به گزارش پارس به نقل از مهر، دکتر سید حسن هاشمی بر ضرورت تحول در نحوه تربیت نیروی متخصص در آموزش پزشکی تاکید کرد و گفت: در حال حاضر آموزشی که در پزشکی داده می شود مشابه 30 سال گذشته است و باید در روش و سبک آموزش و مدت زمان دوره تجدید نظر صورت گیرد.


وی به اختصاص 30 درصد ظرفیت تربیت دانشجو به مناطق محروم از سوی مجلس اشاره کرد و افزود: براساس پیشنهاد وزارت بهداشت که در مجلس هم تصویب شده است، مقرر گردیده که دانشگاه ها به ویژه مناطق محروم بتوانند طی 10 سال آینده به نحوی نیرو تربیت کنند که نیازی به اعزام نیروی طرحی نداشته باشند.

هاشمی همچنین طرح نیروی انسانی را یکی از مشکلات فارغ التحصیلان بیان کرد و گفت:‌ یکی از دلایل طرح های طولانی، نبود اعتبارات و کمبود نیرو بوده است که باید برای کاهش زمان طرح نیروی انسانی برنامه ریزی کرد.

وی ادامه داد: ما باید خدمات بیشتری به مردم  ارائه دهیم و البته این به معنی این نیست که هزینه ها افزایش یابد.

هاشمی همچنین با اشاره به این که دولت در طرح تحول سلامت منابع پایداری را در نظر گرفته است، افزود: امید است که مجلس هم به دنبال پایداری این منابع باشد.

وی ادامه داد: بر اساس بودجه امسال، اعتبارات بیمه‌ای 13 تا 15 درصد افزایش داشته و این در حالیست که رشد درآمدهای اختصاصی، رشد کاذب است و بودجه ما را متورم نشان می‌دهد. چرا که منبع اصلی تامین درآمدهای اختصاصی، اعتبارات صندوق های بیمه ای است که رشد مناسبی نداشته است که در این وضعیت بودجه ای، در تامین نیروی انسانی حوزه هایی مثل اورژانس، پرستاری و مراکزی که تا پایان سال 94 قول افتتاح آنها را داده‌ایم با مشکل روبه‌رو خواهیم شد.

هاشمی در ادامه با اشاره به اینکه بکارگیری غیر پزشکان در بیمارستان های دولتی به عنوان رئیس بیمارستان مشکلی ایجاد نمی کند، افزود: در بیمارستان‌های آموزشی بهتر است رئیس بیمارستان پزشک باشد.

وزیر بهداشت ادامه داد: قوانینی وضع شده که طبق آن مسئول مالی هم باید پزشک و جزء هیات علمی باشد که در حال اصلاح این قوانین هستیم.

وی در ادامه افزود: حوزه سلامت در حال حاضر از مهمترین بخش‌های خدمات‌رسانی است و اقتصاددانان بیشترین نقش را در این حوزه دارند.

هاشمی با تاکید بر اینکه در حوزه سلامت حرف اول را اقتصاد درمان می‌زند، گفت: این حوزه بعد آموزش و پرورش بیشترین اعتبار را به خود اختصاص می دهد.

وی همچنین با اشاره به کمبود 3 هزار آمبولانس در کشور گفت: در حال حاضر اکثر آمبولانس‌های ما وارداتی هستند، در داخل کشور شاسی آمبولانس ساخته نمی شود و صرف گذاشتن کپسول اکسیژن و برانکارد نمی‌توانیم بگوییم تولید داخل داریم، اما به دلیل حاشیه‌هایی همچنان خرید آمبولانس به تأخیر افتاده است.