اوایل صبح تیره و تار در تاریخ ۲۴ فوریه یورش روسیه به اوکراین با فرمان "ولادیمیر پوتین" رئیس جمهوری روسیه آغاز شد. از دید او به شکل بیمارگونه‌ای این اقدام نظامی اجتناب ناپذیر بوده است. پوتین در گزارشی گفت: روسیه جاره ای جز حمله به اوکراین نداشت. در پی این حمله تحریم های زیادی علیه روسیه اعمال گردید.

حمله روسیه به اوکراین

استقبال ایران از توافق روسیه و اوکراین

الکسی دانیلوف، دبیر شورای امنیت اوکراین در اظهارات تلویزیونی گفت: صبح دوشنبه، تقریباً در سراسر خط مقدم در مناطق دونتسک، لوهانسک و خارکف، نیروهای روسیه تلاش کردند تا از مواضع دفاعی ما عبور کنند.

وی ادامه داد: آن‌ها عملیات خود را صبح دوشنبه آغاز کردند. 

به گزارش ایرنا، یک مقام ارشد وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) ادعا کرد که روسیه نیروهای خود را در شرق و جنوب اوکراین افزایش داده است. 

این مقام پنتاگون روز دوشنبه به وقت محلی به خبرنگاران گفت، بر اساس ارزیابی‌های پنتاگون، در طول هفته گذشته روسیه ۱۱ گردان تاکتیکی دیگر را در شرق و جنوب اوکراین مستقر کرده است و به این ترتیب ۷۶ گردان تاکتیکی ارتش روسیه در این منطقه مستقر هستند. 

علت جنگ روسیه و اوکراین

وی توضیح داد، آن‌ها بر توانایی‌های خود در داخل اوکراین افزوده‌اند، تمام نیروهای زمینی روسیه درحال حاضر در شرق و جنوب اوکراین متمرکز هستند. 

ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه ۲۱ فوریه ۲۰۲۲ (دوم اسفند ۱۴۰۰) با انتقاد از بی‌توجهی غرب به نگرانی‌های امنیتی مسکو، استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوگانسک را در منطقه دونباس به رسمیت شناخت. 

پوتین سه روز پس از آن، پنجشنبه ۲۴ فوریه (۵ اسفند ۱۴۰۰) نیز عملیاتی نظامی که آن را "عملیات ویژه" خواند، علیه اوکراین آغاز کرد و به این ترتیب روابط پرتنش مسکو - کی‌یف به رویارویی نظامی تغییر وضعیت داد. جنگ در اوکراین و واکنش‌ها به اقدام روسیه همچنان ادامه دارد. 

ادعای جدید آمریکا درباره روسیه و اوکراین