ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، روز دوشنبه اعلام کرد که به دنبال از سرگیری صادرات غلات از بنادر اوکراینی تحت اشغال روسیه است. این امر به طور بالقوه به حل بحران جهانی غذا که با حمله روسیه به اوکراین در ۵ اسفند آغاز شد، کمک خواهد کرد. پس از تماس تلفنی ولادیمیر پوتین و رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه، که در آن رهبران دو کشور بر هماهنگی تلاش‌ها برای ازسرگیری ارسال محموله‌های غلات توافق کردند، کرملین این خبر را در تارنمای خود انتشار داد . ولادیمیر پوتین افزود که روسیه مایل است در صورت لغو تحریم‌های غرب علیه مسکو، مواد غذایی، کود و سایر محصولات کشاورزی خود را صادر کند.

پوتین

ازدواج دوم پوتین با حرفهایی که تمامی ندارد/شایعات درباره ازدواج دومبا «آلینا کابایوا» ژیمناست سابق روسیه+ تصاویر

قبل از بحران اخیر، روسیه و اوکراین در مجموع تقریباً یک سوم صادرات گندم جهان و بیش از دو سوم صادرات روغن آفتابگردان را به سراسر جهان بر عهده داشتند. بیشتر صادرات اوکراین از طریق بنادر این کشور در امتداد دریای آزوف و دریای سیاه، از جمله اودسا، بردیانسک، و ماریوپول انجام می‌شد که در پی محاصره سه ماهه نیروهای روسی تا حد زیادی متوقف شد.

همچنین وجود مین‌های ضد کشتی که اوکراین با هدف جلوگیری از حرکت کشتی‌ها و خنثی کردن تردد خودرو های آبی-خاکی روسیه کار گذاشته است، صادرات در امتداد سواحل دریای سیاه را پیچیده کرده است.

در گزارش کاخ کرملین از این نشست خاطرنشان شد که «بر تضمین دریانوردی ایمن در دریاهای سیاه و آزوف و از بین بردن تهدید مین های دریایی در این مناطق تأکید شده است».

در این بیانیه آمده است: پوتین به آمادگی طرف روسی برای تسهیل ترانزیت دریایی کالا بدون هیچ گونه مانعی با هماهنگی شرکای ترکیه اشاره کرد. وی افزود که روسیه بر «صادرات غلات از بنادر اوکراین نیز اهتمام خواهد داشت». با این حال، مشخص نکرد که آیا بنادر باقی مانده در دست اوکراین اجازه فعالیت خواهند داشت یا خیر. روسیه از روزهای آغازین درگیری به محاصره بنادر باقیمانده اوکراین از جمله اودسا اقدام کرده است. دیگر بنادر این کشور در امتداد دریای سیاه، مانند نووروسیسک، در طول بحران به فعالیت خود ادامه دادند. غربی ها ادعا می کنند نیروهای روسی غلات را از سیلوهای اوکراینی خارج کرده و برای فروش به مناطق شرقی تر منتقل کرده‌اند.

پاسخ غافلگیرکننده پوتین به سوال مجری آمریکایی

اردوغان که صریحاً با تهاجم روسیه به اوکراین مخالفت کرده و به رسمیت شناختن حاکمیت اوکراین توسط آنکارا را تکرار کرده است، در این دیدار از پوتین خواست تا جنگ را در اسرع وقت پایان دهد. وی گفت دولت ترکیه مایل است در صورت دستیابی طرفین به توافق در در کنار سازمان ملل متحد "مکانیسم نظارتی" مشارکت داشته باشد.

ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه ۲۱ فوریه ۲۰۲۲ (دوم اسفند ۱۴۰۰) با انتقاد از بی‌توجهی غرب به نگرانی‌های امنیتی مسکو، استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوگانسک را در منطقه دونباس به رسمیت شناخت.

پوتین سه روز پس از آن، پنجشنبه ۲۴ فوریه (۵ اسفند ۱۴۰۰) نیز عملیاتی نظامی که آن را "عملیات ویژه" خواند، علیه اوکراین آغاز کرد و به این ترتیب روابط پرتنش مسکو - کی‌یف به رویارویی نظامی تغییر وضعیت داد.

جنگ در اوکراین وارد چهارمین ماه شده است و واکنش‌ها به تهاجم روسیه و ارسال تسلیحات به این کشور همچنان ادامه دارد. مسکو هشدار داده است تجهیزات نظامی که آمریکا و اروپا در اختیار اوکراین قرار می دهند، موجب تشدید مناقشه در اوکراین می‌شود و پیامدهای غیرقابل پیش‌بینی به دنبال دارد.

دستگیری پوتین در آمریکا+عکس