به گزارش پارس به نقل از فارس، محمد فطانت رییس سازمان بورس و اوراق بهادار درباره دیدگاه این نهاد نسبت به جایگاه شاخص بورس و واکنش به نوسان‌های این نماگر در اقتصاد ایران عنوان کرد: شاخص کل بورس به عنوان نماگری که معرف نوسان‌های بازار سهام و بیان کننده شرایط کلی این بازار مورد توجه فعالان و سرمایه‌گذارن قرار می‌گیرد، برای متولیان بازار سرمایه نیز دارای اهمیت بوده و به عنوان یک نماگر بورسی به آن بی‌توجه نیستند.

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار افزود: این در حالی است که جایگاه بورس در کشور بسیار ویژه و قابل اهمیت بوده و هدف مدیران سازمان بورس در دوره جدید مدیریتی رساندن بورس به جایگاه اصلی خود به عنوان یک بازار غیر دولتی و تحت نظام‌های خود انتظام، خارج از دستورهای دیکته‌ای است.

وی در مورد مطالبات سهامدارن و سرمایه‌گذاران در مورد حل مولفه‌های بنیادی صنایع تاثیرگذار بر بازار سهام به فارس گفت: نرخ خوراک پتروشیمی همواره به عنوان یکی از مطالبه‌های اصلی بازار سهام که حجم قابل توجهی از ارزش معاملات این بازار را نیز به خود اختصاص داده‌اند، همواره مطرح بوده است.

براین اساس طی هفته‌های گذشته به برگزاری نشست‌های تخصصی برای تدوین آیین‌نامه‌ای خاص که در قانون تنظیم مقررات مالی دولت پیش‌بینی شده بود، با همکاری 3 وزارتخانه امور اقتصادی و دارایی، نفت و صنعت‌، معدن و تجارت پیش‌نویس آیین‌نامه‌تهیه شده و در حال آماده شدن جهت ارائه به دولت است.

رئیس سازمان بورس درباره آخرین اقدام‌های صورت گرفته برای راه‌اندازی بورس ارز در کشور عنوان کرد: یکی از بخش‌هایی که اقتصاد کشور را با مشکلات بسیاری مواجه کرده این که در حال حاضر قدرت پیش‌بینی برای فعالان اقتصادی از دورنمای بازار ارز وجود ندارد. این در حالی است که پیش‌بینی‌های ارزی در دنیای امروز با اتکا به اوراق مشتقه و ابزارهای مالی پوشش ریسک صورت می‌پذیرد.

فطانت گفت: در این زمینه سازمان بورس به عنوان مسئول مستقیم نظارت و راهبری اوراق بهادار در حوزه‌های اقتصادی تلاش می‌کند تا موضوع معاملات آتی ارز را مشابه قراردادهای آتی سکه طلا بررسی و امکان‌سنجی نماید.

وی افزود: برای این منظور طبیعی خواهد بود که متولیان بازار ارز از جمله وزارت اقتصاد، بانک مرکزی و سایر بازیگران اصلی این بازار از جمله بانک‌ها و صرافی‌ها با تشریک مساعی با استفاده از مکانیزم بازار به مدلی کاربردی دست یابد، تا بتوان برای بازار معاملات آتی ارز امیدوار بود.