شهریار حیدری، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در گفت وگو با پارس نیوز درمورد ساماندهی معیشت مرزنشینان و کولبران می گوید: قانونی تحت عنوان ساماندهی معیشت مرزنشینان یا فعالیت مرزنشینان. این فعالیت درچارچوب یک طرح است که مجلس و دولت به صورت مشترک تنظیم شد.

وی افزود: رئیس کمیته مشترک مجلس و دولت در مجلس برای این قانون من هستم و این طرح تنظیم شده است. قرار شه است از سران قوا دعوت شود و این طرح به شکل قانون دربیاید. این طرح نیازمند ویرایش بود که انجام شده است.

حیدری تاکید کرد: رئیس جمهور نیز طی سفر به کرمانشاه قول دادند هرچه زودتر این طرح در سران قوا مصوب شود. چیزی که در این طرح وجود دارد این است که فعالیت مرزنشینان مشخص می شود. به طورمثال یک مرزنشین می خواهد کالایی را از خاک عراق به ایران انتقال دهد.

این عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس بیان می کند: طی این طرح شاهد تقسیم سود بازرگانی بین کولبر و تاجار یا بازرگان خواهیم بود. در این زمینه تاجر از یک معافیت مالیاتی برخوردار است و از هر نقطه ای می تواند کالای خود را به بازارچه های مرزی استان های مربوطه منتقل کند.

او گفت: این کار می تواند باعث تقسیم بود به صورت عادلانه بین کولبر و تاجر شود. مسئله کولبری در کشور ما بین شهرهای مرزنشین به واسطه کمبود خدمات و امکانات رفاهی و آمار بالای بیکاری و کمبود شغل در این شهرها بسیار شایع است و زندگی های بسیاری را تحت تاثیر قرار داده است

حیدری در انتها عنوان کرد: ازطرفی باتوجه به اینکه رهبر انقلاب به تسهیل معیشت کولبران اشاره کرده است، مجلس شورای اسلامی و دولت سیزدهم نیز بر آن شدند تا با طراحی یک پیشنهاد بتوانند راه حلی برای این مسئله بیایند.