پایگاه خبری تحلیلی «پارس»- الهام تقی زاده- همه ما برای تزئین خانه‌مان از پرده‌های مختلفی استفاده می‌کنیم که هم یک نوع پوشش محسوب می‌شود و هم به محیط زیبایی می‌دهد. پرده‌ها مدرن یا ساده بستگی به این دارد که شما چه نوعی را برای پوشش خانه‌تان بخواهید. یکی قیمت برایش مهم نیست و فقط شکل ظاهری و زیبایی برایش اولویت دارد. یکی هم باید قیمت‌ها را بالا و پایین کند و ببیند تا چه اندازه می‌تواند هزینه کند، اما مسأله اصلی این است که آنقدر بازار انواع پرده در کشور ما متنوع است که هر کس می‌تواند با هر بودجه و سلیقه‌ای، پرده مورد نظر خود را تهیه کند.

یکی از راسته‌های پرده، لوردراپه و زبرا در خیابان سهروردی است؛ جایی که مغازه‌های کاغذ دیواری‌، پارکت‌ و لمینت‌ هم در آن جای گرفته‌. البته تنها این راسته مأمن پرده نیست و پل چوبی، خیابان شریعتی و بخشی از خیابان ولیعصر هم بازار انواع پرده است. ظاهرا قیمت‌ها با هم فرق دارند و برخی معتقدند راسته سهروردی به خاطر بورس بودنش برای خرید مناسب‌تر است. این بار برای اینکه از قیمت این بخش از تزئینات خانه باخبر شویم به این خیابان سر زدیم تا  از چند و چون و قیمت‌های این وسایل باخبر شویم.

در این راسته به علت کثرت مغازه‌ها، تنوع قیمت‌ و کیفیت هم بالاست. فقط باید بدانید که چه می‌خواهید و با چه حدود قیمتی.

انواع پرده‌ با رنگ‌ها و طرح‌های مختلف در این راسته موجود است، ازجمله پرده زبرا. پرده‌ زبرا چند سالی است که وارد بازار شده‌ و هم از نوع پارچه‌ای است و هم چوبی. ظاهر شیکی دارد و تا حدودی هم مقرون به صرفه است و هر کسی با هر سلیقه‌ و بودجه‌ای می‌تواند این نوع پرده‌ را تهیه کند.

این پرده‌ها در طرح‌ها و رنگ‌های متنوع از کشورهای مختلفی وارد می‌شود.

پرده لوردراپه که این روزها کمتر مورد استفاده است، هنوز هم در این راسته فروخته می‌شود. لوردراپه از جمله پرده‌هایی است که پارچه‌اش هم در کشور تولید می‌شود و هم از خارج ازجمله هلند وارد می‌شود. از زمانی که پرده زبرا  به بازار آمده خرید پرده زبرا بین مردم بیشتر شده. این پرده ها از کشورهای ترکیه، کره و چین وارد می‌شود و بسته به نوع و طرح، قیمت‌های متفاوتی دارد.

«سهیلی» از فروشندگان این راسته است و 12 سالی است در این صنف کار می‌کند. او وضع بازار را تا حدودی راکد می‌داند و می‌گوید: «تفاوت قیمت در راسته پرده‌فروشی خیابان سهروردی و پل چوبی زیاد نیست، اما چون خیابان سهروردی بورس لوازم پرده است، قیمت‌ها هم تا حدودی بهتر و مناسب‌تر است.»

به گفته سهیلی، حالا پرده زبرا در بازار طرفدار بیشتری دارد: «صنعت لوردراپه کم‌کم دارد از میان می‌رود و جایش را به پرده‌های زبرا می‌دهد. الان  60 درصد بازار از پرده‌های زبرا تشکیل شده و شاید 30 درصد مردم از لوردراپه استفاده می‌کنند. پرده لوردراپه یا پرده عمودی نوعی پرده‌ است که موارد استفاده فراوانی دارد. نصب سریع و آسان، استفاده راحت و مقرون‌ به ‌صرفه بودن، از مزایای لوردراپه است. این نوع پرده‌ها یک ریل آلومینیومی ‌دارد که روی سقف یا دیوار نصب می‌شود. از انواع مختلف این نوع لوردراپه‌ها می‌توان ساده، طرحدار، تصویری و مورب را نام برد. پارچه دولایه از دیگر مزایای این نوع پرده است، ضمن اینکه قابلیت تنظیم نور را دارد و قابل شست‌وشو حتی در ماشین لباسشویی است و تا 10 سال هم می‌تواند دوام و کارکرد داشته باشد. این پرده بسته به سلیقه مشتری، هم در خانه و هم در اداره استفاده می‌شود.

