اوایل صبح تیره و تار در تاریخ ۲۴ فوریه یورش روسیه به اوکراین با فرمان "ولادیمیر پوتین" رئیس جمهوری روسیه آغاز شد. از دید او به شکل بیمارگونه‌ای این اقدام نظامی اجتناب ناپذیر بوده است. پوتین در گزارشی گفت: روسیه جاره ای جز حمله به اوکراین نداشت. در پی این حمله تحریم های زیادی علیه روسیه اعمال گردید.

حمله روسیه به اوکراین

استقبال ایران از توافق روسیه و اوکراین

یان لیپافسکی وزیر امور خارجه چک گفته است که مسکو در نامه سیاسی به این کشور عضو ناتو در شرق اروپا درباره عرضه تسلیحات ساخت اتحاد شوروی بدون رضایت روسیه به کشورهای دیگر هشدار داده است.

لیپافسکی با بی معنی خواندن درخواست روسیه، افزود که وزارتخانه اش به این درخواست واکنش نشان نخواهد داد،  زیرا هیچ ماده درباره ممنوعیت صدور مجدد تسلیحات خریداری شده از اتحاد شوروی سابق در قراردادهای دوجانبه وجود ندارد.

روسیه چند روز پیش به صورت رسمی به ایالات متحده و دیگر کشورها هشدار داده بود که حمایت از کی یف با عرضه کمک نظامی، موجب طولانی تر شدن درگیری ها در اوکراین و حتی پیامدهای غیرقابل پیش بینی خواهد شد.

ماریا زاخاروا سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه، روز جمعه گفته بود که مسکو هشدارنامه های یکسانی علیه ارسال تسلیحات به اوکراین برای همه کشورها فرستاده که شاید منظورش کشورهای عضو پیمان سازمان پیمان آتلانتیک شمالی "ناتو" بوده است.

لیپافسکی ارسال نامه دیپلماتیک توسط روسیه را روش دیگری برای بازداشتن پراگ از حمایت از اوکراین، با انتشار اطلاعات نادرست خواند و افزود: ارسال کمک  های نظامی و دیگر اقلام امدادی به اوکراین، بدون ابهام در راستای منافع راهبردی چک قرار دارد.

 به گفته وی، سفیر روسیه در اوایل مارس به معاون وزارت امور خارجه چک اطلاع داد که مسکو انتظار حملات تروریستی به کاروان های حامل تسلیحات غربی برای اوکراین را دارد که پراک این پیام را تهدید آشکاری در باره آمادگی روسیه برای خرابکاری می داند. روسیه همچنین اعلام کرده که توانایی جلوگیری از این حملات را ندارد که به معنای رشته تهدیدهای دیگری از طرف مسکو است. مسکو پیام های همانندی برای هم پیمانان ما در اتحادیه اروپا و ناتو فرستاده و از هنگام آغاز این جنگ، برای بازداشتن آنان از ارسال کمک به اوکراین، تلاش می کرده است.  

علت جنگ روسیه و اوکراین

جمهوری چک در هفت هفته ای که از آغاز جنگ اوکراین می گذرد، تسلیحاتی مانند تانک، خودروی زرهی و دیگر کمک های نظامی برای این کشور فرستاده است.

روزنامه واشنگتن پست نیز نوشت: مسکو در یادداشت دیپلماتیکی به ایالات متحده و ناتو، در باره تحویل حساس ترین سامانه های تسلیحاتی به اوکراین هشدار داده و افزوده که این اقدام ها، مانند ریختن سوخت بر آتش این درگیری هاست که شاید پیامدهای غیرقابل پیش بینی داشته باشد.  

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا با عدم تائید دریافت هرگونه پیام سیاسی، بر ادامه ارسال تسلیحات به اوکراین تاکید کرده است.

این سخنگو که نامش ذکر نشده افزود: ما می توانیم ارسال کمک های امنیتی به ارزش میلیاردها دلار  را به همراه متحدان و شریکانمان به اوکراین تائید کنیم که کی یف  از انها برای دفاع از خود در برابر تجاوز بی منطق روسیه و اقدامات خشن و وحشتناک نیروهایش، استفاده می کند.  

ایالات متحده چند روز پیش محموله تسلیحات نظامی به ارزش ۸۰۰ میلیون دلار برای اوکراین فرستاد که به این ترتیب مجموع کمک های تسلیحاتی واشنگتن به این کشور از آغاز جنگ در ۵ فوریه ۲۴(اسفند ماه) به ۲ میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار می رسد.

دولت جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا آشکارا اعلان کرده که قصد دارد تجهیزات و تسلیحات سنگین و پیشرفته تر بیشتری به کی یف تحویل دهد که شامل بالگرد، هواپیما (پهپاد) و شناور بی سرنشین، توپخانه دوربرد هویتزر ۱۵۵ میلی متری و آموزش نظامیان این کشور برای کاربرد این تسلیحات می شود.

پراک نیز تاکنون تانک تی – ۷۲ و نفربر زرهی برای اوکراین فرستاده است.