پايگاه خبري تحليلي «پارس»- سوال: نزديک ۲ سال و نيم است ازدواج کردم. همسرم از حق خودش دفاع نمي کند که فردي ناراحت نشود به خصوص در مورد خانواده اش. هر کاري به او محول مي کنم با تاخير انجام مي دهد يا انجام نمي دهد.

beatswife (8)

پاسخ پريسا غفوريان(دانشجوي دکتراي روانشناسي): مخاطب عزيز، به عنوان شريک زندگي کمکي که شما مي توانيد به همسرتان براي حل مشکل تان ارائه دهيد اين است که اعتماد به نفس او را تقويت کنيد. اين که در پيامک تان گفته ايد که همسرتان در انجام کارهايي که به او محول مي شود، تاخير نشان داده، يا شک مي کند نشان دهنده آن نيست که از پس آن کار بر نمي آيد بلکه به احتمال بيشتر نشان از ضعف اعتماد به نفس در اوست که البته شما به ميزان زيادي مي توانيد در بهبود اين موضوع و افزايش اعتماد به نفس او سهيم باشيد. بنابراين راهکارهايي که در ادامه مي آيد مي تواند راهگشاي شما براي حل مشکل تان باشد.

از همسرتان تعريف کنيد

از کارها و اعمال همسرتان تعريف و تمجيد کنيد. مهم است که تمام توانمندي ها و مهارت هاي او را بستاييد و حتي کوچک ترين آن ها را از قلم نيندازيد. گاهي به دليل اين که هميشه در کنار همسرمان هستيم، برخي ويژگي ها و نقاط قوت او برايمان عادي مي شود به طوري که آن ها را جزئي از ويژگي هاي شخصيتي او به حساب مي آوريم.

beatswife (7)

اگرچه اين امر تا حدي طبيعي است، اما تلاش ما بايد اين باشد که تا جاي ممکن نگذاريم ويژگي هاي همسرمان برايمان به عاداتي پذيرفته شده تبديل شود و به خاطر رفتارهاي خوب و مناسب اش، هميشه از او تشکر کنيم. لازم است که شما همسرتان را از لحاظ عاطفي به طور کامل حمايت کنيد طوري که او خود را بيش از پيش دوست بدارد. به عبارتي نقش شما در افزايش عزت نفس همسرتان غير قابل انکار است. شما بايد بتوانيد شرايطي را براي همسرتان فراهم سازيد که از زندگي خود رضايت کافي داشته باشد تا عزت نفس او بيشتر شود  و نگذارد حقش پايمال شود.

همسرتان را تحت فشار روحي قرار ندهيد
شما نبايد به همسرتان فشار بياوريد. اين که مدام از او بخواهيد حقش را از اطرافيان خود در زندگي بگيرد اين پيام را در ذهن او خواهد آورد که «من نمي توانم» يا «من ضعيف و بي عرضه هستم». اين امر اضطرابي را به همراه دارد که قادر است اعتماد همسرتان به شما، اعتماد او به توانمندي هاي خودش، احساس خوب او نسبت به خودش و رضايت از زندگي و کيفيت رابطه زناشويي شما را به شدت تحت تأثير منفي قرار دهد. بنابراين مدام او را تحت فشار قرار ندهيد چراکه در آن صورت، نتيجه معکوس خواهيد گرفت. به جاي چنين رفتاري تلاش کنيد در فرصتي مناسب با همسرتان به گفت و گو بنشينيد و نظرتان را در فضايي صميمانه و محترمانه با او در ميان بگذاريد.

beatswife (6)

به ياد داشته باشيد بهترين و مفيدترين کمکي که شما مي توانيد به همسرتان داشته باشيد آن است که خالصانه و صادقانه او را دوست بداريد و اين دوست داشتن را به او ابراز کنيد. گاهي اضطرابي که ما به همسرمان وارد مي کنيم به علت توقعاتي که از او داريم يا عجله اي که در برآورده شدن توقع هايمان از او داريم، اعتماد به نفس او را براي انجام کارهاي ساده و حتي روزمره اش به شدت کاهش مي دهد و اين امر قابل پيشگيري است.

شوهرم استاد دانشگاه است اما مرا کتک مي زند
سوال:
شوهرم استاد دانشگاه است، اما مرا خيلي کتک مي زند و خيلي هم بد دهن است. با اين که فرزند بزرگ داريم! لطفا راهنمايي ام کنيد.