پارچه بیشتر لوردراپه‌ها هلندی است اما ایران هم صنعت و فناوری این نوع پرده‌ها را دارد، البته با کیفیتی پایین‌تر. اندازه پارچه‌های این پرده‌ها 9 در 13 سانت است که از 25 تا 27 هزار تومان قیمت دارد. پارچه‌های وارداتی از هلند اینجا برش می‌خورد و مونتاژ می‌شود.»

زبرای ترکیه‌ای‌ رتبه اول در فروش

«شهیدی» از فروشندگان این راسته است و بیشتر پرده زبرا می‌فروشد. او درباره انواع پرده می‌گوید: «پرده زبرا از جدیدترین انواع پرده‌ تزئینی است. این پرده از تور و پارچه است که به‌صورت راه‌راه مساوی و با ظرافت هرچه تمام بافته شده است. در این پرده دو لایه موازی روی هم قرارگرفته و با بالا و پایین کردن پرده و تغییر نحوه قرارگرفتن این لایه‌ها و نوارها، مقدار نور به‌صورت دلخواه تنظیم می‌شود، حتی می‌توان در صورت نیاز  پرده را کاملاً در قرقره بالا

جمع و از نور کامل استفاده کرد. با وجود اینکه شاید 10 سال از ورود این نوع پرده به بازار نمی‌گذرد، اما خیلی خوب مورد استقبال قرار گرفته است.  قیمت هر متر پرده‌ زبرا در بازار، با توجه به نوع و کشور تولید کننده، 45 هزار تا 250 هزار تومان است. البته قیمت پرده بستگی به طرح هم دارد. مثلا پرده‌های زبرای ترکیه‌ای و کره‌ای، طرح‌های متنوعی دارد. طرح‌های چینی هم در بازار به وفور یافت می‌شود، اما به اندازه دو نوع دیگر متنوع نیست و قیمت ارزانتری دارد. نصب پرده زبرا بسیار ساده‌است. با دو عدد بست برای هر پرده روی دیوار و سقف قابل ‌اجراست و به صورت دستی و موتوری می‌توان از این پرده‌ها استفاده کرد. در حالت دستی با استفاده از نوارهای تعبیه شده در کنار پرده می‌توانید نور محیط را تنظیم کنید و در حالت موتوری یا کنترلی می‌توان از فاصله دور، عمل بالا و پایین کردن و سایه روشن ایجاد کردن را به صورت اتوماتیک انجام داد و نور محیط را کنترل کرد. جنس پارچه‌های زبرا بیشتر پلی استر و ساتن و مخمل  است و برحسب تنوع و رنگ و جنس قیمت‌ها بالا و پایین می‌شود.

این را هم بگویم که زبرای چوبی هم داریم که از 140هزار تومان تا 200هزار تومان قیمت دارد.»

شهیدی خاطرنشان می‌کند: «این پرده بیشتر در آشپزخانه و اتاق خواب استفاده می‌شد اما مدتی است به پذیرایی‌ها هم راه پیدا کرده است.

شست‌وشوی این پرده با استفاده از شامپو فرش آسان است. البته برخی، از بخارشو هم استفاده می‌کنند که به نظرم این کار باعث پوسیدگی پرده می‌شود.»  اما در زمینه پارکت و لمینت هم می‌توان در این بازار جست‌وجو کرد. راسته سهروردی در این بخش نیز در پایتخت شهره است و کسانی که برای خرید به این خیابان سر می‌زنند، اغلب راضی و دست پر برمی‌گردند.

«البته مدتی است که لمینت جای پارکت را گرفته و شرایط بازار خرید و فروش هم تا حدودی تغییر کرده است.» این جمله را «اصلانی» از فروشندگان این راسته می‌گوید و اضافه می‌کند: «15 سال  است در این حرفه‌ام. این روزها فروش پارکت مثل سابق نیست. جنس‌ پارکت، چوب طبیعی است اما لمینت چوبی است که فرآوری می‌شود و این روزها جای پارکت را گرفته، با این حال معمولا از ناحیه  قفل خراب می‌شود. بنابراین نباید جسم سنگین روی آن بیفتد و در زمان شست‌وشو هم پس از آب و شامپو باید سریعا خشک شود. البته انواعی از لمینت‌ هم هست که نسبت به رطوبت مقاوم است و بیشتر در جاهای مرطوب مثل شمال استفاده می‌شود که قیمت این نوع لمینت، متری تا 320 هزار تومان هم می‌رسد.»

