به گزارش پارس به نقل از وطن امروز، این سهامداران نسبت به عملکرد مدیریت بازار سرمایه اعتراض دارند و ادعا دارند مدیریت این بازار در تشدید ضرر سهامداران موثر بوده است. بعضی از تجمع‌کنندگان گفتند، ارزش سرمایه آنها در بازار در یک یا ۲ سال اخیر به نصف کاهش یافته است و دچار مشکل جدی شده‌اند.

تجمع‌کنندگان تلاش می‌کردند مانع عبور و مرور خودروها در خیابان حافظ نشوند. به گزارش فارس، ارزش بازار سرمایه از ۳۱۴ هزار میلیارد تومان ظرف چند ماه اخیر به ۲۸۳ هزار میلیارد تومان کاهش یافته است. شاخص بورس نیز از حدود ۷۵ هزار واحد به ۶۳ هزار واحد نزول داشته است.

اعتراض به نحوه عرضه‌های اولیه

در همین رابطه، یکی از سهامداران مطلع از تجمع دیروز سهامداران در تالاربورس به افکارنیوز گفت: دلیل تجمع سهامداران در تالار بورس، اعتراض به نحوه عرضه اولیه مبین و نیز منفی بودن بازار و عدم حمایت دولت از بازاربود.

این سهامدار توضیح داد: روزی که سهم مبین عرضه شد، روز بعد تقریبا ۴۰ نفر ۱۸ میلیون سهم را خریده بودند و سهامداران به این موضوع مشکوک شده‌اند که ممکن است کدهای خاصی این سهم را خریده باشند. 

وی افزود: از سوی دیگر، بعد از توافق لوزان دائما سازمان بورس در رسانه‌ها اعلام کرد بازار را متعادل می‌کنیم و عرضه اولیه می‌آوریم. این سهامدار متذکر شد: عرضه اولیه پول می‌خواهد اما زمانی که بازار کشش ندارد، عرضه اولیه کردن یک مقداری باعث می‌شود بقیه بازار در رکود و شرایط نزولی برود. به اعتقاد وی، در شرایط منفی حمایت زیادی از طرف مدیران سازمان بورس دیده نشد و بخشی از ناراحتی سهامداران به دلیل این موضوع بوده است.

درخواست از بانک‌‌ها برای نجات بورس!

در همین حال و در پی افت شاخص بورس و اعتراض جمعی از سهامداران به وضعیت بازار سرمایه، علی طیب‌نیا، وزیر امور اقتصادی و دارایی در جلسه‌ای ویژه با مدیران عامل بانک‌ها، مسؤولان بازار سرمایه و مدیران بورسی در وزارت امور اقتصادی و دارایی به بانک‌های بزرگ مأموریت کمک به بازار سرمایه را محول کرد. 

طیب‌نیا از بانک‌های بزرگ که نقش بسزایی در بازار سرمایه هم دارند خواست که برای کمک به بورس وارد عمل شوند. این کمک از طریق تزریق منابع به بورس انجام خواهد شد. قبلا نیز به دستور وزیر اقتصاد قرار بود بانک‌های ملی، ملت، سپه و تجارت با تزریق ۴ هزار میلیارد تومان به بازار سرمایه کمک کنند.

تحقیق و تفحص از «عملکرد سازمان بورس» کلید خورد

اما در چنین شرایطی نایب‌رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس از ارائه طرح تحقیق و تفحص از «عملکرد سازمان بورس و اوراق بهادار» خبر داد. حجت‌الاسلام حمید رسایی در گفت‌وگو با فارس، درباره سوال خود از علی طیب‌نیا وزیر امور اقتصادی و دارایی که قرار است امروز (سه‌شنبه) در کمیسیون اقتصادی مجلس بررسی شود، گفت: این سوال درباره عملکرد سازمان بورس و براساس پیگیری سوال قبلی نسبت به موضوع بورس مطرح خواهد شد.

وی در ادامه تصریح کرد: سال گذشته وقتی سوالم درباره عملکرد سازمان بورس مطرح شد، وزیر اقتصاد نتوانست رأی اعتماد نمایندگان را جلب کند و اصطلاحاً کارت زرد گرفت اما وزیر محترم در همان جلسه وعده‌هایی برای جلب‌نظر نمایندگان داده بود و در حقیقت یکی از محورهای سوال جدید، بررسی میزان تحقق وعده‌های آن روز وزیر اقتصاد است. 

رسایی اظهار داشت: متأسفانه نماد پالایشگاه‌ها حدود یک‌سال بسته بود و در روزهای پایانی سال گذشته، وقتی باز شد که سرمایه مردم به نصف و حتی یک‌چهارم تقلیل یافته بود و این عملکرد باعث سلب اعتماد مردم نسبت به بازار سرمایه شده است. وی خاطرنشان کرد: یکی از محورهای سوال بنده این است چرا رئیس شورایعالی بورس درباره حل اختلافات شرکت‌های پالایشی و شرکت پخش و پالایش فرآورده‌های نفتی که باعث ضرر و زیان هنگفت سهامداران شده، از اختیارات قانونی خود استفاده نکرده است.

انتقاد رئیس بورس از بانک مرکزی

با وجودی که اعتراض سهامداران نسبت به عملکرد مدیریت بازار سرمایه و عدم حمایت دولت از آن شدت یافته است اما دیروز رئیس سازمان بورس، شاخص کل را به مثابه دماسنج اقتصاد تعبیر کرد و نسبت به اتخاذ سیاست‌های پولی بانک مرکزی در تاثیرگذاری بر بازار سرمایه انتقاد کرد. 

محمد فطانت در جمع خبرنگاران درباره وضعیت و عملکرد بورس کشورمان گفت: نسبت P بهE بورس (نسبت قیمت به سود) در حال حاضر ۲۲/۵ و فرابورس ۹۷/۶ است. ارزش بورس ۲۸۲ هزار میلیارد تومان و ارزش فرابورس ۵۹ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان است. جمع دارایی شرکت‌های بورسی ۸۰۰ هزار میلیارد تومان و بدهی آنها ۶۳۷ هزار میلیارد تومان برآورد شده است. 

وی افزود: از ابتدای خرداد ماه امسال دامنه نوسان شرکت‌های بورسی مورد معامله با یک درصد اضافه شدن از ۴ به ۵ تغییر می‌کند. یعنی به صورت روزانه هر سهم مورد معامله می‌تواند ۵ درصد مثبت یا منفی مورد معامله قرار گیرد که امید است این اقدام منجر به کاهش صف‌ها و بازگرداندن رونق به بازار شود. 

وی درباره دیگر اقدام صورت گرفته برای شفافیت بیشتر بازار سرمایه گفت: در جهت افزایش شفافیت اطلاعات بازار و اینکه بازار متوقف بر اطلاعات ۳ ماهه نباشد از شرکت‌ها درخواست کرده‌ایم آمار تولید و فروش خود را به صورت ماهانه و اختیاری منتشر کنند. در فاز اول خودروسازان اطلاعات را ماهانه منتشر می‌کنند و این موضوع به بقیه شرکت‌ها تعمیم پیدا می‌کند. 

وی با تاکید بر اینکه رفتار شرکت‌های حقوقی همواره مورد مطالبه است، گفت: امسال حمایت جدی از طریق حقیقی‌ها در بازار وجود داشته است اما رفتار برخی حقوقی‌ها در بازار سهام تاثیر گذاشته که منفی و نابهنگام بوده است.