به گزارش پارس نیوز، 

"نه، به حجاب اجباری"، "چهارشنبه‌های سفید"، "آزادی‌های یواشکی" و چندین طرح و پروژه‌ی دیگر را طی سال‌های اخیر شاهد بودیم که در راستای مبارزه با حجاب و نیز قبح‌شکنی از برخی ارزش‌ها و هنجارهای اجتماعی-مذهبی راه‌اندازی شد. موضوعی که شاید در ابتدای امر، طرفداران زیادی نداشت اما  تدریجا به معضلی اجتماعی تبدیل شد که آسیب‌ها و پیامدهای فراوانی را به همراه داشت. آسیب‌هایی از جمله؛ افزایش بی‌بند و باری، روابط آزاد و... .

 

تاثیر فضای مجازی بر رواج بی‌حجابی

مسائل مربوط به حجاب و حواشی آن طی 2 دهه‌ی اخیر در کشور ما، به یکی از خبرهای نسبتا داغ تبدیل شد که طی سال‌های اخیر به اوج خود رسیده است. افرادی از داخل و گروه‌هایی از خارج کشور در تلاش هستند تا با بهانه‌های فراوانی از جمله؛ احقاق حقوق بشر، آزادی، برابری زن و مرد و... این ارزش دینی را مورد خدشه قرار دهند. البته نباید در این میان چشم بر تاثیرات گسترده و عمیق فضای مجازی بست، چرا که این فضا بیش‌ترین نقش را در فراگیری مخالف با حجاب و اشاعه‌ی بی‌بند و باری در کشور ما عهده‌دار بوده است.

باید توجه داشت که ورود گسترده و فراگیر انواع شبکه‌های اجتماعی از جمله اینستاگرام، زمینه‌ساز بروز آسیب‌ها و هنجارشکنی‌های فراوانی در حوزه‌ی اجتماعی و اعتقادی شد. بی‌شک کسی مخالف همراهی با تکنولوژی‌های روز ارتباطی نیست اما آموزش‌دهیی در راستای استفاده از این قبیل ابزار و نیز راه‌اندازی مشابه داخلی آن‌ها که همسو با فرهنگ اایران است از اهمیت خاصی برخوردار است که متاسفانه، تاکنون توجه کم‌تری به آن شده است.

 

گسترش بی‌بند و باری و بدحجابی در جامعه، جز آسیب و زیان حاصل دیگری نداشته و با تحت‌الشعاع قرار دادن ابعاد مختلف زندگی مردم، تدریجا سبک زندگی آنان را نیز دچار تغییرات فراوانی خواهد کرد که گاه این تغییرات و آسیب‌ها غیر قابل جبران می‌شوند.

در این راستا "روح ‌الله مومن ‌نسب"، کارشناس حوزه‌ی مجازی معتقد است که افراد در این قبیل فضاها؛ برای بیشتر مورد توجه قرار گرفتن و بیشتر دیده شدن، دست‌ به‌کارها و رفتارهایی برای تأییدگیری بیشتری می‌زند، به‌ طور مثال از تصاویری استفاده می‌کند که بیشتر دیده شود و اصطلاحأ لایک و فالوور بیشتری دریافت کند و متاسفانه در اینستاگرام هرچه کاربران به سمت برهنگی و هنجارشکنی سوق پیدا کنند با فالوورها و لایک کننده‌های بیشتری مواجه می‌شوند.(1)

باید توجه داشت که مصداق مذکور تنها گوشه‌ای از آسیب‌های فضای مجازی و انواع شبکه‌های اجتماعی آن است و از آن جایی که این فضا بر پایه‌ی فرهنگ غربی بنا نهاده شده است؛ با فرهنگ و ارزش‌های جامعه‌ی ما مغایرت داشته و در نتیجه، نه تنها بار مثبتی به همراه نداشته که تهدیدی برای جامعه نیز محسوب می‌شود.

 

پیامدهای بدحجابی در جامعه

آنچه که شبکه‌های اجتماعی و تهاجم فرهنگی بر سر ارزش‌ها و هنجارهای جامعه‌ی ما آورده‌اند، عمیق‌تر و بحرانی‌تر از آن است که تصور می‌شود و همین روند؛ آسیب‌ها و پیامدهای گسترد‌ه‌ای را به بار آورده است. یکی از عمده آسیب‌های تبلیغات بی‌حجابی، به ویژه در فضای مجازی؛ اشاعه‌ی فحشا و بی‌بند و باری به بهانه‌ی آزادی زنان است. وقتی فساد و بی‌بند و باری در جامعه زیاد شود آن جامعه قادر به حیات واقعی نخواهد بود و در مقابل هرگونه هجوم بیگانگان نابود خواهد شد.

در تهاجم فرهنگی نیز رواج بی حجابی و هرزگی در جامعه بهترین ابزار دشمن به شمار می رود. عمده ترین پیامدها و آسیب های اجتماعی بدحجابی در جامعه عبارتند از:

۱-کاهش ازدواج

۲-افزایش طلاق

۳-افزایش روابط نامشروع

۴-افزایش آمار جنایت و خشونت علیه زنان

۵-کاهش میزان بازدهی کار و تحصیل در جامعه

در این راستا اخیرا، مرکز پژوهشهای مجلس به بررسی دیدگاه مردم پرداخته و نتیجه‌ی این پژوهش را چنین اعلام کرده است:

 

حجاب اجباری

نتیجه گیری

در آخر باید متذکر شویم که گسترش بی‌بند و باری و بدحجابی در جامعه، جز آسیب و زیان حاصل دیگری نداشته و با تحت‌الشعاع قرار دادن ابعاد مختلف زندگی مردم، تدریجا سبک زندگی آنان را نیز دچار تغییرات فراوانی خواهد کرد که گاه این تغییرات و آسیب‌ها غیر قابل جبران می‌شوند. بنابراین باید از راهکارهای کاربردی و بروز استفاده کرد:

- تبیین آسیب‌های بدحجابی

- ترویج فرهنگ اصیل اسلامی

- ارائه‌ی الگوی صحیح پوشش متناسب

- ارائه‌ی الگوهای امروزی که برای نسل جوان ملموس باشد

- جلوگیری از تولید و فروش محصولات غیرفرهنگی و البسه نامناسب

- تهیه و تولید برنامه‌های آموزشی توسط رسانه ملی با مضمون چرایی حجاب