به گزارش پارس به نقل از ايسنا، مدیرکل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی گفت: هفت هزار و 500 هنرمند در 75 رشته صنایع دستی آذربایجان شرقی فعالیت می‌کنند که این آمار نشان از پتانسیل بالای استان در حوزه صنایع دستی است.

فرزین حق‌پرست در آئین تقدیر از فعالان صنایع دستی بیان کرد : هفته صنایع دستی فرصت مناسبی است تا پتانسیل‌ها، نقاط قوت و نقاط ضعف استان در زمینه‌های مختلف صنایع دستی بررسی و ازریابی شود.

او با اشاره به شرایط خاص اقتصادی و کشور و همچنین فرمایش مقام معظم رهبری درباره اهمیت اقتصاد مقاومتی، اظهار کرد: با توجه به شرایط کشور و قرار گرقتن در شرایط اقتصاد مقاومتی یکی از راه‌های پویایی اقتصاد توجه به صنایع دستی به ویژه در حوزه تبلیغات و فروش آنها است.

مدیرکل میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری ادامه داد: بر همین اساس رویکرد اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نیز تلاش در راستای شناساندن هرچه بیشتر و بهتر صنایع دستی و کمک به هنرمندان در به دست آوردن بازار مناسب و فرهنگ سازی مخاطبان در حوزه استفاده از صنایع دستی است.

حق پرست اظهار کرد: تشکیل فراکسیون صنایع دستی در مجلس شورای اسلامی اقدامی مناسب در جهت رفع موانع مشکلات هنرمندان صنایع دستی است و اداره کل میراث فرهنگی با همکاری فراکسیون صنایع دستی مجلس در تلاش است با تصویب قوانین حمایتی به هنرمندان و معیشت آنها نیز کمک کند.

وی با اشاره به اهمیت برگزاری نمایشگاه‌های صنایع دستی در طول سال گفت : برگزاری نمایشگاه های صنایع دستی می‌تواند جایگاه صنایع دستی را در زندگی مردم ارتقا دهد و در سبد خرید مردم جایی داشته باشد.

حق پرست در پایان سخنان خود از هنرمندان صنایع دستی خواست تا با اولویت قرار دادن نوآوری و خلاقیت در ارائه محصولات خود در تجاری شدن هنرهای استانی موثر باشند.

به‌روز شدن، رمز بقای صنایع دستی

مدیرکل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان سمنان گفت: صنایع دستی برای رشد و پیشرفت نیاز به هماهنگی با مقتضیات روز دارد.

«حسین خواجه بیدختی» در نشست هم اندیشی با هنرمندان صنایع دستی شاهرود و میامی بیان کرد: بخشی از صنایع دستی کشور متاثر از پدیده مدرنیسم در حال فراموشی است و تنها راه بقای این هنر، به‌روز شدن است.

وی افزود: زندگی ماشینی، حرفه‌های سنتی را به حاشیه رانده و بسیاری از مشاغل سنتی رو به افول است.

بیدختی از صنایع‌دستی به عنوان صنعت فرهنگی و خلاق یاد کرد و گفت: باید از تجربه کشورهای توسعه یافته که در مسیر ورود جامعه سنتی به مدرن، برنامه‌های موفقی برای حفظ خرده فرهنگهای و مشاغل سنتی داشته اند، الگو گرفته شود.

وی با تاکید بر حفظ صنایع‌دستی به عنوان یادگار گذشتگان اظهار کرد: بیشتر فعالان حوزه صنایع دستی را بانوان تشکیل می‌دهند و این هنر می‌تواند در زمینه پر کردن اوقات فراغت جوانان نیز نقش موثری داشته باشد.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان سمنان با بیان اینکه هنرمندان در شرایط فعلی نیاز به حمایت دارند، گفت: قوانین حمایتی از هنرمندان به طور کامل اجرا نمی‌شود.

یکی از هنرمندان صنایع دستی شاهرود نیز در ادامه به نمایندگی از هنرمندان صنایع دستی شاهرود و میامی، خواستار ایجاد بازارچه دائمی صنایع دستی در این شهرستان شد.

«فهیمه باباحجیان» گفت: ایجاد بازارچه دائمی می‌تواند بخش زیادی از دغدغه هنرمندان در زمینه فروش آثار را برطرف کند.

وی خواستار اختصاص غرفه گردشگری همراه با معرفی اماکن تاریخی و جاذبه‌های گردشگری در کنار برپایی نمایشگاه‌ها و بازارچه‌های صنایع دستی شد و افزود: صنایع دستی و گردشگری مکمل یکدیگرند.

این کارشناس ارشد صنایع‌دستی با اشاره به مشکلات بیمه هنرمندان گفت: در شاهرود و میامی دو هزار و 500 هنرمند صنایع دستی فعالیت دارند که بیشتر آنها خانم و اغلب سرپرست خانوار هستند و قطع شدن بیمه، آسیبب جدی به این افراد وارد می کند.

این دارنده مُهر اصالت یونسکو خواستار تلاش مسئولان در زمینه بازاریابی و صادرات صنایع دستی، حمایت از ایجاد اتحادیه و تعاونی صنایع دستی در شاهرود و توجه به نحوه پرداخت تسهیلات کم بهره به هنرمندان شد.

در پایان این نشست که به مناسبت گرامیداشت هفته صنایع دستی برگزار شد از شماری از هنرمندان تجلیل شد.

فرماندار شاهرود خواستار ایجاد بازارچه دائمی صنایع دستی شد

معاون استاندار و فرماندار ویژه شاهرود خواستار ایجاد بازارچه دائمی صنایع دستی در شاهرود شد.

به گزارش ایسنا، «سیدمحمدرضا هاشمی» در نشست هم‌اندیشی با هنرمندان صنایع دستی شاهرود و میامی، با بیان اینکه زمین مورد نیاز برای ایجاد این بازارچه در ورودی بسطام پیش بینی شده، ابراز امیدواری کرد: در نیمه اول امسال این پروژه آغاز شود.

وی ایجاد بازارچه دائمی را عامل موثری در زمینه کاهش دغدغه‌های هنرمندان عنوان کرد و گفت: هنرمندان صنایع دستی با مشکلات مختلف از جمله ورود بی رویه کالاها و صنایع دستی نامرغوب چینی و هندی، نبود زمینه رقابت با محصولات خارجی، بیمه، فروش تولیدات و .... مواجه هستند.

هاشمی، رشد و حمایت از صنایع دستی را زمینه ساز توسعه اشتغال پایدار و مهاجرت نکردن روستائیان به شهرها عنوان کرد و افزود: خوشبختانه صادارت صنایع دستی در سال گذشته 36 درصد رشد داشته است.

وی با اشاره به اینکه بخشی از جوایز دستگاههای اجرایی در شاهرود از طریق خرید صنایع دستی تامین می‌شود، بیان کرد: با برپایی چهار غرفه صنایع دستی در نوروز 94 در شاهرود، هنرمندان شاهرود شش میلیارد ریال فروش داشتند که نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد چشمگیری داشت.

فرماندار شاهرود گفت: بازارچه دائمی صنایع دستی می تواند در زمینه فروش محصولات صنایع دستی هنرمندان نقش موثری داشته باشد.