جدیدترین آمار ارائه شده از سوی بانک جهانی نشان می‌دهد نرخ خالص مهاجرت در ایران منفی است و ایران از این نظر بین 193 کشور جهان در رتبه 15 قرار دارد.

مهاجرت خالص رقمی است که از تفاضل مهاجرت به هر کشور با مهاجرت از آن کشور به دست می‌آید.

بر اساس بررسی‌های بانک جهانی که مربوط به آمار سال 2012 است نرخ خالص مهاجرت در ایران منفی 300هزار و یک نفر است. این بدان معناست که هرساله حدود 300هزار نفر یا بیشتر از آن از این کشور مهاجرت می‌کنند و فشار زیادی از این جهت به روند کاهشی جمعیت این کشور وارد می‌شود.

این نهاد بین المللی برآورد کرده است هرسال فقط 150هزار جوان تحصیل کرده از ایران خارج می‌شوند.

بر اساس این گزارش هند منفی‌ترین نرخ خالص مهاجرت را دارد. نرخ خالص مهاجرت این کشور منفی 2.294 میلیون نفر اعلام شده است. پس از این کشور بنگلادش با منفی 2.04 میلیون نفر در رتبه دوم و پاکستان با منفی 1.634 میلیون نفر در رتبه سوم از این نظر قرار گرفته‌اند.

نرخ خالص مهاجرت چین نیز منفی 1.5 میلیون نفر و سوریه نیز همین رقم برآورد شده است و این دو کشور در رتبه‌های چهارم و پنجم از این نظر قرار گرفته‌اند.

به گزارش پارس به نقل از تسنیم کشورهای مکزیک، سودان، فیلیپین، اندونزی، مراکش، نپال، افغانستان، سریلانکا، مالی پیش از ایران و در رتبه‌های ششم تا چهاردهم از این نظر قرار گرفته‌اند.


بر اساس این گزارش در 9 کشور جهان نرخ خالص مهاجرت صفر است که استونی، جمهوری آذربایجان و قزاقستان از آن جمله هستند. 116 کشور نیز که همه از کشورهای در حال توسعه هستند نرخ خالص مهاجرت منفی دارند یعنی افرادی که از این کشورها خارج می شوند بیشتر از افرادی هستند که وارد این کشورها می‌شوند.

68 کشور نیز که کشورهای توسعه یافته و پیشرفته بین آنها قرار دارند دارای نرخ خالص مهاجرت مثبت هستند. آمریکا مثبت‌ترین نرخ خالص مهاجرت در جهان را دارد. نرخ خالص مهاجرت در این کشور 5 میلیون نفر است.

روسیه با نرخ خالص مهاجرت 1.1 میلیون نفری در رتبه دوم از این نظر و کانادا با نرخ خالص مهاجرت 1.099 میلیون نفری در رتبه سوم قرار گرفته‌اند.