پاسخ عباسعلي براتي(کارشناس ارشد روان شناسي): خانم گرامي، باتوجه به اين که فرزند بزرگ داريد، مشخص مي شود که شما و شوهرتان سال هاي زيادي است که با هم زندگي مي کنيد و در اين مدت تا حد زيادي همديگر را شناخته ايد. با اين حال مردها نبايد فراموش کنند که برخورد فيزيکي با همسر باعث از بين رفتن عشق و علاقه در زندگي مشترک مي شود و تحمل شرايط را بسيار سخت خواهد کرد. نکاتي که در ادامه مطرح مي شود مي تواند تا حدودي مشکل شما را حل کند.

beatswife (5)

بررسي تغيير رفتارهايتان
اگر بروز چنين رفتارهايي از سمت شوهرتان به تازگي اتفاق افتاده است، ممکن است رفتار شما نسبت به قبل تغيير کرده باشد. اگرچه در هر صورت رفتار همسرتان يعني تنبيه بدني شما به خصوص در حضور فرزندان، کاملا اشتباه است اما بهتر است رفتارهاي اخيرتان و عوامل تغيير آن ها را بررسي کنيد. به طور کلي نوع برخورد و رفتار شما در مقابل همسرتان مي تواند باعث تقويت و تشديد حالت هاي پرخاشگري در او شود. فراموش نکنيد و مطمئن باشيد که اگر شما به رفتارهاي خودتان مسلط شويد و هر رفتاري از شما سر نزند، نوع رفتار و برخورد شوهرتان نيز تغيير خواهد کرد. به زمان هاي بروز اين نوع رفتار يعني پرخاشگري هاي شوهرتان نيز دقت کنيد يعني بررسي کنيد که در چه موقعيت هايي شوهرتان اين رفتارها را بروز مي دهد چراکه با آگاهي از آن مي توانيد کنترل موقعيت ها را به دست آوريد. همچنين شما بايد تلاش کنيد تا زمينه هاي بروز رفتارهاي پرخاشگرانه در شوهرتان را به وجود نياوريد. يک احتمال ديگر هم اين است که همسرتان دچار مشکلات روحي و عاطفي شده باشد. دلايل متعددي باعث به وجود آمدن اختلال رواني در افراد مي شود. افرادي که دچار رفتارهاي ناهنجار از نظر عملي يا گفتاري هستند، معمولا توان اين را ندارند که روي خود مسلط باشند و هرچند ممکن است متوجه غير طبيعي بودن رفتار خود باشند اما نمي دانند بايد چگونه رفتارهاي اشتباه شان را اصلاح کنند. البته ممکن است شوهرتان متوجه زشتي رفتارهاي خود نباشد در هر حال مراجعه به مشاور مي تواند به همسرتان کمک کند تا عوامل زير بنايي رفتارش شناسايي شود و به درمان و اصلاح رفتارهايش اقدام کند. در بسياري از خانواده ها به خصوص با رسيدن فرزندان به سن نوجواني و جواني تضادهايي در اصول تربيتي آن ها از سوي والدين ايجاد مي شود که اين دوگانگي در مسائل تربيتي مي تواند روابط همسران را خدشه دار کند. در چنين موقعيت هايي همه اعضاي خانواده آسيب مي بينند چون والدين نوع تربيت يکديگر را قبول ندارند و فرزند نيز سردرگم مي شود. بنابراين و باتوجه به شرايط فعلي شما توصيه اکيد مي کنم که ضمن مطالعه کتب تربيتي و بالا بردن اطلاعات در خصوص نحوه برخورد با فرزند از نظرات کارشناسان تربيتي هم استفاده کنيد تا خطري آينده فرزندتان را تهديد نکند.

beatswife (4)

عمل نکردن به خواسته هاي غير منطقي
به بعضي خواسته هاي غير منطقي شوهرتان عمل نکنيد. توجه داشته باشيد اگر شما به خاطر حفظ زندگي مشترک، حاضر باشيد هر خواسته غير منطقي شوهرتان را انجام دهيد، اين روال به تدريج طبيعي مي شود و ممکن است روزي از اين وضعيت خسته شويد که امکان تغيير تا حد زيادي کاهش يافته باشد. نکته ديگر اين که شايد همسرتان با پرخاشگري و تنبيه بدني شما مي خواهد به نوعي جايگاه خود را در خانواده استحکام بخشد و با اين روش اقتدار خود را نشان دهد، اگر اين چنين است بايد از طريق يک مشاور خانواده، وي را مطلع کنيد که سخت در اشتباه است و اقتدار مرد به هيچ وجه به معني پرخاشگري در خانواده نيست. در مطلب محوري امروز توضيحات بيشتري در اين باره ارائه شده است.

beatswife (2)