به گزارش پارس به نقل از ایسنا، اکبر کمیجانی درباره دلیل مشکلات موجود برای پرداخت تسهیلات قرض الحسنه ازدواج اظهار کرد: تا پایان آبان ماه حدود ۷۶۰ هزار نفر در صف دریافت وام ازدواج بوده اند اما برای پرداخت تسهیلات با محدودیت منابع روبه رو هستیم.

وی در ادامه با بیان این که صف طولانی و منابع محدود است، تصریح کرد: سیستم بانکی در پرداخت تسهیلات قرض الحسنه ازدواج با محدودیت روبرو بوده و بانک های عامل منابع کافی برای پاسخگویی به افراد در صف را ندارند.

قائم مقام بانک مرکزی در ادامه با بیان این که منابع قرض الحسنه محدود بوده و متاسفانه در هشت ماهه اول سال منابع قرض الحسنه ۹.۷ درصد نسبت به دوره مشابه سال گذشته کاهش یافته است، ادامه داد: آزادی عمل نداشتن بانک ها نسبت به منابع قرض الحسنه و کسب درآمد از آنها، به صرفه نبودن سود چهار درصد برای بانک ها و محول کردن تکالیف متعدد به سپرده های قرض الحسنه از جمله: کمک به زندانیان، اشتغال مددجویان سازمان زندان ها، اختصاص ۲۰ درصد سپرده قرض الحسنه به کمیته امداد امام خمینی (ره) ، اختصاص ۱۰ درصد سپرده قرض الحسنه با سازمان بهزیستی، تسهیلات ودیعه مسکن، درمان و تحصیل دانشجویان، مشاغل خانگی، حمام روستایی از دلایل بروز مشکل در پرداخت وام ازدواج است.

کمیجانی تاکید کرد: اکنون در حال بررسی تدابیری هستیم تا مشکل محدودیت منابع برای پرداخت وام ازدواج حل شود.

وی در پاسخ به این سوال که آیا ممکن است این مشکل تا پایان سال حل شود و منابعی برای پرداخت تسهیلات قرض الحسنه ازدواج اختصاص یابد؟ گفت: این امر بستگی به تدابیری دارد که اتخاذ می شود.

  در جلسه مشترک وزارت ورزش و جوانان با بانک مرکزی بنا شده سه پیشنهاد برای حل مشکل پرداخت تسهیلات ازدواج به دولت ارائه شود. به طوری که در ابتدا دولت حدود ۳۰ هزار میلیارد ریال را در طی یکسال و در دو مرحله شش ماهه آن هم در قالب وجوه اداره شده- که انگیزه بیشتری برای سیستم بانکی ایجاد می کند- نزد بانک ها، برای پرداخت تسهیلات ازدواج بگذارد. همچنین در وهله دوم برای سپرده های قرض الحسنه اولویت تسهیلات ازدواج را قائل شود و در مرحله بعدی با توجه به پیش بینی رشد منفی سپرده های قرض الحسنه تا پایان سال پیشنهاد شود در قانون بودجه سال ۹۳ از محل سپرده های قرض الحسنه بانکها تکالیف دیگری را مصوب نکنند.