقیم تولید اشتغال صورت گرفته است.

قادری تصریح کرد: هم‌اکنون در لالجین که به عنوان پایتخت سفال ایران زمین است 600 کارگاه و 220 فروشگاه سفال وجود دارد.