به گزارش پارس، سیدحسن قاضی‌زاده هاشمی در حاشیه کنگره ملی تروما در جمع خبرنگاران در مورد مرکزی برای ثبت آمار تصادفات و سوانح گفت: هر دستگاهی آمار مربوطه را برای خود به ثبت می‌رساند، ما برای ثبت تصادفات، آمار و ارقامی در اختیار داریم که نسبتاً دقیق است، اما راجع به بقیه حوادث و بیماری‌ها مرکزی برای ثبت آمار در اختیار نداریم. 
 
وی ادامه داد: آمار تصادفات کمتر از 10 درصد خطا دارد و دقیق است.
 
وزیر بهداشت در مورد آموزش عمومی برای پیشگیری از تصادفات گفت: حوزه بهداشت برنامه‌ای از گذشته‌ها که در دولت‌های قبل نیز بوده دارد که شامل بخش گفت وگو محور و تصویر است.
 
وی افزود: بخشی نیز مربوط به خود رسانه‌ها می‌شود که در کاهش ترویج خشونت فعالیت کنند، چرا که ضربه‌ها تنها در تصادفات رخ نمی‌دهد و بیش از 25 درصد تروما را درگیری‌ها و نزاع‌ها تشکیل می‌دهد که در عین حال سقوط از ارتفاع، بی‌مبالاتی کارفرما و کارگر و عدم رعایت حقوق شهروندان نیز در این آمار وجود دارد.
 
هاشمی خاطرنشان کرد: وزارت بهداشت در این مورد نافذ نیست، همچنان که کالاهای آسیب رسان و رفتار آسیب‌رسان در حال ترویج هستند، اما ما در حد خود تلاش می‌کنیم، ولی این موضوع نیاز به قانون و اعمال قانون دارد.
 
وی در مورد اینکه در سخنرانی خود گفت «در برخورد با صنعت باید رو دربایستی را کنار بگذاریم»، افزود: من خیلی واضح صحبت کردم و گفتم اگر در صنعت مشکلی هست باید اصلاح شود، من صنعتگر نیستم و متخصصان باید در این مورد اظهارنظر کنند و حرفشان از طرف دولت، صنعت و مجلس شنیده شود.
 
وزیر بهداشت در مورد رشد بودجه این وزارتخانه گفت: اکنون فصل بودجه است، اما دو ماه پیش نیز هجمه‌هایی را علیه وزارت بهداشت شاهد بودیم که آمدند در رسانه‌ها و جاهای مختلف اعداد و ارقام نادرست را به مردم اعلام کردند و علیه جامعه پزشکی صحبت شد.
 
وی یادآور شد: پارسال نیز برای تصویب بودجه چنین مشکلاتی داشتیم، انگار بعضی‌ها از بودجه‌ای که دولت برای بهداشت گذاشته ناراحت هستند و دلشان نمی‌خواهد که مردم بخشی از حقوق خود را دریافت کنند، در حالی که دولت همه را بیمه کرده و در مناطق دوردست نیز پزشک برده است، بعضی‌ها از خوشحالی مردم ناراحت می‌شوند و بعضی اوقات می‌بینید که امکانات و ابزار در اختیارشان است.
 
هاشمی افزود: انگار اعتبارات یک دستگاه به دستگاه دیگر منتقل شده که ناراحت هستند، اما این طور نیست. در سال جاری از بودجه عمومی هیچ وجهی به بودجه وزارت بهداشت افزوده نشده و تنها یک درصد از مالیات ارزش افزوده در اختیار وزارت بهداشت قرار گرفته است، اما از بخش یارانه‌ها تنها 50 درصد بودجه ما تأمین شده که این نشان می دهد عدد 10 هزار میلیارد درست نیست.
 
وی در مورد رشد 70 درصدی بودجه وزارت بهداشت گفت: این رشد در درآمد اختصاصی است، به طوری که وزارت بهداشت باید درآمد ایجاد کند تا بودجه‌اش رشد کند، اما بیمارستان‌های ما اکنون با ظرفیت کامل کار می‌کند و امکان تحقق این بودجه وجود ندارد.
 
