وزارت کار آمریکا روز چهارشنبه در گزارشی آخرین وضعیت تورم آمریکا را منتشر کرد که همچنان نسبت به یک دوره یک ماهه گذشته افزایش داشته است. طبق آمارهای این وزارتخانه هرچند شاخص تورم آمریکا تا حدودی کاهش یافته است ولی قیمت کالاهای مصرفی و سوخت همچنان روند تصاعدی دارد .

نرخ تورم آمریکا

نحوه تحصیل پسر ظریف و دختر فریدون در آمریکا/ چرا فرزندان مسئولان ایرانی با این محدودیت‌ها مواجه نیستند؟+ عکس

بانک مرکزی آمریکا یا فدرال رزرو اعتقاد دارد وضعیت بازارهای بورس تا حدودی بهبود یافته است ولی رشد نرخ مواد غذایی و سوخت ۵.۹ درصد نسبت به سال گذشته افزایش یافته است. کارشناسان اقتصادی هشدار می‌دهند در ماه جولای هرچند تورم تا حدودی نسبت به ماه گذشته کاهش یافته ولی همچنان در ماه‌های آینده روند صعودی داشته و ممکن است طبق پیش‌بینی بانک مرکزی آمریکا افزایش ۲ را داشته باشد.

پیتر ارل، پژوهشگر و کارشناس اقتصادی در اندیشکده موسسه تحقیقات اقتصادی آمریکا، می‌گوید: خیلی زود است مردم آمریکا بتوانند خودشان را از این جنگل قیمت‌ها رها کنند. راه درازی در پیش است و خیلی چیزها ممکن است اتفاق بیفتد.

سخنرانی پامپئو درباره استراتژی جدید آمریکا درباره ایران/ 12 درخواست واشنگتن از ایران

به گفته این کارشناس اقتصادی افزایش تورم فشار فزاینده‌ای بر خانوارهای متوسط آمریکایی وارد کرده است به طوری که اکثر این خانوارها برای پرداخت هزینه‌های روزمره خود با مشکل روبرو شده‌اند. قیمت مواد غذایی و سوخت بیشترین ضربه را به این قشر از جامعه آمریکایی وارد آورده است. هرچند در ماه‌های اخیر این قشر توانسته چند قلم کالاهای ضروری مثل شیر و سبزیجات به سبد غذایی خود اضافه کند ولی همچنان وضعیت اقتصاد برای این خانوارها مبهم ارزیابی می‌شود.

طبق گزارش‌های منتشر شده توسط منابع دولتی هزینه‌های مسکن عامل اساسی افزایش تورم محسوب می‌شود و از سال ۱۹۹۱ تا کنون نزدیک به ۵.۷ درصد افزایش یافته است. کارشناسان اقتصادی معتقدند هزینه‌های مسکن رابطه مستقیمی با تورم و معیشت مردم دارند.