این جملات را یک عارف کامل مثل حضرت امام (ره)  می‌فرماید: «پنجاه سال عبادت کردید و خدا قبول کند، یک روز هم یکی از این وصیتنامه‌ها (شهدا) را بگیرید و مطالعه کنید و تفکر کنید.» یکی از جامع‌ترین و به روزترین وصیت‌نامه‌های شهدا بی‌شک برای سیدالشهدای مقاومت است. اصل و عصاره وصیت‌نامه حاج قاسم به ما آن می‌گوید که مسلم‌بن‌عوسجه به حبیب‌بن‌مظاهر گفت: «اوصیک بهذاالغریب»!
در عصر غیبت که دست ما به‌نحوی از معصوم کوتاه است، فارغ از درگاه اصلی که مردم با آن آزموده می‌شوند (الباب المبتلی به الناس)، دریچه امتحانی در همان امتداد با ولی فقیه خواهد بود و قطعا از این نعمت، مورد سؤال واقع خواهیم شد. همان‌چیزی که شهید سرافراز ما حاج قاسم سلیمانی مکرر و در مواقف مختلف به آن تأکید می‌کرد و خود، بهترین نمونه عملی این امر در عصر حاضر شد.
اما چه چیزهایی حاج قاسم را اینگونه عزیز و رستگار کرد؟ خصائل نیکو و صفات پسندیده حاج قاسم، زیاد است ولی دو مورد از آنها به‌طور خاص، مورد توجه است؛ یکی اخلاص و دیگری صداقت. دو صفت مهم برای یک مجاهد که در سیاست هم وارد و حاذق بود. صفات حاج قاسم، ماورایی نیست؛ اما دست‌یافتن به این صفات، جهاد اکبر لازم دارد. کاری که او توانست با غلبه بر هواهای نفسانی و شیطان، توفیق انجام آن را بیابد، بندگی خالصانه بود؛ و مگر جز این، به چیز دیگری امر شده‌ایم؟ «وَ ما أُمِرُوا إِلاَّ لِیَعْبُدُوا اللَّهَ مُخْلِصین؛ و به آن‌ها دستوری داده نشده بود مگر اینکه خدا را خالصانه بندگی کنند.» از طرفی می‌دانست همیشه این اعمال را کسی محک می‌زند که مو را از ماست می‌کشد و ذره‌ای شراکت با غیر را برنمی‌تابد. «خلّص العمل فان الناقد بصیر بصیر؛ عمل را خیلی خالص کن؛ چون آن که عمل را محک می‌زند، خیلی آگاه و بیناست.» و از سویی دیگر چون صحرا به صحرا و کوی به کوی، به‌دنبال بهترین تقدیر و مصلحت بود که در دنیا جز شهادت نیست، خالص‌ترین نوع بندگی را سرلوحه کار خود قرار داد و دست آخر، هدیه‌اش را گرفت و «راضیة مرضیة» در سلک بندگان خاص خدا قرار گرفت و بهشتی شد.
از وجود پربرکت حضرت فاطمه زهرا سلام‌الله علیها روایت است که فرمودند: «مَن أصعَدَ إلَی اللّهِ خالِصَ عِبادَتِهِ أهبَطَ اللّهُ إلَیهِ أفضَلَ مَصلَحَتِهِ؛ هر که خداوند را خالصانه عبادت کند، خداوند برترین مصلحتش را نثار او می‌کند.»
رهبر معظم انقلاب با اشاره به برخی صفات شخصی سردار شهید حاج قاسم سلیمانی از جمله شجاعت، ایمان، مسئولیت‌پذیری، خطرپذیری، هوش، عقلانیت، پیش‌قدم بودن در کارهای بر زمین‌مانده و حرکت بدون تردید و توقف گفتند: «اخلاص شهید از همه این ویژگی‌ها برتر بود و همین باعث شد پروردگار او را در دنیا اینگونه محل احترام و تمجید و تجلیل قرار دهد ضمن اینکه پاداش اخروی او به گونه‌ای است که عقل انسان به آن راه ندارد.»
ایشان صداقت را از دیگر صفات سردار سلیمانی دانستند و گفتند: «با وجودی که در مسائل پیچیده سیاسی ورود و فعالیت‌های خوبی می‌کرد اما انسان بی‌خدعه و صادقی بود که باید همه سعی کنیم خصوصیات او را در خود بوجود آوریم.»
۱۳ دی ۹۸ شد نقطه عطفی برای تاریخ ایران اسلامی و جبهه مقاومت و لحظه عروج یک قهرمان که امامش چندبار به خدا عرضه داشت: «از او جز خیر چیزی نمی‌دانیم» و از آن پس، یار و رفیقش را در عموم سخنرانی‌ها یاد و به آن فخر کرد؛ خدا برای این مُلک، ملت و امت، لشکر سلیمانی‌ها را تربیت و آماده خدمتگزاری به یوسف زهرا سلام‌الله‌علیها کند.