هاشمی با اشاره به این موضوع که وزارت بهداشت چهارمین وزارتخانه از نظر بودجه است، گفت: 9 هزار میلیارد تومان از بودجه عمومی و 20 هزار میلیارد از محل درآمد خود ما برای وزارت بهداشت درنظر گرفته‌ام که در بخش درآمدها 120 درصد رشد داشته‌ایم در صورتی که بیمه‌ها به عنوان خریدار اصلی ما تنها 10 درصد رشد داشته است و این عدم تناسب به نوعی بودجه را متورم کرده و توقع عمومی را افزایش می‌دهد.
 
وی تأکید کرد: اگر مجلس بودجه فعلی را تصویب کند، بودجه وزارت بهداشت به اضافه 5 درصد رشد داشته است.
 
وزیر بهداشت در مورد کمبود نیروی انسانی در این وزارتخانه گفت: یکی از عوامل مؤثر در ارتقای رضایتمندی نیروی انسانی است، ما در حوزه متخصص‌ها کمبود قابل‌توجهی داریم به طوری که بعضی از بیمارستان‌های ما با وجود تجهیز شدن، به علت نبود نیروی انسانی به بهره‌برداری نرسیده‌اند.
 
وی اظهار امیدواری کرد: اگر مجلس در بودجه سال آینده عنایت داشته باشد، تصور می‌کنم که بتوانیم در اورژانس بیمارستانی، بین‌جاده‌ای تغییراتی ایجاد کنیم، چرا که 1500 دستگاه آمبولانس باید به ناوگان افزوده شود و اگر امسال همه چیز خوب پیش می‌رفت مقدار قابل توجهی از آن افزوده شده بود، اما این اتفاق رخ نداد.
 
هاشمی ادامه داد: امیدواریم از محل ارزش افزوده بتوان کارهایی برای اورژانس انجام داد و همینطور در مورد جذب نیروی انسانی نیز نیازمند کمک ارگان‌های بالادستی هستیم.
 
وزیر بهداشت در مورد ثبات اعتبارات سلامت کشور گفت: همه کشورهای دنیا اعتبارات سلامت خود را به منابع پایدار متصل می‌کنند و ما نمی‌توانیم سلامت مردم را به نفت و اما و اگر، گره بزنیم.
 
هاشمی تأکید کرد: اکنون مردم 8 درصد مالیات بر ارزش افزوده پرداخت می‌کنند، ما معتقدیم که اگر تمام منابع ناپایدار ار حوزه سلامت حذف کنند و 4 درصد از این 8 درصد را به سلامت مردم اختصاص دهند، مشکلات برطرف می‌شود، ضمن اینکه عوارض بر کالاهای آسیب‌رسان نیز باید با یک تصمیم جدی اصلاح شود.
 
وزیر بهداشت در مورد جشن بیمه سلامت گفت: بیمه همگانی اولین حلقه از طرح تحول بود؛ اولین 8 بخش طرح تحول که من بارها در مورد آن گفته‌ام، تحول در نظام سلامت صورت نمی‌گیرد بدون اینکه بیمه همگانی انجام شود.
 
وی ادامه داد: فناوری اطلاعات و آی‌تی نیز باید در این مورد تقویت شود.
 
هاشمی در مورد ادغام اورژانس و هلال احمر در امدادهای جاده‌ای گفت: کارهای موازی یک متولی می‌خواهد، وزارت بهداشت ضمن اینکه آماده خرید خدمت است، آماده است تا برخی از امور مانند اورژانس هوایی و جاده‌ای را به بخش خصوصی واگذار کند.
 
وی ادامه داد: وزارت بهداشت کشورهای توسعه‌یافته تنها یک ساختمان است، در حالی که خدماتی بیشتر از ما ارائه می‌دهند. وقتی ما می‌گوییم که 7 هزار و 500 نیرو کم داریم و برخی تکنسین‌های اورژانس 500 ساعت در ماه کار می‌کنند، معنی آن این است که سازمان، توانمند نیست.
 
هاشمی تأکید کرد: وظیفه وزارت بهداشت، سیاستگذاری و نظارت است و باید از تصدی‌گری دوری کند.