به گزارش پارس نیوز به نقل از تسنیم،‌ کتاب «فرصت خدمت» نوشته ابوطالب خدمتی یکی از تازه‌های نشر معارف است که مروری دارد بر اخلاق کارمندی و بایسته‌های خدمت رسانی از منظر اسلام.

نویسنده در این کتاب کوشیده تا نگرش کارمندان به خود، حیطه اختیارات وظایف اداری و حقوق همکاران و ارباب رجوع ارتقا یابد و «کار برای خشنودی خدا» بینش مشترک کارکنان و «رفتار کریمانه با یکدیگر» الگوی رفتاری آنان تلقی شود تا در نتیجه، همگان، شغل و مسئولیت را امانت الهی و «فرصت خدمت» بدانند.

در کتاب فرصت خدمت سعی شده  تا جنبه ارزشی و عبادی کار و تلاش و نیز نهضت خدمت رسانی به مردم  از دیدگاه اسلام تبیین شود و در ادامه به آداب و بایسته‌های اخلاق اسلامی در نهضت خدمت رسانی پرداخته شود. و در خلال بحث نیز آثار شایسته‌سالاری در واگذاری مسئولیت‌ها و حاکمیت اخلاق در رفتار و فرهنگ سازمانی را تحلیل‌وار بیان شده است که تلاش بر تکمیل محتوای این اثر دارد.

کتاب فرصت خدمت در یک مقدمه و شش فصل گردآوری شده است،‌ عناوین این بخش‌ها عبارتند از: اخلاق اداری؛ اهمیت، آسیب‌ها و راه های اصلاح، بایسته های اخلاق در نهضت خدمت رسانی، انضباط اداری و برنامه ریزی، ارزش کار، مسئولیت و خدمت، تکریم ارباب رجوع، اخلاق در اداره.

در بخشی از کتاب آمده است:

«در اخلاق اداری یکی از اصول مبنایی، مسئولیت‌پذیری است و هرگونه بی‌مسئولیتی و عدم پاسخ‌گویی به ارباب‌رجوع به منزله خارج شدن از مسیر درست اخلاق اداری است. پیامبر گرامی اسلام، حضرت محمد مصطفی صلی الله علیه وآله وسلم می فرمایند: «کُلُّکُم راع و کُلُّکُم مسئولٌ عَن رَعیّتِه ـ همه شما مسئول عملکرد و رفتارتان هستید و همه شما نسبت به کارهایتان باید پاسخگو باشید». حضرت علی علیه‌السلام، حیطه مسئولیت‌پذیری را بسیار گسترده می‌دانند و به کارگزاران و کارکنان توصیه می‌کنند تا نسبت به همه کارها و مناسبات‌شان مسئولیت‌پذیر و پاسخگو باشند. اصل مسئولیت‌پذیری به ما می‌آموزد که هر کس در هر مرتبه‌ای که هست‌؛ نسبت به تمام کارهایی که انجام می‌دهد باید پاسخگو باشد و هیچ کارگزار و کارمند اجازه ندارد با مردم هر گونه که خواست رفتار کند. بر همین مبنا کسی حق ندارد به مردم کمترین اهانت و بی احترامی داشته باشد. چرا که افراد حتی نسبت به نوع نگاه و رفتارشان مسئول هستند.

نشر معارف چاپ اول این کتاب را به قیمت 65000 تومان با شمارگان 1000 نسخه روانه بازار نشر کرده است.