طبق آخرین گزارش‌های دیجیتال در سطح جهان، بیش از 60 درصد مردم دنیا از شبکه‌های اجتماعی استفاده می‌کنند.

اگر از این نفوذ، برای تبلیغات هدفمند استفاده کنید، می‌توانید کسب‌و‌کارتان را زیر‌و‌رو کنید؛ اما برای داشتن تبلیغات در شبکه‌های اجتماعی با بازدهی بالا، چه نکاتی را باید رعایت کنیم؟ چه موقع از تبلیغات نمایشی، اینفلوئنسر مارکتینگ و انواع دیگر تبلیغات استفاده کنیم؟ در این مقاله جواب پرسش‌های بالا را بررسی خواهیم کرد.

تبلیغات در شبکه‎‌های اجتماعی چیست؟

قبل از اینکه راه بالا‌بردن بازده تبلیغاتی را بفهمیم، باید سراغ تعریف تبلیغات در شبکه‌های اجتماعی برویم:

تبلیغات در شبکه‎‌های اجتماعی نوعی از بازاریابی دیجیتال است که از شبکه‌های اجتماعی مثل اینستاگرام، تلگرام و لینکدین برای ارائه تبلیغات هدفمند استفاده می‌کند.

تا چند سال پیش در خیلی از موارد به‌راحتی و تنها با فعالیت در صفحه اجتماعی‌تان، می‌توانستید فالوور جذب کنید و فروش داشته باشید؛ اما حالا داستان فرق کرده است!

با توجه به تعداد زیاد صفحات و مخاطبان تلاش بیشتری نیاز است تا جامعه هدفتان را همراه خود کنید. اینجاست که تبلیغات در شبکه‌های اجتماعی به داد شما می‌رسد و راه را با انواع تبلیغات مثل تبلیغات نمایشی و اینفلوئنسر مارکتینگ برایتان هموار می‌کند.

با کمک تبلیغات خیلی راحت‌تر به مشتری‌های بالقوه خود دسترسی پیدا کرده و راه صدساله را یک‌شبه طی می‌کنید.

مزایای تبلیغات در شبکه‌های اجتماعی

تبلیغات در سوشال مدیا مزایایی دارد که آن را برای از بقیه کانال‌ها متمایز می‌کند. در ادامه این مزایا را بررسی می‌کنیم:

  • مخاطب گسترده: بیش از 4 میلیارد از جمعیت دنیا از شبکه‌های اجتماعی استفاده می‌کند. این حجم از کاربر برای بقیه کانال‌های تبلیغاتی مثل رویا می‌ماند.
  • راحتی معرفی محصولات و خدمات: اگر فروشگاه دارید و مجبورید به هر مشتری، دانه دانه محصولاتتان را معرفی کنید یا برای بالا بردن بیلبورد میلیون‌ها هزینه کنید و در آخر چند کلمه بیشتر نتوانید با مخاطب صحبت کنید، وقت آن است تا با استفاده از شبکه‌های اجتماعی یک‌بار هرچه می‌خواهید بگویید و با استفاده از تبلیغات نمایشی کاری کنید تا میلیون‌ها مشتری بالقوه صدای شما را بشنوند.
  • اطلاعات دقیق: شبکه‌های اجتماعی اطلاعات دقیقی از مخاطب ارائه می‌دهند که در تمام مراحل بازاریابی به شما کمک می‌کند.

از کدام شبکه‌ اجتماعی استفاده کنیم

انتخاب شبکه اجتماعی مناسب برای تبلیغات یکی از مهم‌ترین تصمیمات اولیه است؛ چون اگر کانال خود را درست مشخص نکنید، احتمالا نمی‌توانید به مخاطب هدف هم دسترسی پیدا کنید. شبکه‌های مختلفی برای تبلیغات وجود دارد که مهم‌ترین آن‌ها در کشور ما اینستاگرام، تلگرام و لینکدین است.

اینستاگرام با بیش از 45 میلیون ایرانی بهترین شبکه برای اکثر کسب‌و‌کار‌هاست. تعداد زیادی ایرانی در اینستاگرام فعالند و کارکردن با آن بسیار راحت است.

این شبکه ابزار‌های زیادی در اختیار کسب‌و‌کار‌ها می‌گذارد تا علاوه بر تولید محتوا، در ارزیابی کاربران هم به آن‌ها کمک کند.

انواع تبلیغات در اینستاگرام

تبلیغات در اینستاگرام انواع مختلفی دارد که در ادامه آن‌ها را بررسی می‌کنیم:

اینفلوئنسر مارکتینگ

اینفلوئنسر‌ها کسانی هستند که مردم آن‌ها را دنبال می‌کنند و به حرفشان باور دارند. برای همین اگر خدمات یا کالایی را معرفی کنند، فروش آن کسب‌و‌کار را بالا می‎‌برند؛ اما ارتباط با این افراد ممکن است به همین راحتی‌ها هم نباشد. از انتخاب یک اینفلوئنسر مناسب گرفته تا ارتباط‌گرفتن با او چالش‌هایی دارد که به کمک پلتفرم تبلیغاتی جریان به‌راحتی و بدون نگرانی قابل حل است.

جریان با تضمین بهترین تعرفه، برای شما لیستی از اینفلوئسر‌ها را با دسته‌بندی مشخص ارائه می‌دهد. با استفاده از این پلتفرم می‌توانید پس از انتخاب اینفلوئنسر مورد نظر و اجرای کمپین، ریز اطلاعات آن را به‌صورت لحظه‌ای دریافت کنید.

