به گزارش پارس به نقل از فارس، با گذشت یک هفته از مصوبه بانک مرکزی مبنی بر پرداخت وام 80 میلیونی خرید مسکن توسط بانک مسکن و 60 میلیونی از سوی سایر بانک ها، مشاوران املاک عنوان می کنند که اگر چه اعلام این خبر جنب و جوش متقاضیان را افزایش داده و سیگنال های حدودا  مثبتی به سازندگان برای ورود به عرصه ساخت و ساز داده است، اما بالا بودن نرخ سود بانکی باعث شده تا سازندگان مسکن همچنان با تردید برای ورود به ساخت و ساز نگاه کنند.

اکثر سازندگان مسکن که حدود دو سال یعنی از زمان ورود بازار مسکن به رکود، ساخت و ساز را رها کرده بودند می گویند تا زمانی که سپرده گذاری در بانک ها سود بیشتری به نسبت ساخت و ساز برای آنها داشته باشد وارد ساخت و ساز نمی شوند.

صمیمی یکی از انبوه سازان منطقه 11 به خبرنگار فارس گفت:تا زمانی که نرخ سود بانکی بالا باشد سازنده ها با وجود رکود و عدم خرید و فروش مسکن دوست ندارند وارد ساخت و ساز شوند.

وی ادامه داد: این روزها که رکود بر بازار مسکن حاکم شده وقتی یک سازنده معمولی یک و نیم میلیارد تومان پول داشته باشد وارد ساخت و ساز نمی شود و آن پول را در بانک سپرده گذاری می کند تا سود بیشتر و راحت تری به دست آورد.

*پرداخت تسهیلات 80 میلیونی خرید مسکن از خرداد آینده آغاز می شود

وی خاطر نشان کرد:پرداخت تسهیلات 80 میلیونی خرید مسکن با توجه به دوره یک ساله سپرده‌گذاری از خرداد ماه سال آینده آغاز می شود پس اگر سازنده های مسکن ببینند که سود بهتری از بابت ساخت و ساز نصیب آنها خواهد شد از هم اکنون اقدام به ساخت و ساز می کنند تا برای خرداد ماه سال آینده واحدهای آنها برای عرضه آماده شود.

*تا سود بانکی زیر 15 درصد نرسد بازار مسکن رونق نمی گیرد/جنب و جوش خریداران مسکن

مجتبی آقایی یکی از مشاوران املاک نیز معتقد است: این روزها که بازار مسکن هنوز بطور کامل از رکود خارج نشده است،اکثر سازنده ها تلاش می کنند وارد ساخت و ساز نشوند و سرمایه خود را در بانکها سپرده گذاری کنند.

وی افزود: پس از اعلام مصوبه بانک مرکزی مبنی بر افزایش وام خرید مسکن جنب و جوش زیادی در میان متقاضیان مسکن ایجاد شده و مدام از جزئیات این وام می پرسند.

آقایی گفت:هنوز برخی از متقاضیان مسکن رویای خانه دار شدن دارند بنابراین پس از اعلام افزایش وام خرید مسکن متقاضیان زیادی خوشحال شدند که می توانند صاحب مسکن شوند اما وقتی متوجه شدند اقساط وام 80 میلیونی حدود یک میلیون و 150 هزار تومان است دلسرد شدند.

آقایی ادامه داد:در منطقه خانی آبادنو سازندگانی هستند که سود بانکی را ترجیح می دهند و اعلام می کنند وقتی در این بازار می توان با سپرده گذاری سود بیشتری به نسبت ساخت و ساز کسب کرد پس بهترین روش برای سود کردن سپرده گذاری در بانک ها است.

به گفته وی،اگر نرخ سود بانکی به زیر 15 درصد کاهش یابد شک نکنید که ساخت و ساز مسکن رونق می گیرد.

البته اکثر مشاوران املاک معتقد هستند که برخی از بانک های خصوصی و حتی دولتی تشنه پول هستند و با ترفندهایی مثل واریز سود دو بار در یک ماه تلاش می کنند با پرداخت سود حتی بالاتر از نرخ 23 درصد روز شمار جذب سپرده کنند.

*اقساط وام خرید مسکن بالاست

جهانبخش مالکی یکی دیگر از مشاوران املاک است که معتقد است تا زمانی که نرخ سود کاهش نیابد افزایش سقف وام خرید مسکن نمی تواند چندان جذابیتی برای سازنده ها داشته باشد و خرید و فروش رونق بگیرد.

وی در خصوص مصوبه افزایش وام مسکن گفت:هنوز برخی از متقاضیان مسکن اطلاع دقیقی از این مصوبه ندارشتند و وقتی متوجه شدند که وام 80 میلیونی قرار است به خانه اولی ها آنهم با اقساط بالا پرداخت شود دلسرد شدند.

