جونگ پاک، معاون دستیار وزیر در امور آسیای شرقی در وزارت امور خارجه آمریکا روز سه شنبه به وقت محلی سخنانی در یک اندیشکده آمریکایی ادعا کرد ما شاهد روند آشکار و صعودی اقدامات تحریک آمیز چین علیه مدعیان دریای چین جنوبی و سایر کشورهایی که به طور قانونی در منطقه فعالیت می کنند، هستیم. در ادامه گزارش آمریکا علیه چین را مشاهده می نمایید.

آمریکا و چین

نحوه تحصیل پسر ظریف و دختر فریدون در آمریکا/ چرا فرزندان مسئولان ایرانی با این محدودیت‌ها مواجه نیستند؟+ عکس

بر اساس گزارش های رسانه ای، پاک به مرکز مطالعات راهبردی و بین‌المللی گفت که هواپیماهای چینی به طور فزاینده‌ای هواپیماهای استرالیایی  را در حریم هوایی بین‌المللی بر فراز دریای چین جنوبی به شکلی ناامن رهگیری کرده اند و در سه حادثه جداگانه در چند ماه گذشته، چین فعالیت‌های تحقیقاتی و اکتشاف انرژی دریایی در منطقه اقتصادی فیلیپین را به چالش کشیده‌ است.

جو بایدن رئیس‌جمهوری آمریکا روز گذشته اعلام کرد انتظار دارد این هفته با شی جین پینگ همتای چینی خود، گفت وگو کند.

رئیس جمهوری آمریکا که به دلیل ابتلا به بیماری کووید -۱۹ در قرنطینه به سر می برد، به خبرنگارانی که  او را به صورت مجازی در یک نشست اقتصادی تماشا می کردند، گفت که تماس مورد انتظار با رئیس جمهوری چین همچنان در  پایان هفته انجام خواهد شد.

سخنرانی پامپئو درباره استراتژی جدید آمریکا درباره ایران/ 12 درخواست واشنگتن از ایران

در حالی است که از سویی تنش میان دو کشور به دلیل تایوان افزایش یافته و از سوی دیگر دولت بایدن به علت مشکلات اقتصادی داخلی از جمله تورم بی سابقه و فشار بر مصرف کننده، کاهش عوارض گمرکی بر کالاهای وارداتی از چین را در دست بررسی دارد.

آمریکا چین را به عنوان یک رقیب راهبردی خود قلمداد می‌کند و ماه گذشته به ناتو فشار آورد تا در سند راهبردی خود پکن را یک چالش امنیتی در نظر بگیرد.

روزنامه «فایننشال تایمز» در ۱۸ جولای (۲۷ تیرماه) گزارش داد که پلوسی قصد دارد در ماه اوت از تایوان بازدید کند.

یک روز پس از این گزارش، وزارت خارجه چین اعلام کرد که سفر پلوسی به تایوان به طور جدی حاکمیت و تمامیت ارضی این کشور را تضعیف می‌کند و آمریکا با عواقب این اقدام مواجه خواهد شد.

جو بایدن رئیس‌جمهوری آمریکا در مورد سفر پلوسی به تایوان ابراز تردید کرد و گفت: من فکر می‌کنم ارتش معتقد است این سفر درحال حاضر ایده خوبی نیست اما من از وضعیت آن خبر ندارم.

پلوسی که همواره مورد انتقاد چین بوده است در ماه ژانویه جلسه مجازی با «ویلیام لائی» معاون رئیس جمهوری تایوان برگزار کرد.

اکنون در دولت آمریکا درباره اینکه آیا پلوسی به تایوان سفر کند یا نه شکاف‌هایی بوجود آمده است.

چین معتقد است تایوان بخشی از این کشور است، اما تایوان خود را کشوری مستقل می‌داند. مقامات تایوان، آمریکا را بزرگترین متحد خود به شمار می‌آورند و واشنگتن نیز به استناد به قانونی خود را ملزم به کمک به این جزیره برای دفاع از خود می‌کند.