تبلیغات تعرفه‌ای

اگر محتوایی دارید که از قبل آماده کرده‌اید و می‌خواهید از پیج‌ خاصی و به‌مدت مشخص مثل 12 ساعت یا یک روز نمایش داده شود، بهترین انتخاب تبلیغات تعرفه‌ای است. در این تبلیغات باید حواستان به انتخاب‌تان باشد؛ زیرا پیج اشتباه، تمام تلاش شما را هدر می‌دهد

یکی از فاکتور‌های انتخاب خوب، وجود مشتری‌های بالقوه‌تان در فالوور‌های پیجی است که در آن تبلیغ می‌کنید. برای مثال، اگر لباس زنانه می‎فروشید، در پیج فوتبالی تبلیغ نکنید. اگر می‌خواهید هم از نرخ اینگیجمنت پیج‌ها و هم دسته‌بندی‌شان به‌صورت یکجا با خبر شوید، از یک پلتفرم تبلیغات در شبکه‌های اجتماعی استفاده کنید.

تبلیغات نمایشی

می‌خواهید تبلیغات شما در پست و استوری عده زیادی نمایش داده شود؟ تبلیغات نمایشی بهترین گزینه برای شماست.

بر‌خلاف تبلیغات تعرفه‌ای که فقط در یک پیج نمایش داده می‌شود و در واقع به ازای ساعتی که پست و استوری شما بالا است، پول پرداخت می‌کنید، در تبلیغات نمایشی محتوای شما همزمان در چند پیج مرتبط به کسب‌و‌کارتان نمایش داده می‌شود و به‌ازای هر بار نمایش هزینه می‌دهید.

اگر می‌خواهید تبلیغات نمایشی را به بهترین شکل ممکن انجام دهید، بهتر است از پلتفرم تبلیغاتی جریان استفاده کنید. در این پلتفرم تعداد زیادی پیج در دسته‌بندی‌های مختلف وجود دارد که می‌توانید در آن‌ها تبلیغات نمایشی انجام دهید و فقط به‌اندازه‌ای که بازدید می‌خورید هزینه پرداخت کنید و نه بیشتر!

به زبان دیگر تبلیغات شما در پیج‌های پرفالوور اینستاگرامی نشان داده می‌شود و به به ازای هر بازدید هزینه پرداخت می‌کنید.

نیاز نیست نگران هماهنگی با ده‌ها پیج باشید یا اصلا فکر کنید که چگونه این تعداد صفحه را پیدا کنید! جریان به‌صورت هوشمند و با توجه به کسب‌و‌کارتان، چندین پیج را برای شما انتخاب می‌کند تا در زمانتان صرفه‌جویی شود.

نگران نباشید! این به معنی آن نیست که شما هیچ اختیاری در انتخاب پیج‌ها ندارید، بلکه جریان به خط قرمز‌های کسب‌و‌کارتان احترام می‌گذارد و شما می‌توانید هر پیجی را که خواستید، از لیست تبلیغات نمایشی‌تان حذف کنید.

بدون بررسی کمپین، در کمپین‌های بعدی‌تان هیچ پیشرفتی نخواهید کرد. این موضوعی است که به‌خوبی در جریان رعایت می‌شود؛ زیرا به کاربران خود گزارشی دقیق و لحظه‌ای ارائه می‌کند. این گزارش به شما کمک می‌کند تا از درستی اجرا کمپین خود شده مطمئن و از نزدیک همه اطلاعات ریز و رشد را رصد کنید.

تبلیغات رسمی اسپانسری اینستاگرام

در تبلیغات رسمی و اسپانسری اینستاگرام، پستی را که از قبل منتشر کرده‌اید، با پرداخت هزینه به مخاطبین زیادی نشان داده می‌شود. البته به دلیل تحریم‌ها این نوع تبلیغات در کشور ما قابل اجرا نیست و نمی‌توانیم از مزایای آن استفاده کنیم.

چگونه تبلیغات هدفمندی در شبکه‌های اجتماعی داشته باشیم؟

اگر می‌خواهید تبلیغات هدفمند داشته باشید، به نکات زیر دقت کنید:

  • هدف خود را مشخص کنید: قبل از اینکه شروع به ایجاد کمپین تبلیغاتی خود کنید، باید هدف خود را مشخص کنید. می‌خواهید آگاهی از برند خود را افزایش دهید، مشتریان جدیدی جذب کنید، یا فروش خود را افزایش دهید؟
  • مخاطبان هدف خود را شناسایی کنید: باید مشخص کنید که می‌خواهید تبلیغات خود را به چه کسانی نشان دهید. مخاطبان هدف شما از نظر سن، جنسیت، محل زندگی، علایق و... چه کسانی هستند؟
  • محتوای تبلیغاتی خود را جذاب و مرتبط کنید: محتوای تبلیغاتی شما باید برای جامعه هدف شما جذاب باشد تا توجه آن‌ها را جلب کند.
  • تبلیغات خود را به‌طور منظم ارزیابی کنید: باید نتایج کمپین تبلیغاتی خود را ارزیابی کنید تا ببینید که آیا کمپین شما موفق بوده است یا نه. ارزیابی نتایج به بهبود شما کمک می‌کند.

تبلیغ در شبکه های اجتماعی، فرصتی نو

تبلیغات سوشال‌مدیا یک فرصت طلایی برای کسب‌وکارهای امروزی است؛ اما برای موفقیت در آن، باید حواس جمع باشید و بی‌گدار به آب نزنید. اگر می‌خواهید نهایت بازده را از شبکه‌های اجتماعی ببرید، حتما از پلتفرم‌های تبلیغاتی مثل جریان استفاده کنید.