 لمینت‌، 50‌هزار تومان هست، 400 هزار تومان‌ هم هست

اصلانی می‌گوید: «بیشتر لمینت‌ها کانادایی، ایتالیایی و اروپایی است و  قیمت این لمینت‌ها  از 50 هزار تا 250 هزار تومان است. البته روسیه و فنلاند هم لمینت‌های بسیار خوبی دارند که قیمتش گاه تا 400 هزار تومان هم می‌رسد. نوع چینی هم وجود دارد که هم تحت لیسانس است و هم تولید چین که باز قیمت‌های متفاوتی دارد. در این راسته خیلی از لمینت‌ها چینی است چون قیمت‌اش نسبت به بقیه پایین‌تر است. لمینت کانادایی هر متر مربع 70 هزارتومان است، لمینت چینی  از 32 تا 40 هزار تومان، روسی 68 تا 70 هزار تومان و فنلاندی 63 هزار تومان قیمت خورده است.

لمینت دور استخر هم داریم که بیشتر آلمانی، بلژیکی و اسپانیایی است اما در بازار کم است. نوع آلمانی، متری 90 هزار تا 250 هزار تومان است.  پارکت هم بسته به درجه یک تا سه بودن آن، از 75 هزار تا 450 هزار تومان در بازار نوسان قیمت دارد.»

اصلانی همچنین می‌گوید: «پارکت یا کف‌پوش چوبی، از جنس چوب است که برای داخل ساختمان استفاده می‌شود. به این شکل که قطعات پارکت را به صورت موازی در کنار هم قرار می‌دهند تا کف ساختمان پوشیده شود. پارکت را به کف اتاق می‌چسبانند و پس از خشک شدن چسب، سطح روی آن را ساب و لاک می‌زنند تا صاف و صیقلی شود. پارکت نسبت به آب فوق‌العاده حساس است و در صورت تماس با آب، سریعا دچار تورم می‌شود یا به اصطلاح باد می‌کند. سطح پارکت در اثر برخورد اشیای نوک تیز با آن آسیب دیده و خش می‌افتد و پس از گذشت چند سال لازم است تا سطح آن مجدداً ساب خورده و لاک زده شود.

 لمینت‌، پیشتاز در فروش

این روزها، کف‌پوش‌های جدیدی از نوع ام‌دی‌اف و اچ‌دی‌اف نیز استفاده می‌شود که لمینت نام دارد و به اشتباه با نام پارکت در بازار عرضه می‌شود. این مواد جدید برای نصب موقتی مناسب است و ویژگی‌های بنیادی پارکت را ندارد. پارکت، به علت اینکه از چوب در ساختار آن استفاده شده نباید در مجاورت با رطوبت و آب باشد که این نوعی ضعف برای این مواد محسوب می‌شود. چوب پارکت بیشتر از جنس بلوط و گردو است که به دلیل کمبود این نوع چوب در کشور، این روزها از لمینت  بیشتر استفاده می‌شود. البته کشورهای اروپایی، کانادا، روسیه و فنلاند در این زمینه بهترین هستند و اجناس این کشورها در بازار به وفور یافت می‌شود.»

اصلانی به تفاوت دیگر میان پارکت‌ها و لمینت‌ها اشاره می‌کند: «لمینت‌ها به کف اتاق چسبانده نمی‌شود، بلکه به صورت پازل در هم قرار می‌گیرد. تفاوت لمینت با پارکت در این است که به دلیل استفاده نکردن از چسب در نصب لمینت می‌توان براحتی آنها را جمع‌آوری و به محلی دیگر انتقال داد، همچنین دارای عایق حرارتی و برودتی و مقاوم در برابر آب و اجسام نوک‌تیز است. سرعت نصب آن بسیار بالاست و نیازی به ساب و لاک هم ندارد. پس به‌صرفه‌تر از دیگر کف‌پوش‌هاست.»

