مهدی کاظمیان از برگزاری همایش بین‌المللی اتحادیه اقتصادی اوراسیا و نقش ژئوپولیتیک مناطق آزاد در توسعه روابط منطقه‌ای خبر داد و اظهار داشت: این همایش 23 و 24 مهر امسال در مرکز همایش‌های بین‌المللی منطقه آزاد انزلی برگزار می‌شود.

سخنگوی سازمان منطقه آزاد انزلی در تشریح بیشتر جزئیات این همایش عنوان کرد: این همایش بین‌المللی با همکاری دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد، انجمن ژئوپلتیک ایران، مؤسسه آینده پژوهی جهان اسلام، اتحادیه انجمن‌های علوم جغرافیایی ایران، دانشگاه‌های تهران، علامه طباطبایی و مراکز تحقیقاتی و پژوهشی برتر کشور برگزار می‌شود.

دبیر کارگروه توسعه روابط بین‌الملل منطقه آزاد انزلی به نقش و جایگاه منطقه آزاد انزلی در مسیر افزایش همکاری های بین المللی کشورمان اشاره کرد و افزود: اتحادیه اوراسیا و روابط این منطقه با روسیه و قزاقستان به عنوان ستون‌های اصلی روابط اقتصادی اعضاء اتحادیه مزبور فصل جدیدی را در مناسبات اقتصادی پدید آورده است.

کاظمیان توافقنامه‌های منعقد شده میان سازمان منطقه آزاد انزلی با دو کشور روسیه و قزاقستان را مورد تأکید قرار داد و تصریح کرد: با توجه به نقش محوری منطقه آزاد انزلی در کریدورهای بین‌المللی و حضور چندین کشور عضو اتحادیه اوراسیا در این مسیرها، تعاملات این منطقه با اعضاء اتحادیه مذکوز از ابعاد مختلفی حائز اهمیت است.

وی بهره‌گیری از ظرفیت‌های علمی مؤسسات پژوهشی جهت بررسی فرصت‌ها، چالش‌ها و راهکارهای علمی توسعه روابط توسط سازمان منطقه آزاد انزلی را مورد اشاره قرار داد و گفت: سازمان منطقه آزاد انزلی با تکیه بر نقش ژئوپلتیک مناطق آزاد کشورمان اقدام به برگزاری همایش بین‌المللی اتحادیه اقتصادی اوراسیا می‌کند.

سخنگوی سازمان منطقه آزاد انزلی از تأکید رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل این سازمان جهت برگزاری چنین همایش‌هایی سخن گفت و ابراز داشت: بهره‌برداری حداکثری از ظرفیت‌ها و فرصت‌های موجود در همکاری با نهادهای منطقه‌ای با توجه به مزایا و معافیت‌های قانونی از جمله مواردی است که این سازمان برای آن برنامه‌ریزی می‌کند.

کاظمیان ایجاد زیرساخت و برگزاری برنامه‌های متنوع به منظور توسعه همکاری‌ها با اتحادیه اقتصادی اوراسیا را از جمله اولویت‌های سازمان منطقه آزاد انزلی تلقی کرد و بیان داشت: همایش بین‌المللی اتحادیه اقتصادی اوراسیا و نقش ژئوپولیتیک مناطق آزاد در توسعه روابط منطقه‌ای در سه محور اصلی برگزار می‌شود.

 وی محورهای همایش بین‌المللی اتحادیه اقتصادی اوراسیا و نقش ژئوپولیتیک مناطق آزاد در توسعه روابط منطقه‌ای را برشمرد و گفت: نقش ژئوپلتیک و ژئواکونومیک مناطق آزاد، نقش‌آفرینی مناطق آزاد در موافقت‌نامه ترجیحی بین ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا و مناطق آزاد ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا از جمله این محورها هستند.

دبیر کارگروه توسعه روابط بین‌الملل منطقه آزاد انزلی نقش مناطق آزاد ایران در همگرایی و همکاری و توسعه روابط درون منطقه‌ای را مورد توجه قرار داد و اظهار داشت: فرصت‌ها و ظرفیت،های مناطق آزاد ایران جهت جذب سرمایه‌گذاری خارجی، اتحادیه اوراسیا و نقش مناطق آزاد ایران در کریدور شمال–جنوب از دیگر محورهای این همایش است.

وی به سایر موضوعات پژوهشی همایش بین‌المللی اتحادیه اقتصادی اوراسیا اشاره کرد و گفت: ظرفیت‌های تجاری، موانع قانونی و حقوقی و راهکارها، مبادلات گمرکی و نظام اقتصادی حاکم، نظام بازاریابی تجاری اقتصادی در اتحادیه اوراسیا و توسعه، مدیریت بازار در مناطق آزاد و تولید کیفی در این همایش مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرد.

مدیر روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان منطقه آزاد انزلی استاندارد‌سازی، برند‌سازی و بازارسازی در مناطق آزاد در اتحادیه اوراسیا را از دیگر موضوعات پژوهشی این همایش خواند و تصریح کرد: در همایش بین‌المللی اتحادیه اقتصادی اوراسیا و نقش ژئوپولیتیک مناطق آزاد از چهره‌های برتر علمی دعوت به عمل آمده است.

کاظمیان سومین محور اصلی همایش بین‌المللی فوق را مناطق آزاد ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا اعلام کرد و گفت: نقش منطقه آزاد ارس و ماکو در تجارت با کشورهای اوراسیا و در نهایت نقش مکمل مناطق آزاد جنوب(اروند و کیش و قشم و چابهار) در توسعه روابط تجاری با اتحادیه اقتصادی اوراسیا مورد بررسی پژوهشگران قرار می‌گیرد.

 وی با تأکید بر اینکه مهلت ارسال چکیده مقالات برای شرکت در همایش بین‌المللی اتحادیه اقتصادی اوراسیا و نقش ژئوپولیتیک مناطق آزاد اول خرداد است عنوان کرد: علاقمندان می‌توانند مقالات خود را به آدرس دبیرخانه این همایش واقع در تهران، سعادت آباد،بلوار فرحزادری، میدان کتاب، خیابان کوهستان، کوچه گل آذین‌، بن بست یک، پلاک یک، طبقه سوم ارسال کنند.

سخنگوی سازمان منطقه آزاد انزلی با بیان اینکه ارسال مقالات از طریق آدرس اینترنتی دبیرخانه همایش www.iceeg.ir و پست الکترونیک info@iag.ir نیز امکان‌پذیر است ابراز داشت: از تمام اندیشمندان، اساتید و کارشناسان رشته‌های مختلف دانشگاهی کشورمان برای ارسال مقاله و حضور علمی در همایش بین‌المللی اتحادیه اقتصادی اوراسیا دعوت به عمل می‌آوریم.