به گزارش پارس نیوز به نقل از فارس: عیدالله اکبر را در پیش داریم. همان عید غدیر که بزرگترین و مهم‌ترین عید ماست. اما چطور اهمیت این روز را برای کودکان‌مان جا بیندازیم و آنها را در شادی این عید بزرگ شریک کنیم؟ کودکانی که هر طرحی روی لوح وجودشان بزنیم، مثل حکاکی روی سنگ تا ابد همراه‌شان خواهد بود...

چه فرصتی بهتر از این مناسبت شاد که برای بچه‌ها از دین‌مان، پیامبرمان و امیرالمؤمنین‌مان بگوییم؟

بیایید با هم چند ایده را برای خاطره‌انگیز کردن این روزهای پربرکت مرور کنیم. طبیعتاً هر کودکی ویژگی‌های خاص خودش را دارد. اما تلاش‌مان بر این است که ایده‌هایی را پیشنهاد کنیم که بیشتر بچه‌ها دوست داشته باشند و با آن همراه شوند.

ماجرای فتح خیبر را برای بچه‌ها تعریف کنید و ببینید چطور عاشق امام‌شان می‌شوند

۱) به بچه‌ها قهرمان واقعی بدهید: امام علی علیه‌السلام!

برای کودکان و نوجوانان از نان شب واجب‌تر، قهرمان است. بچه‌ها در این سنین دربه‌در دنبال الگو و قهرمان می‌گردند. چه بهتر که به جای قهرمان‌های هالیوودی و خیالی، قهرمانان واقعی را به آنها معرفی کنید. اصیل‌تر، والاتر و کامل‌تر از امام علی علیه‌السلام کسی را سراغ دارید که قهرمان فرزندتان باشد؟

زیبایی ویژگی‌های اخلاقی و رفتاری ایشان را در قالب داستان و روایت‌های کوتاه و قابل‌درک برای بچه‌ها شرح بدهید. شجاعت، مهربانی، دانایی، عدالت، یتیم‌نوازی، پاکی و... در هر آیین و فرهنگی پسندیده‌اند و آرزوی هر پدر یا مادری است که فرزندش به این ویژگی‌ها مجهز شود.

مهم است که داستان را به نسبت سن فرزندتان ساده‌سازی و ملموس کنید تا برایش جذاب باشد و پای حرفتان بنشیند.

طبیعتاً برای اینکه بتوانید برای بچه‌ها چنین قصه‌هایی بگویید، باید خودتان از قبل درباره‌اش خوانده باشید. تا دلتان بخواهد کتاب و روایت معتبر در این زمینه وجود دارد. پس نیازی نیست قصهٔ تخیلی بگویید! کتاب‌های زیادی را می‌توانید به صورت رایگان در اینترنت پیدا کنید. خرید از کتابخانه‌های آنلاین و اپلیکیشن‌های کتابخوانی هم برای کاهش هزینه و افزایش سرعت به کارتان می‌آیند.

می‌توانید قسمتی از مطالب را به زبان خودتان برای بچه‌ها تعریف کنید و بخش‌هایی را از روی کتاب بخوانید تا او با فرهنگ پژوهش و مطالعه خو بگیرد. بسته به شخصیت فرزندتان و علاقه‌مندی‌هایش، داستان‌هایی را که برایش آموزنده‌تر و کاربردی‌تر هستند انتخاب کنید. معمولاً پسربچه‌ها از روایت‌های جنگی که مملو از شجاعت و دلاوری قهرمان‌شان باشد، لذت می‌برند. دخترها چون عاطفی‌تر هستند و به قولی «مادر متولد می‌شوند»، از روایت‌های مرتبط با سبک زندگی و خانواده خوششان می‌آید. به هر حال تشخیص اینکه کدام روایت‌ها برای فرزندتان مناسب‌تر است با شماست.

الگوسازی و روایت چنین قهرمان بزرگی در چند روز مقدور نیست. پس این کار را به همهٔ روزها و ماه‌ها تسری بدهید و به عید غدیر محدودش نکنید.

اجازه بدهید در عید غدیر بچه‌ها خانه را زیبا کنند

۲) یک خانهٔ زیبا برای یک عید ویژه

همهٔ بچه‌ها عاشق این هستند که کنار پدر و مادرشان کاری انجام بدهند؛ حتی کارهایی مثل آشپزی یا خانه‌تکانی! حالا فکر کنید از ساختن کاردستی و مهیا کردن خانه برای جشن چه کیفی می‌کنند.

