به گزارش پارس به نقل از «پرنسالاتینا»، «میگل دیاز کانل» نخست وزیر کوبا روز گذشته در دومین اجلاس سران جوامع کشورهای آمریکای لاتین و حوزه کارائیب (سلاک) و اتحادیه اروپا در بروکسل (پایتخت بلژیک) مقر این اتحادیه خطاب به کشورهای اروپایی گفت: با وجود اتخاذ تصمیم تاریخی رؤسای جمهور ایالات متحده آمریکا و کوبا مبنی بر آغاز مجدد روابط دیپلماتیک و احیای آن ولی تحریم‌های اقتصادی، تجاری و مالی واشنگتن علیه کوبا همچنان ادامه دارد.

«کانل» در ادامه تأکید کرد: دیگر وقت آن رسیده است که جامعه اروپا از حذف کامل این تحریم‌ها حمایت کرده و به اجرای اقدام غیر اخلاقی آمریکا در سال 1996 مبنی بر تصویب و قانونی جلوه دادن قانون «هلمز بورتون» علیه کوبا پایان بخشد.

وی در این اجلاس متذکر شد که لغو تمامی تحریم‌ها، بازگرداندن خاک اشغال شده زندان گوآنتانامو از سوی آمریکا به کوبا و همچنین متوقف کردن تولید و پخش برنامه‌های تلویزیونی و رادیویی ضد کوبایی از جمله موارد ضروری برای برقراری صلح و بهبود روابط بین آمریکا و کوبا به شمار می‌رود.

نخست وزیر کوبا در طول سخنانش اذعان داشت که در این مسیر مذاکرات، واشنگتن علاوه بر جبران خسارت‌های مالی، جانی و روحی مردم کوبا باید روند انجام برنامه‌ها و طرح‌های خرابکارانه علیه کشو ما را نیز متوقف سازد.

«کانل» در بخشی از سخنانش خطاب به مقامات کشورهای اروپایی اعلام کرد: کوبا آماده ادامه همکاری خود با اتحادیه اروپا برای به نتیجه رسیدن این مذاکرات سیاسی در سایه عمل متقابل به تعهدات، رعایت احترام و عدم دخالت در توافقات سال 2008 می‌باشد.

این مقام کوبایی در این باره افزود: اتحادیه اروپا که یکی از شرکای مهم اقتصادی برای کوبا محسوب می‌شود توانایی لازم برای کمک به ما در این عرصه را داشته و می‌تواند در ساخت جهانی عادل و متعادل نقش بسزایی را ایفا نماید.

اجلاس سران سلاک و اتحادیه اروپا از چهارشنبه به مدت دو روز در بروکسل آغاز شده که نمایندگان 61 کشور در آن حضور پیدا کرده‌اند( 33 کشور از سلاک و 28 کشور از اتحادیه اروپا).