"نوریل روبینی" اقتصاددان آمریکا و  وزیر خزانه‌داری دولت باراک اوباما روز سه شنبه به وقت محلی گفت: دلایل زیادی مانند بدهی بسیار بالا  و بحران مالی وجود دارند که نشان می دهند آمریکا با تورم شدید مواجه است. این ایده که تورم کوتاه مدت و ضعیف خواهد بود کاملا توهم آمیز است. از جمله دلایل تورم که روبینی به آنها اشاره کرد، بدهی های بالای بی سابقه در آمریکا در پی همه گیری کرونا است. او به طور خاص به  مشکل بدهی در اقتصادهای پیشرفته اشاره کرد و گفت این بدهی ها همچنان در حال افزایش است.

آمریکا

نحوه تحصیل پسر ظریف و دختر فریدون در آمریکا/ چرا فرزندان مسئولان ایرانی با این محدودیت‌ها مواجه نیستند؟+ عکس

رییس شرکت "روبینی ماکرو آسوسیتس" به بلومبرگ گفت که شرایط با دهه ۱۹۷۰ متفاوت است. در دهه ۱۹۷۰ نسبت بدهی به رغم  رشد راکد اقتصادی و تورم بالا که رکود تورمی نام گرفته است، پایین بود.

وی افزود اما از زمان بحران مالی سال ۲۰۰۸ که به دلیل بحران اعتباری و شوک تقاضا، با تورم پایین همراه بود، بدهی در آمریکا افزایش یافته است.

روبینی گفت: این بار ما با شوک های منفی و رکودی در عرضه و نرخ های بدهی مواجه هستیم که به شکل بی سابقه ای بالا است.

آمریکایی‌ها در میان تورم بی سابقه این روزها در ایالات متحده طی چهار دهه گذشته، گرانی را در خریدهای روزانه خود از پرداخت بهای بسیار برای بنزین تا شیر کاملا احساس می کنند اما در میان قیمت نان آنچنان افزایش یافته که قیمت هر قرص نان با کیفیت را به ۱۰ دلار یا فراتر از آن افزایش داده است.

مارک کوهن رییس مطالعات خرده فروشی در دانشگاه کملبیا به تارنمای بلومبرگ گفت: این قیمت ها ضربه ای به مصرف کنندگان است. هیچ کس در گذشته شاهد قیمت ۱۰ دلار برای یک قرص نان نبوده و تاثیر آن مانند بنزین ۵ دلاری است.

سخنرانی پامپئو درباره استراتژی جدید آمریکا درباره ایران/ 12 درخواست واشنگتن از ایران

سوال بزرگ برای اقتصاد آمریکا این است که درمیان این تورم بالا، تقاضای مصرف کننده تا چه زمانی ادامه خواهد داشت؟ زمانی که خریداران نگران وضعیت اقتصادی خود هستند، آنها به صورت سنتی هزینه های غیر ضروری خود را کاهش می دهند.

اما کاهش تقاضا درحال سرایت به کالاهای اساسی است. خریداران آمریکایی در فروشگاهها به قسمت نان وارد نمی شوند. این درحالی است که با توجه به گزارش مرکز "نیلسن ای کیو"، از ابتدای سال جاری تا دوم ماه جولای، خرید نان در فروشگاه های آمریکا در مقایسه با مدت مشابه  سال گذشته ۲.۷ درصد کاهش داشته است.

از سوی دیگر داده ها نشان می دهند که آمریکایی ها در مقایسه با سال گذشته شیر و تخم مرغ کمتری نیز خریداری می کنند. البته بخشی از این کاهش خرید به دلیل افزایش مراجعه آمریکایی ها به رستوران ها است.

نظرسنجی جدید سی ان ان نشان می دهد  ۷۵ درصد آمریکایی ها تورم را بالاترین دغدغه اقتصادی خود می دانند و فقط ۲۵ درصد از آنها تلاش های بایدن برای کنترل تورم را تایید می کنند.

این امر انکار چیزی را از سوی بایدن نشان می دهد که فشار فوق العاده ای را بر خانواده های آمریکایی به بار آورده و آمار، مساله اصلی در انتخابات میان دوره ای کنگره در ماه نوامبر را تشکیل می دهد.

 این مطلب می افزاید: آمار همچنین به توضیح این مساله کمک می کند که چرا تورم به عنوان موضوعی که حتی بیشتر از از دست رفتن مشاغل در دوران رکود اقتصادی بر روی نظر رای دهندگان تاثیر دارد، در سطح جهان موضوع نگران کننده ای برای مقام های انتخاباتی است.