سارقانی که به شعبه بانک ملی در خیابان انقلاب دستبرد زده بودند، دستگیر شدند. هزاران سکه، مبالغ هنگفت ارز و اسکناس خارجی از این افراد کشف شده که تحویل بانک مرکزی می‌شود. برخی از سارقان صندوق امانات بانک ملی پس از سرقت به کشور «ترکیه» متواری شده بودند که با تلاشهای نیروی انتظامی در این کشور بازداشت و به ایران بازگردانده شدند. اکثر اموال ربوده‌شده از صندوقهای امانات بانک ملی نیز بازگردانده شده است.

سارقان بانک ملی

سرقت از بانک ملی بوشهر با کلت پلاستیکی

سردار حسین رحیمی فرمانده انتظامی پایتخت در حاشیه اجرای طرح رعد به جزئیات تازه‌تری در خصوص سرقت از صندوق امانات بانک ملی پایتخت اظهار داشت: بر اساس اعترافات دستگیر شدگان، سارقان اصلی چهار نفر بودند متشکل از سه برادر و یک پسر خاله که آخرین جلسه را در شب جمعه ساعت ۱۰ شب در منزل پدر و با حضور وی برگزار کرده و هماهنگی‌های لازم را انجام دادند.

فرمانده انتظامی پایتخت تصریح کرد: تیم اصلی همان چهار نفر بودند که دو نفر از آنها به همراه همسر یکی از آنها قبلا بلیط خروج از کشور را تهیه و دوشنبه ساعت ۶ صبح پرواز و از کشور خارج شدند که خوشبختانه با هماهنگی با پلیس اینترپل شناسایی و دستگیر شدند.

وی با تاکید دوباره بر این مطلب که این سرقت جنبه امنیتی نداشته و سارقان مهارت داشته و بر بانک مذکور اشراف داشته اند خاطرنشان کرد: سارقان ساعت یک و نیم تا ۲ بامداد وارد بانک می شوند؛ دو نفر مسئول تدارکات، مراقبت، کشیک و آوردن آذوقه می شوند و دو نفر نیز مسئولیت کار اصلی را برعهده می‌گیرند یعنی وسایل حفاظتی و مراقبتی بانک را که از اول هم به میزان لازم و مطمئن بود، دوربین‌ها را باز کرده و بعد سراغ صندوقهای امانات می روند و بعد از تخلیه آنها ساعت ۴ بعد از ظهر کارشان تمام می شود.

سردار رحیمی در پاسخ به پرسش فارس در خصوص اینکه چه تعداد از سارقان متواری شده‌اند گفت: سارق متواری نداریم فقط سه نفر در خارج از کشور شناسایی و دستگیر شده که بعد از هماهنگی به کشور استرداد می‌شود که دونفر مرد و یک زن بوده که دونفر مرد از عوامل اصلی سرقت هستند.

فرمانده انتظامی پایتخت تصریح کرد: سارقان روز بعد از خروج از بانک متوجه می‌شوند که یکسری وسایل و اقلام مورد استفاده خود را در داخل بانک جا گذاشته اند از قبیل پتک، دستگاه برش  و غیره که برای پاکسازی دوباره وارد بانک می شوند؛ یک سری وسایل را با خود بیرون آورده و یک سری موارد دیگر مانند هارد و حافظه دوربین و ... را در داخل بانک جاسازی می کنند که در اقدام جدید پلیس کشف و ضبط شد‌.

رئیس پلیس پایتخت به اقدام ضربتی پلیس برای شناسایی و دستگیری سارقان بانک ملی اشاره و اظهار داشت: با تلاش همکارانم توانستیم در ۴۸ ساعت سارقان را شناسایی و دستگیر کنیم اگرچه در دقایق اول هیچ اطلاعاتی نداشتیم.

پشت پرده انتقال حساب فرهنگیان از بانک ملی به بانک سرمایه

سردار رحیمی در خصوص اموال کشف شده گفت: در همان روز که سارقان را دستگیر کردیم هزاران سکه و مبالغ زیادی دلار و یورو به دست آمد که در نهایت شمارش کرده و تحویل خزانه بانک ملی دادیم البته با نظارت نماینده دادستان، نماینده پلیس و نماینده بانک.

 وی افزود: تیم ویژه‌ای از بانک ملی، اتحادیه طلافروشان، نماینده دستگاه قضا و پلیس تشکیل شد که حدود ۵ روز به کار شناسایی و شناسنامه‌دار کردن طلا ها و اموال مکشوفه مشغول بود تا نهایت ۶ صبح روز گذشته کار شناسایی و بسته‌بندی انجام شد و کار انتقال اموال مسروقه مکشوفه به خزانه بانک ملی و مرکزی صورت گرفت؛ البته باید گفت که در این چند روز ۶ دوربین لحظه به لحظه بر این روند نظارت داشتند.

فرمانده انتظامی پایتخت در خصوص استرداد سه نفر از عوامل سرقت که در خارج از کشور دستگیر شده‌اند گفت: روز گذشته افسر رابط پلیس جمهوری اسلامی با افسر مرتبط به این پرونده در پلیس کشور خارجی جلسه داشته تا روند استرداد سه مجرم دستگیر شده انجام شود و مترصد این هستیم که سریعتر این اقدام صورت می‌گیرد.

سردار رحیمی به بازسازی صحنه جرم با وجود متهمین فعلی اشاره و اظهار داشت: بر اساس اعترافات و اقدامات سارقان صحنه سرقت بازسازی شد که از ساعت بامدادی شب گذشته شروع و تا حدود ساعت ۳ صبح دیروز بطول انجامید.

 سردار رحیمی شناسایی و دستگیری سارقان صندوق امانات بانک ملی در ۴۸ ساعت را ‌کار بزرگی دانست و گفت: اقدام پلیس ایران سریع ترین کشف در مقایسه با سرقت‌های دیگر دنیا در این مقیاس بوده است.

 وی در خصوص تحویل اموال به مالباختگان گفت: تحویل اموال توسط بانک ملی، بانک مرکزی و دادستانی صورت می گیرد؛ پلیس سرقت را کشف و سارقان را دستگیر و اموال مکشوفه را تحویل داده است.

حمله اوباش به بانک ملی / عکس

سردار رحیمی گفت : سارقان تخصص‌های مختلف در حوزه کامپیوتر، برش، کامپیوتر و غیره داشته و سابقه سرقت از بانک را نیز در کارنامه خود داشته‌اند؛ سارقان مترصد بودند که طلاها را به مرز و یک سری را به فروش برساند، مقداری ارز هم با سه نفر از کشور خارج شده است.

رئیس پلیس پایتخت با گله مندی از برخی افراد که به قدرت و سرعت و اشرافیت پلیس توجه نداشته اند گفت: هیچ کدام از کارمندان بانک در این سرقت دخالتی نداشتند.