این مشاور املاک ادامه داد:تا زمانی که بانک ها نرخ سود خود را کاهش ندهند بازار مسکن تکان نخواهد خورد و خرید و فروش مسکن رونق آن چنانی نخواهد گرفت.

مالکی تاکید کرد:این روزها جنب و جوش مردم برای خرید مسکن زیاد شده چرا که معتقد هستند اگر پرداخت این وام خرید از خرداد ماه سال آینده آغاز شود قطعا رونق خرید و فروش باعث گرانی مسکن خواهد شد.

اکثر مشاوران املاک نیز معتقدند بعید به نظر می‌رسد وام 80 میلیون تومانی مسکن امسال در بازار مسکن، تاثیری داشته باشد و علت آن انتظار یکساله برای دریافت تسهیلات است اما اگر پرداخت این وام ها آغاز شود هر احتمالی برای رشد قیمت ها وجود دارد.

در عین حال هستند مشاوران املاک دیگری که با نگاه مثبت به وام 80 میلیون تومانی مسکن نگاه کرده و معتقدند این مصوبه در سال آینده موجب توقف رکود و پیدایش رونق و همچنین افزایش ساخت‌و‌سازها خواهد شد.

*تاثیر وام 80 میلیونی بر ساخت و ساز از هم اکنون شروع شده در سال آینده به اوج می رسد

رحیمی یکی از مشاوران املاک منطقه نیز 6 گفت:وام 80 میلیون تومانی مسکن در برخی از محله‌های تهران بسیار کارآمد خواهد بود و به‌طور یقین استقبال خوبی هم از این وام صورت خواهد گرفت. برای مثال در خرید یک واحد 70 متری نوساز که قیمت هر متر آن 3 میلیون تومان است، وام مذکور کمی بیش از یک‌سوم مبلغ خرید را تامین می‌کند.

یک مشاور املاک دیگر هم بر تاثیر وام مسکن 80میلیون تومانی تاکید کرد و گفت: این وام مشوقی بر تحریک سازنده‌ها برای ساخت‌و‌ساز خواهد بود.

وی در ادامه داد: سازنده‌ها به این امر آگاه هستند خریدارانی که از وام مسکن 80 میلیون تومانی برخوردار می‌شوند همچنان قدرت مانور زیادی در بازار خرید ندارند، به همین خاطر دو گزینه بیشتر برای خرید نخواهند داشت. یکی اینکه واحد‌های قدیمی ساخت را خریداری کنند یا اینکه واحدهای تازه‌ساخت اما متراژ کوچک را بخرند.
در عین حال نگاه‌های بسیار بد بینانه‌ای نیز درباره سیاستگذاری‌های جدید مسکنی دولت وجود دارد.  غفاری مدیر اجرایی پیشین سازمان مرکزی نظام مهندسی کشور درباره تاثیر افزایش مبلغ خرید وام مسکن معتقد است: بازار مسکن مرده است و با چنین تنفس‌های مصنوعی زنده نخواهد شد ، رکود به وجود آمده در بازار مسکن بیش از آن است که بتوان با این طرح‌ها و راهکارها بر آن غلبه کرد.

هفته گذشته بانک مرکزی مصوبه ای را اعلام کرد که بر اساس آن وام 80 میلیونی خرید مسکن خانه‌ اولی‌ها با سپرده گذاری 40 میلیون تومان(دوره انتظار یک ساله) با نرخ سود 14 درصد از خرداد ماه سال آینده پرداخت می شود.هر چند سایر بانک ها نیز وام 60 میلیون تومانی را برای خرید و ساخت مسکن سایر مقاضیان می‌توانند  پرداخت کنند.

وام خرید مسکن 80 میلیون تومانی به اصطلاح برای «خانه اولی‌ها» در نظر گرفته شده است یعنی متقاضیانی که برای اولین بار قصد خرید از بازار مسکن را دارند مجاز به بهره‌مندی از این وام هستند.

بر اساس اعلام بانک مرکزی متقاضیان دریافت وام مسکن 80 میلیون تومانی باید مبلغی معادل 40 میلیون تومان به مدت یک‌سال در بانک مسکن سپرده‌گذاری کنند و بعد از یک‌سال پس از برخورداری از وام برای 12 سال ماهانه یک میلیون و 150 هزار تومان را به صورت اقساط پرداخت کنند.

با این تفاسیر اگر خانه‌اولی‌ها، امسال برای دریافت وام به بانک مسکن مراجعه کنند طبق وعده بانک مرکزی، سال آینده وام را تحویل خواهند گرفت.

اگر متقاضیان در خرداد ماه امسال اقدام به سپرده‌گذاری در بانک مسکن کنند خرداد ماه سال آینده، اولین گروهی هستند که با کمک وام خرید مسکن 80 میلیون تومانی به بازار خرید وارد می‌شوند.