محمد وحیدی راد مدیر انجمن بازرگانی ایران و کانادا و نویسنده کتاب تجارت از/در/ با کانادا در این مراسم که در خانه هنرمندان برگزار شد گفت: این کتاب بیشتر کاربردی است و تلاش شده تا نیازهای تجارت در کانادا را پاسخ دهد.

وی با بیان اینکه در نگارش این کتاب ۳ موقعیت در نظر گرفته شده است گفت: موقعیت اول اینگونه فرض شده است که فرد در ایران می‎ ‎باشد و می‎ خواهد در کانادا تجارت کند. در این بخش تنها کالا برای تجارت مدنظر نیست و برخی از خدمات و سرویس‌هایی که در سایر کشورها به عنوان کالا برای تجارت مورد توجه قرار می‎ گیرد بیان شده است.

وحیدی راد ادامه داد: موقعیت دوم کتاب تجارت از/در/ با کاناد مربوط به مجموعه‎ های تجاری می ‎باشد که در کانادا ایجاد شده و مالکین آن در ایران می‎ باشند و از داخل کانادا می‎ خواهند با سایر کشورها تجارت کنند و از کشور کانادا به عنوان سرپل برای صادرات کالا و محصولات خود استفاده می ‎کنند.

وی با بیان موقعیت سوم کتاب تجارت از/در/ با کانادا گفت: موقعیت سوم این کتاب برای افرادی است که می‎خواهند در داخل کانادا با مردم کانادا تجارت کنند.

مدیر انجمن بازرگانی ایران و کانادا گفت: ۳۰ درصد از مشکلات اقتصادی مربوط به تحریم ‎ها است و ۷۰ درصد مربوط به خود تحریمی و عدم شناخت از نحوه تجارت با سایر کشورها می ‎باشد که در این کتاب سعی شده است به صورت کاربردی به آن پرداخته شود.

مهندس مسعود دانشمند، عضو هیئت رئیسه اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران در آیین رونمایی از کتاب تجارت از/در/ با کانادا گفت: معیارهای اقتصادی جایگاه خود را از دست داده و تجارت با سیاست گره خورده است.

وی ادامه داد: باید اقتصاد را از سیاست جدا کنیم که اگر این عمل صورت گیرد قطعا منجرب به رشد اقتصادی و برخورداری از سهم بیشتر در تجارت جهانی خواهیم بود.

دانشمند گفت: صاحبان سرمایه می‎ ترسند که وارد اقتصاد شوند و با یک سخنرانی و سخن سیاستمداران سرمایه آنها بر باد رود.

عضو هیئت مدیره اتاق ایران و چین گفت: یکی از اساسی ‎ترین سرمایه ‎های ایران معادن آن است که اگر می ‎خواهیم در این راستا استفاده بیشتر و سهم قابل توجه ‎ای داشته باشیم باید از تکنولوژی روز دنیا و ماشین آلات مدرن استفاده کنیم که یکی از کشورهای پیش رو در این زمینه کانادا می ‎باشد.

وی گفت: یکی دیگر از ظرفیت‎ های کانادا در حوزه تجارت دارو می‎ باشد که داروهای تولید شده توسط این کشور بسیار خوب و مورد تایید وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی است.

مسعود دانشمند با بیان اینکه ما هیچ ممنوعیت قانونی برای تجارت با کانادا نداریم گفت: ایران ظرفیت ‎های خوبی برای تجارت با کانادا دارد که یکی از این ظرفیت‎ ها محصولات پتروشیمی می ‎باشد که از کیفیت قابل قبولی برخوردار است.

دکترلطفعلی بخشی، اقتصاددان و عضو هیئت علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی در آیین رونمایی از کتاب تجارت از/در/ با کانادا گفت: مجموعه حاضر فرصتی خوبی برای تجار و بازرگانان فراهم کرده است تا با شناخت درست و کامل از شرایط اقتصادی و تجاری کانادا اقدام به فعالیت بازرگانی کنند.

وی گفت: نقش تجارت خارجی در اقتصاد ایران کم است اما ایران نمی ‎تواند اینگونه بماند و باید با سایر کشورها رابطه اقتصادی داشته باشد که یکی از این کشورها کانادا است.

بخشی ادامه داد: گروه زیادی از هموطنان در کانادا هستند که بخشی از آن مربوط به بازرگانان می ‎باشد که تجربه، دانش و ثروت خود را به این کشور برده‎ اند اما بالاخره این افراد ایرانی هستند و در آینده می‎توانند حجم تجارت با کانادا را تقویت کنند که این موضوع برای ایران و کانادا بسیار مفید می ‎باشد.

این اقتصاددان گفت: ایرانیان مقیم کانادا یک ثروت هستند که می‎ توان از این افراد استفاده کرد و اقدام دکتر وحیدی راد در همین راستا و یک وطن دوستی اقتصادی می‎ باشد.