محمدعلی زلفی گل روز یکشنبه در پنجاه و ششمین اجلاس معاونان پژوهش و فناوری دانشگاه ها، پژوهشگاه‌ها، مراکز و موسسات آموزش عالی افزود: وزارت علوم در این دوره پنج اولویت اصلی را در دستور کار دارد. البته اولویت های زیادی در وزارت علوم وجود دارد که برای تحقق آنها باید تلاش کنیم، اما وقتی اولویت ها خیلی زیاد شد، معنای آن این است که اولویتی نداریم. پس باید اولویت ها محدود باشند و برای اجرا زمان بندی مشخص داشته باشند.وی گفت: پنج اولویت اصلی را به عنوان وزیر علوم تحقیقات و فناوری پیگیری و به جد تلاش خواهم کرد از ظرفیت علمی کشور در این راستا نهایت بهره را ببریم. زلفی گل ادامه داد: اولین اولویت وزارت علوم تحقیقات و فناوری در این برهه مرجعیت علمی و دیپلماسی در کشور است. مرجعیت علمی و دیپلماسی یعنی اینکه دانشگاه های ایران در دنیا به عنوان مرجع شناخته شوند و دانشگاه‌های ما در عرصه دیپلماسی باید به کمک دیپلماسی سیاسی، فرهنگی و اجتماعی حاکمیت بیایند.

محمدعلی زلفی گل

مردی که دست بزن دارد و همسری که از حق خودش دفاع نمی کند/ شوهرم استاد دانشگاه است اما مرا کتک می زند

وی گفت: باید با سیاست گذاری های درست تلاش کنیم اساتید، دانشمندان و دانشجویان در عرصه بین‌المللی حضور جدی داشته باشند و از فعالیت های علمی فناوری و نوآوری در عرصه بین المللی با مشارکت بین المللی تمام قد حمایت و دفاع کنیم.

وزیر علوم تاکید کرد: سیاست گذاری‌ها، ارتقای مرتبه علمی، آیین‌نامه ترفیع، آیین‌نامه گرنت باید به گونه ای باشدکه مرجعیت علمی و دیپلماسی کشور در عرصه دانشگاه ها را ترغیب و تشویق کند.

زلفی گل همچنین گفت: معاون پژوهش و فناوری دانشگاه باید هر هفته یا  دو هفته یکی از اعضای هیات علمی، استاد دانشگاه یا دانشجویی را که کار تحقیقاتی انجام داده و باعث ارتقای جایگاه علمی دانشگاه شده است را تشویق کند.

وی ادامه داد: معاونین پژوهشی باید حس حسادت را در داخل خودشان ذبح کنند. هر فردی در دانشگاه با هر سلیقه سیاسی، قومیتی، زبانی و نژادی هر کار علمی و شاخص را انجام داد باید بلافاصله وی را تقدیر، ترغیب و تشویق کرد. کسانی که برای این کشور و برای دانشگاه تلاش علمی می کنند و افتخار می آفرینند باید از آنها قدردانی شود.

 وزیر علوم در بخش دیگری از سخنان خود با گرامیداشت هفته معلم به انتخاب استادان نمونه کشوری اشاره کرد و گفت: معاونان پژوهشی دانشگاه ها در هفته پژوهش باید پژوهشگران، فناوران و اساتید برتر کشوری را انتخاب و به وزارتخانه معرفی کنند. نباید نسبت به این مسایل بی تفاوت بود.

زلفی گل تصریح کرد: در شهریورماه رییس دانشگاه های نمونه، معاون پژوهشی نمونه و معاون دانشجویی نمونه انتخاب می شوند در واقع کسانی که وظیفه خود را خوب انجام داده اند یا می دهند، باید تشویق شوند.

وی ادامه داد: اولویت بعدی آموزش و پژوهش هدفمند است. نوآوری فرهنگی و فرهنگ نوآوری اولویت سوم ما، شاگرد پروری اولویت چهارم و پنجمین و اولویت ما تولید ثروت از دانش ،خلق ثروت  از آن دانش است.

وزیر علوم تاکید کرد:  تلاش می کنیم این پنج اولویت را تا جایی که امکان دارد، محقق کنیم.

زلفی گل بار دیگر گفت: معاون آموزشی و پژوهشی در هر دانشگاه باید حرف اول را بزند. تمام مدیریت های دیگر و  امکانات دانشگاه باید در  خدمت آموزش و پژوهش باشد چرا که بحث آموزش و پژوهش و فرهنگ خاص خود را دارد.

عکس محمد علی کشاورز و تک دختر استاد دانشگاهش

وی تصریح کرد: معاونت های دیگر باید در خدمت معاونت آموزشی باید خدمات دهند و در خدمت معاون آموزشی و معاونت پژوهشی باید باشند و بستر را برای  دانشجویان،  یاوران علمی و  اعضای هیات علمی مهیا کنند، حوزه معاونت پژوهشی دانشگاه باید از نظر مالی مستقل باشد هر ماه مشخص باشد پولی که داخل دانشگاه می آید  ۱۵ درصد سهم پژوهش در اختیار معاونت پژوهشی قرار بگیرد.

وزیر علوم به اعطای گرنت پژوهشی به دانشجویان اشاره کرد و گفت: باید در این دوره این موضوع را نهادینه کنیم که در شروع هر سال تحصیلی گرنت پژوهشی و پژوهانه یکجا پرداخت شود تا اساتید ما برای هزینه کردن دغدغه نداشته باشند.