برای بچه‌ها توضیح دهید که به خاطر این عید بزرگ می‌خواهید خانه را زیبا کنید و با هم خوش بگذرانید. ببینید چه ایده‌ای برای قشنگ کردن خانه دارند. قرار نیست کلی وسیله بخرید و خرج روی دست خانواده بگذارید. فهرست وسایلی را که در خانه دارید یا با هزینه‌ای اندک می‌توانید فراهم کنید، در اختیار بچه‌ها بگذارید. بعد با هم تصمیم بگیرید که با این ابزار و وسایل چه می‌توان کرد.

مثلاً می‌توانید به بچه‌ها کمک کنید که با همان وسایل، کاردستی درست کنند. بعد آنها را در بهترین نقاط خانه به نمایش بگذارید تا مهمان‌ها حتماً ببینندشان.

با چسب، کاغذ رنگی، زرورق و... ریسه‌های رنگی برای تزئین خانه درست کنید و به در و دیوار بچسبانید. با همین تزئینات، عکس یادگاری بگیرید و برای پدربزرگ و مادربزرگ‌شان بفرستید.

تا به حال نظر فرزندان‌تان را دربارهٔ چیدمان خانه پرسیده‌اید؟ بهترین فرصت است که سلیقه‌شان را در این زمینه اجرا کنید. به آنها بگویید به خاطر این روزهای زیبا چنین فرصتی رقم خورده. شاید باورتان نشود ولی جابه‌جا کردن میز و مبل هم در کنار والدین می‌تواند برای بچه‌ها تفریح محسوب شود.

کمی خاک و چند گلدان (یا ظرف یک بار مصرف که کف آن را سوراخ کرده‌اید) با چند قلمه گیاه، برای بچه‌ها یعنی ساعت‌ها سرگرمی و تفریح. فقط جای مناسبی برای این کار پیدا کنید که تمیز کردن محیط، کیف کشت و کار را از دماغ‌تان درنیاورد. پیشنهاد ما حمام، بالکن یا پشت‌بام خانه است. مگر اینکه از آن خانواده‌های خوش‌سعادتی باشید که خانه‌شان حیاط دارد. در این صورت دیگر جایی برای بحث باقی نمی‌ماند. اگر قلمه ندارید، خدا بدهد برکت به قوطی حبوبات!

اگر فکر می‌کنید ظرف یک بار مصرف به اندازهٔ کافی زیبا نیست که نقش گلدان را بازی کند، خوراکش مقداری رنگ یا چند تکه کاغذ رنگی است تا سرگرمی دیگری برای بچه‌ها دست و پا شود.

مهم‌ترین تشویق‌ها و هیجان‌انگیزترین جایزه‌ها را بگذارید برای روز عید غدیر!

۳) بهترین عیدی‌ها را عید غدیر بدهید

عید بدون عیدی می‌شود؟! آن هم عید غدیر، که مهم‌ترین و بزرگ‌ترین عید مذهب ماست. اگر به هر دلیلی قرار است فرزندتان را تشویق کنید و به او جایزه بدهید، این روزها، بهترین وقت است.

اگر نمی‌دانید چه هدیه‌ای به بچه‌ها بدهید ما یک پیشنهاد برایتان داریم؛ یک بسته با سه نوع هدیه: هدایای خوراکی، دانشی و کاربردی. مثلاً یک برش کیک، مقداری خمیر بازی و یک کتاب قصه یا رنگ‌آمیزی. هر گلی زدید به سر خودتان زدید. اصلاً این عید برای همین گل زدن‌هاست!

فقط به خانواده و فرزندان خودتان عیدی ندهید. کودکان دیگر را هم در شادی عیدانه شریک کنید. اگر شرایط مالی‌تان اجازهٔ تهیهٔ بسته‌های سه‌قسمتی را نمی‌دهد، حتی با یک شکلات هم می‌توانید دل بچه‌ها را شاد کنید.

خانوادهٔ سادات معمولاً هر سال ایده‌های خودشان را برای تهیهٔ بسته‌های عیدی و پذیرایی از مهمانان غدیرشان دارند. پس در کارشان دخالت نمی‌کنیم.

کمتر کودکی پیدا می‌شود که شیرینی‌پزی و بسته‌بندی عیدی را دوست نداشته باشد. بچه‌ها عموماً از این کارها خصوصاً در کنار والدین‌شان بسیار لذت می‌برند. اگر امکاناتش را دارید، این کار را هم در برنامه‌هایتان بگنجانید. هم فال است، هم تماشا، هم البته خاطره‌ساز.

کار آن کرد که تمام کرد! لذت‌بخش‌ترین بخش ماجرا، اهدای بسته‌ها به افراد هدف و دیدن برق شادی در نگاه آنهاست. بچه‌ها را از توزیع این بسته‌ها کنار نگذارید. در این مرحله هم خودتان بچه‌ها را همراهی کنید.

تا باشد از این عیدها... کامتان شیرین و عاقبتتان به‌خیر، به حق صاحب عیدالله‌ اکبر...