به گزارش پارس به نقل از مهر، وزیر اقتصاد با تاکید بر اینکه در شرایط بسیار حساس تاریخی قرار داریم گفت: بنا داریم سیاست کاهش تورم را تا رسیدن به تورم تک رقمی ادامه دهیم.


علی طیب نیا در گردهمایی مدیران استانی وزارت اقتصاد با تاکید بر اینکه سیاست کاهش تورم را تا تک رقمی شدن ادامه می دهیم گفت: وقتی بقیه کشورها توانستند پس ما هم می توانیم و بنا داریم سیاست کاهش تورم را تا رسیدن به تورم تک رقمی ادامه دهیم.

وزیر اقتصاد افزود: به لحاظ حوزه وظایف و ماموریت ها و همچنین مقیاس و تنوع عملکرد هیچ دستگاهی را نمی توان با وزارت امور اقتصادی و دارایی مقایسه کرد.  طیب نیا در تشریح شاخص های اقتصادی کشور گفت: به لحاظ رتبه کسب و کار در وضعیت بسیار بدی قرار داشتیم به نحوی که در رتبه بندی های جهانی در رده ۱۵۲ محیط کسب و کار قرار داشتیم و با تلاش هایی که به عمل آمد،  این رتبه تا ۲۲ واحد ارتقاء یافت.  

طیب نیا تصریح کرد: این رتبه نیز به هیچ وجه شایسته کشور نیست و باید روند رو به رشد و ارتقاء همچنان ادامه یابد.  مقام معظم رهبری در بیانات اخیر خود به دو معضل اقتصاد کشور به درستی اشاره کردند که وابستگی اقتصاد ایران به درآمدهای نفتی و دولتی بودن اقتصاد مهم ترین مشکلاتی است که باید برای رفع آن چاره جویی شود.

وی گفت: بهبود محیط کسب و کار از مهم ترین اولویت های وزارت اقتصاد و سازمان های تابعه است و چنانچه محیط کسب و کار بهبود یابد، بخش خصوصی واقعی رشد یافته و مالکیت بنگاه ها نیز به بخش خصوصی منتقل می شود.

وزیر اقتصاد ادامه داد: در چنین شرایطی است که بخش خصوصی کشور بزرگتر می شود و سرمایه گذاری داخلی و خارجی در کشور رونق می گیرد. طیب نیا با اشاره به اهمیت سرمایه گذاری داخلی در اقتصاد افزود: اگر سرمایه گذار داخلی رغبتی برای سرمایه گذاری و راه اندازی کسب و کار و یا توسعه کسب و کار خود نداشته باشد، چطور می توان انتظار داشت که سرمایه گذار خارجی سرمایه خود را به کشورمان بیاورد.

طیب نیا به اهمیت درآمدهای مالیاتی در کشور اشاره کرد و گفت: اگر می خواهیم وابستگی به درآمدهای نفتی را کاهش دهیم باید سعی کنیم درآمدهای پاک مالیاتی را جایگزین درآمدهای نفتی کنیم.

وی اصلاح نظام مالیاتی را مهم ترین طرح و پروژه اقتصادی کشور برشمرد و گفت: اصلاح نظام مالیاتی کشوردر چارچوب طرح جامع مالیاتی بسیاری از کمبودها و نقاط ضعف نظام درآمدهای کشور را برطرف می کند و در این راستا فقط به افزایش درآمدها توجه نشده است.

وزیر اقتصاد تحقق ۹۶ درصدی درآمدهای پیش بینی شده در سال جاری با وجود رشد ۴۳ درصدی رقم درآمدها در بودجه امسال نسبت به سال گذشته را از توفیقات نظام مالیاتی کشور برشمرد و گفت: سال گذشته که بودجه کشور طراحی می شد، گمان نمی کردیم بتوانیم بیش از ۹۵ درصد از برنامه تحقق پیدا کند، هرچند وضعیت کنونی نیز هنوز رضایت بخش نیست.

طیب نیا وصول مالیات بر اساس اطلاعات درست، شفاف و دقیق را شرط موفقیت نظا مالیاتی کشور برشمرد و گفت: اگر  وصول مالیاتها بر اساس اطلاعات درست، دقیق و شفاف نباشد و با فشار از مودیان، مالیات دریافت کنیم، در بلند مدت موجب کاهش درآمدهای مالیاتی خواهد شد.

وی در ادامه گفت: اگر مردم احساس کنند که مالیات به نحو صحیح در جامعه هزینه می شود در پرداخت مالیات با اعتماد بیشتری همکاری خواهند کرد.  در شرایط بسیار حساس تاریخی قرار داریم و علیرغم تداوم تحریم ها توانستیم با مدیریت مناسب تورم بالای ۴۰ درصدی را تا حدود ۱۵ درصد کاهش دهیم.

وزیر اقتصاد کاهش شاخص نرخ تورم نقطه به نقطه تولید کننده به حدود ۱۱ درصد را از دیگر نشانه های توفیق سیاست های اقتصادی بر شمرد و گفت: پس از بیش از ۵ سال پایین ترین نرخ تورم تولید کننده در کشور در بهمن ماه ثبت شد به نحوی که این شاخص در ماه گذشته به منفی هشت دهم درصد کاهش یافت که حاکی از کاهش نرخ تورم در ماه های آتی است.

طیب نیا در تشریح دلایل این نتیجه گیری نیز بیان داشت: شاخص تورم تولید کننده به نوعی پیش نگر تورم است و کاهش این شاخص حاکی از تداوم کاهش تورم در ماه های آتی است. وی با اشاره به اراده دولت برای مبارزه با تورم تا کاهش این شاخص به سطوح یک رقمی گفت: وقتی بقیه کشورها توانستند پس ما هم می توانیم و بنا داریم سیاست کاهش تورم را تا رسیدن به تورم تک رقمی ادامه دهیم.