به گزارش پارس به نقل از رجا ؛  دکترجهانسوز ریاست سازمان بسیج مهندسین کشاورزی ومنابع طبیعی با بیان اینکه، توجه به بحث خودکفایی در بخش کشاورزی در جهت رسیدن به اقتصاد مقاومتی به حدی است که بدون توجه به آن نمیتوان اقتصاد مقاومتی را تحقق بخشید اظهار داشت:استفاده از ابزار « غذا، فقر و امنیت غذایی» به نوعی پایه و اساس اقتصاد مقاومتی محسوب میشود.

 
استفاده از ابزار غذا
 
وی با اشاره به اینکه "غذا "اسلحه استراتژیک و خود اتکایی غذایی یک سپر امنیتی است بیان کرد: رمزی کلارک دادستان اسبق آمریکاهدف سیاست آمریکا در زمینه کشاورزی وابسته کردن کشورها به واردات مواد غذایی از آمریکا یا متعهدان آن است.مردم برای زندگی به مواد خوراکی نیاز دارد وچنانچه کشورهای صادر کننده آنها را تحریم کنند دیگر استقلاتی وجود نخواهد داشت.
 
فقر و امنیت غذایی
 
به گفته وی : «افزایش روز افزون جمعیت و کمبود زمین های کشاورزی »باعث شده که به بخش های همچون منابع طبیعی و پایه و به نظام های کشاورزی در جهت تولید فشار آمده و موجب ناپایداری تولید گردد.
 
ازاین رو میتوان نتیجه گرفت وجود "امنیت" در تولید مواد غذایی به نوعی پایه و اساس اقتصاد مقاومتی است.
 
جهانسوز با اشاره به اینکه، "بخش کشاورزی" عمده ترین نقش را در اقتصاد مقاومتی دارد افزود: بطور کلی بخش کشاورزی نقش بسیار مهمی را در اقتصاد مقاومتی ایفا میکند به نحوی که علارغم رشد منفی 5 در صدی ایران در سال 91 تنها بخشی که رشد مثبت داشت بخش کشاورزی  بوده است.
 
این نشان دهنده آن است که بخش کشاورزی مقاوم ترین بخش را در ارتباط با اقتصاد مقاومتی دارد.
 
کشاورزی پایه اقتصاد مقاومتی
 
از طرفی میتوان کشاورزی را پایه اقتصاد مقاومتی دانست چراکه مباحث «امنیت غذایی و تولید غذا » به نوعی اساس "اقتصاد مقاومتی" است.
 
وی با اشاره به اینکه غذا از هر نظر به عنوان اسلحه استراتژیک جهت حمله به کشورهایی کم توان در زمینه اقتصاد مقاومتی استفاده شده است عنوان کرد: با توجه به وابستگی انسان به غذا چنانچه کشورهایی صادر کننده آن را تحریم کنند دیگر استقلالی وجود نخواهد داشت.
 
بطوری که رمزی کلاک دادستان اسبق آمریکا هدف سیاست آمریکا در زمینه کشاورزی را: وابسته کردن کشورها به واردات غذایی از آمریکا یا متعهدان آن دانسته است.
 
ریاست سازمان بسیج مهندسین کشاورزی ومنابع طبیعی با اشاره به اینکه توجه به بعد «حفاظت و حمایت از تولیدات پایداری کشاورزی و منابع طبیعی» ازارکان اصلی اقتصاد مقاومتی است عنوان کرد: بین مسئله فقر و امنیت غذایی رابطه مستقیم وجود دارد چنانچه با ضرورت "افزایش جمعیت"و "کمبود زمین های کشاورزی" بتدریج به منابع طبیعی و پایه فشار آورده و این امر باعث ناپایداری تولید میشود.
 
درجهت تحقق اقتصاد مقاومتی در بخش کشاورزی
 
 وی با بیان اینکه سازمان بسیج مهندسین کشاورزی و منابع طبیعی به اجرای "طرح بسیج همگام با کشاورز" مبادرت نموده است افزود:برای تحقق اقتصاد مقاومتی در بخش کشاورزی باید اتکا به داخل داشته باشیم، متأسفانه ما سالانه هزاران میلیارد تومان در بخش محصولات استراتژیک واردات داریم و این برخلاف منویات مقام معظم رهبری است و باید مورد توجه قرار بگیرد.
 
دراین عرصه سعی برآن است که با استفاده از توانمندی های مهندسین بسیجی کشاورزی منابع طبیعی ، فعالیت های آموزشی و ترویجی و با قرار دادن میزان تولیدات کشاورزان نمونه و خبره به عنوان راهبرد رسیدن به افزایش تولید اقدام کنیم.
 
این مهم با تکیه بر" اجرای طرح بسیج همگام با کشاورز" و "اتکا به تولید داخلی "و" قطع واردات "میسر میشود.
 
پرورش ماهی و اردک
 
جهانسوز با اشاره به اینکه این سازمان در رابطه با "اقتصاد مقاومتی "در صدد استفاده از فضاها و زمان های خالی درجهت "افزایش تولیدات کشاورزی" در کشور است اظهار کرد: به عنوان مثال این سازمان در پادگانی متروکه در اطراف رشت اقدام به تولید ماهی و اردک نموده است.