بیشتر لمینت‌ها از یک برند آلمانی است که محصولی باکیفیت در بازار ایران به حساب می‌آید. البته برخی از محصولات چینی درجه یک نیز عرضه می‌شود که قیمت آن بسیار مناسب‌تر از نوع آلمانی است و از نظر کیفیت هم با لمینت آلمانی تقریباً برابری می‌کند. برخی دیگر از پارکت‌ها ساخت کشور خودمان است. نوعی لمینت هم در داخل تولید می‌شود که تحت لیسانس بلژیک است و 8 میلیمتر ضخامت دارد. قیمت این نوع لمینت مناسب است و با هزینه نصب، هر متر مربع 45 هزار تومان درمی‌آید. لمینت‌ها از نظر جنس و ضخامت با هم متفاوت است و کیفیت لمینت‌ها بسته به کشور سازنده، با یکدیگر فرق دارد. لمینت‌ با ضخامت 6، 8، 10، 12 و 15 میلی‌متر در بازار وجود دارد. هرچه ضخامت لمینت‌ها کمتر باشد، قیمت آن‌ها ارزان‌تر و مسلماً مقاومت آن‌ها نیز کمتر است. لمینتی که ضخامت‌ کمتری دارد، برای مکان‌های کم‌ترددتر مناسب است.»

اصلانی اضافه می‌کند: «گران‌ترین لمینت مربوط به یک برند آلمانی است که قیمت آن بدون هزینه نصب، تا متری 190 هزار تومان می‌رسد و ضخامت 10میلیمتری دارد.

برای خانه 50 متری، اگر شخصی لمینت 150 هزار تومانی و فوم 3 هزار تومانی را انتخاب کرده باشد، هزینه مواد اولیه 7میلیون و 650 هزار و با احتساب 100 هزار تومان هزینه نصب، هزینه کل، 7 میلیون و 750 هزار تومان می‌شود.»

تاریخچه پرده

در ایران عصر ساسانی، پرده علاوه بر مصارف خانگی و عمومی در قصر پادشاهان به عنوان حد فاصل شاه و کسانی که به حضور او می‌رسیدند به کار برده می‌شد. پرده‌دار مقام تشریفاتی مهمی‌ بود که وظیفه او کنار زدن پرده برای رویت پادشاه از سوی شرفیاب شوندگان بود. پرده‌دار پس از فروپاشی سلسله ساسانیان نام عربی حاجب را یافت که در دربارهای اموی و عباسی و سپس دولت‌های ایرانی پس از اسلام، مقام با اهمیتی بود. در قرون اخیر در دربارهای اروپا پرده شکوه و ابهت و عظمت خاصی یافت. پرده در دربار لویی چهاردهم و جانشینان او عنصر جدانشدنی در و پنجره در تالارهای ورسای، تریانون و توییلری بود. در قرن شانزدهم میلادی علاوه بر کاخ‌ها، تئاترها و اپراها و سالن‌های پرتجمل، مهمانخانه‌ها و تالارهای کنسرت و کالسکه‌ها نیز مزین به پرده‌های با شکوه شدند. در قرون وسطی و در دربارهای مشرق زمین، پرده نقش بسیار مهمی ‌در جداسازی اندرونی قصرها از قسمت بیرونی داشت. در دربارهای ایرانی مانند دربار آل بویه نیز ملکه‌ها پشت پرده نازکی می‌نشستند و به سخنان و گزارش‌های وزیران گوش می‌دادند. این رسم تا اواخر دوران قاجاریه همچنان پابرجا بود. ملکه‌های معروف غزنوی، سلجوقی و خوارزمشاهی و در قرون اخیر زنان فرمانروای سلسله صفویه نظیر مادر شاه عباس و سلسله قاجاریه نظیر مهدعلیا مادر ناصرالدین شاه نیز از پشت پرده، وزیران را به حضور می‌خواستند و با آنان به مذاکره می‌پرداختند. پرده به عنوان وسیله‌ای برای جداکردن درون خانه‌ها از بیرون و جلوگیری از تابش نور خورشید به داخل کاربرد داشت، اما رفته رفته، کاربرد دیگری هم پیدا کرد: زیباتر کردن محل زندگی. پرده نقش زیادی در زیبایی محیط خانه دارد. جنس، طرح و رنگ مورد استفاده در پرده، از شاخص‌هایی است که بر محیط زندگی و کار تاثیر می‌گذارد و در ایجاد فضایی پویا، شاد، ساده، مجلل، آرام یا سنگین، سهم قابل توجهی دارد.