به گزارش پارس به نقل از فارس، عباس رجایی رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی امروز در همایش رونمایی از محرک زیستی ویژه گندم (فلاویت) با بیان اینکه بخش کشاورزی نیازمند تغییر رویکرد است و این تغییر با عزم ملی امکان پذیر است، گفت: عده‌ای خواسته یا ناخواسته، با غرض و یا بدون غرض، با تفکر و بدون تفکر جریانی را در کشور با عنوان کشاورزی‌هراسی ایجاد کرده‌اند.

وی با بیان اینکه این عده می‌گویند ایران کشوری کشاورزی نیست و یک کشور تجاری است، افزود: این دیدگاه بسیار خطرناک است.

رجایی اظهار داشت: برخلاف کسانی که کشاورزی‌هراسی را ترویج می‌دهند، اتفاقاً ایرانی کشوری کشاورزی است، ما اگر از راه کشاورزی وارد شویم نه تنها می‌توانیم غذای خودمان را تولید کنیم، بلکه قادر هستیم غذای کشورهای دیگر و کشورهای همسایه را نیز تولید کنیم.

رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی تصریح کرد: کشاورزان می‌توانند از محل تولیدات محصولات کشاورزی کشور را مستقل کنند و این امر شدنی است.

وی با طرح این سؤال که چه کسی گفته، کشور ایران بی‌آب است و 92 درصد آب در بخش کشاورزی مصرف می‌شود، گفت: اتفاقاً فرمول‌هایی که برای کشاورزی‌هراسی استفاده می‌شود همین است.

رجایی بیان داشت: وزارت نیرو اعلام کرده 18 درصد کمبود بارندگی داریم، وزارت نیرو که وظیفه تولید آب را برعهده دارد، از بقیه بارندگی چه مقدار آب استحصال کرده است.

رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی با بیان اینکه در این سال‌ها ما خوب کار نکرده‌ایم، افزود: در 12 سالی که من عضو کمیسیون کشاورزی هستم، آمارهایی به من ارائه می‌شود که از 12 سال پیش ارائه می‌شد و تغییری نداشته و این مسئله نشان می‌دهد که جایی از کار ایراد دارد.

رجایی تصریح کرد: چند سال است که در قانون آمده، آب باید به‌ صورت حجمی به کشاورزان تحویل شود، درحالی که این اتفاق نیفتاده و ما همه سوء مدیریت‌ها از جمله شور شدن سد گتوند را هم به حساب کشاورزی می گذاریم.

وی با اشاره به احداث سدی در استان فارس، اظهار داشت: در این سد 30 درصد آب پشت سد به‌ علت حرارت تبخیر و 30 درصد هم از کانال‌های آب در پایین دست سد هدر می‌رود، اما با این وجود این هدررفت آب هم به حساب کشاورزی آورده می‌شود.

* خشک شدن دریاچه ارومیه را به حساب مصرف آب در کشاورزی نگذاریم

وی با انتقاد از اینکه گفته می‌شود که کشاورزی مملکت را بیچاره کرده، گفت: خشک شدن دریاچه ارومیه را پای کشاورزی و آب مصرفی برای این بخش می‌گذارند، درحالی که ما مسئولان که کارمان را درست انجام نداده‌ایم، باعث خشک شدن دریاچه ارومیه شده‌ایم.

رجایی با بیان اینکه علمی کردن کشاورزی یک عزم ملی می‌طلبد، اظهار داشت: معاونت زراعت وزارت جهاد کشاورزی در کارهای تحقیقاتی پای کار نمی‌آید و امروز هم که باید معاون این بخش آقای کشاورز حضور می‌داشت، در این مراسم حضور نیافته است.

وی افزود: تحقیقات نیازمند یارانه است و اگر در بخش تحقیقات کارهای مختلفی انجام گیرد، اما مسئولان وارد عمل نشوند، نتیجه‌ای حاصل نمی‌شود.

رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی تصریح کرد: در قانون 5 ساله پنجم گفته شد 35 درصد باید از مأخذ کود شیمیایی کم شود و جای آن را کود زیستی و آلی بگیرد که هنوز چنین اتفاقی نیفتاده است.

وی افزود: برای رشد کشاورزی حتماً باید تحقیقات موافق طبیعت عمل کند؛ چراکه کود شیمیایی که آسیب‌های جبران‌ناپذیری به خاک وارد کرده متناسب با طبیعت نبود.

رجایی بیان داشت: با همین شرایط آب و اقلیم حداقل قادر هستیم 300 میلیون تن محصول کشاورزی تولید کنیم و اگر ظرفیت جدید ایجاد شود، این رقم بسیار بیش‌تر هم می‌شود.

رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی گفت: پایه اقتصاد مقاومتی کشاورزی است و اگر به آن پرداختیم موفق می‌شویم.

وی افزود: سال 92، 36 هزار میلیارد تومان محصولات کشاورزی وارد کشور شده است.