زلفی گل اظهار داشت: باید در پژوهش ها سخاوتمندانه رفتار کرد، باید اعتماد کامل داشت، چون بهترین محل برای سرمایه گذاری پژوهش، فناوری و نوآوری است که باید در  دانشگاه ها این را باور داشته باشیم.

وی به نامگذاری امسال با عنوان تولید، دانش‌بنیان، اشتغال آفرین اشاره کرد و یادآور شد: در وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با توجه به فرمان سال که رهبر معظم انقلاب صادر فرمودند تصمیمات خوبی گرفته شده است. باید از این فرصت استفاده کنیم چرا که فرمان سال محور و مدار آن وزارت علوم است. 
وزیر علوم با بیان این که تولید دانش بنیان کارآفرین محور و مدار آن دانشگاه ها هستند، تصریح کرد: دانشگاه ها، پارک های علم و فناوری و مراکز رشد تولیدات دانش بنیان را رقم می زنند.

وزیر علوم در ادامه  خطاب به روسای  دانشگاه ها تاکید کرد: دانشگاه هایی که گرنت را هنوز کامل پرداخت نکرده اند به هر طریق ممکن در تخصیص اردیبهشت ماه که رقم قابل توجهی است، پرداخت و جبران کنند. 

وی ادامه داد: از معاون پژوهشی خواسته ام سالانه حداقل ۵ درصد مجلات ما باید بین المللی شود به همین دلیل امسال ۱۰۰ میلیون تومان به مجلات بین المللی پرداخت شد و سال آینده  این حمایت ها حتما اضافه خواهد شد تا از افرادی که در راستای مرجعیت علمی کار می کنند تقدیر ویژه کنیم. 

زلفی گل با  بیان اینکه  اساتیدی که مقاله آن بیش از ۵۰۰ ارجاع داشته باشد پایه تشویقی خواهند گرفت، گفت. همچنین کسانی که کتاب بین المللی نوشته و در عرصه فناوری شغلی ایجاد کرده باشند، نیز پایه تشویقی خواهند گرفت. برای یاوران علمی هم آیین نامه ای در حال تنظیم است تا اگر فردی تلاش بیشتری داشت مورد حمایت قرار گیرد. 

وزیر علوم از پیگیری این وزارتخانه در باره پرداخت حق عضویت انجمن های علمی و دسترسی مجدد دانشگاه ها به پایگاه های اطلاعات علمی خبر داد و گفت: اکنون در زمینه دسترسی مشکل داریم. باید نشان دهیم که در عرصه فناوری و نوآوری می توانیم موفق عمل کنیم.

وی با تقدیر از وزرای قبلی علوم اظهار داشت: برنامه های  آن ها باعث شد در رتبه اول علمی در منطقه قرار گیریم و اساتید مرجع و یک درصد داشته باشیم.

زلفی گل با اعلام اینکه ۳۵ درصد تولیدات علمی ایران با مشارکت بین المللی است و این توفیق کمی نیست، یادآور شد: محققان و دانشمندان دنیا پذیرفته اند که می توانند با اساتید ایرانی کار کنند. دانشگاه هایی که درصد مشارکت علمی بین المللی آنها بیشتر است، در هفته پژوهش حتما تقدیر می شوند. هفته فناوری هم قرار است پایه گذاری شود که براساس آن فناوران و نوآوران را ترغیب و تشویق خواهیم کرد. 

 وی در ادامه با بیان اینکه معاونان پژوهشی دانشگاه ها باید قدرت تعامل بالایی داشته باشد گفت: یکی از کارهایی که انتظار دارم روسای دانشگاه ها انجام دهند تاسیس تالار افتخارات دانشگاه است. فضایی باید ایجاد کنند که افتخارات و پژوهش های برتر دانشجویان و اساتید را در آنجا به نمایش بگذارند. 

وزیر علوم درباره بیانات اخیر رهبر معظم انقلاب در دیدار با دانشجویان اظهار داشت: ایشان تمام قد از دانشگاه ها دفاع کردند که افتخار بزرگی برای دانشگاهها است. دشمنان ما  تلاش می کنند دانشگاهها را در مقابل نظام قرار دهند، اما رهبر معظم انقلاب تمام قد دفاع کردند  و فرمودند در جایگاه علمی کشور افتخارات کم نیست.

گریه فاطمه هاشمی رفسنجانی در دانشگاه آزاد+تصاویر

وی ادامه داد: البته چند دغدغه را مطرح کردند که یکی از آن ها این بود که باید حس امید و خودباوری را به  دانشجویان منتقل کنیم که یکی از راهها ترغیب و تشویق است، راه دیگر توسعه دوره های پسادکتری و افزایش شرکت های دانش بنیان و دستیار فناوری و نیز تشکیل تالارهای افتخار است.

به گزارش ایرنا، پنجاه و ششمین نشست معاونان پژوهش و فناوری دانشگاه‌ها، پژوهشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی سراسر کشور با موضوع «برنامه‌های اجرایی تحقق فرمان مقام معظم رهبری در سال پیش‌رو مبنی بر "تولید، دانش‌بنیان، اشتغال آفرین"» با حضور زلفی‌گل وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و همکاری معاونت پژوهشی، امروز (یکشنبه ۱۸ اردیبهشت ماه) در محل سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران برگزار شد.