اوایل صبح تیره و تار در تاریخ ۲۴ فوریه یورش روسیه به اوکراین با فرمان "ولادیمیر پوتین" رئیس جمهوری روسیه آغاز شد. از دید او به شکل بیمارگونه‌ای این اقدام نظامی اجتناب ناپذیر بوده است. پوتین در گزارشی گفت: روسیه جاره ای جز حمله به اوکراین نداشت. 

دیدار پوتین و اردوغان

ازدواج دوم پوتین با حرفهایی که تمامی ندارد/شایعات درباره ازدواج دومبا «آلینا کابایوا» ژیمناست سابق روسیه+ تصاویر

پس از گفتگوی تلفنی یک ساعته رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه، ریاست جمهوری ترکیه در بیانیه‌ای اعلام کرد که اردوغان به پوتین گفته که ترکیه آماده مشارکت در حل و فصل مسالمت آمیز این درگیری است.
او به رئیس جمهوری روسیه گفت که برقراری یک آتش بس به کاهش نگرانی‌ها در خصوص وضعیت بشردوستانه خاتمه می‌دهد.
دفتر اردوغان اعلام کرد: رئیس جمهوری ترکیه در تماس خود بار دیگر گفت که اجازه بدهید در کنار هم راه را برای صلح باز کنیم.

اردوغان بر اهمیت اتخاذ گامهای فوری برای دستیابی به آتش بس، گشودن کریدورهای بشردوستانه و امضای یک توافق صلح تاکید کرد. دو طرف همچنین در خصوص مناسبات دوجانبه به گفتگو پرداختند.
 پوتین هم به اردوغان اطمینان داد که "عملیات نظامی روسیه برای حفاظت از دونباس" می تواند متوقف شود، مشروط بر اینکه کی‌یف جنگ را متوقف کند و با خواسته‌های مسکو و کرملین موافقت کند.
پوتین در گفت‌وگوی تلفنی با همتای ترکیه‌ای خود، آمادگی روسیه برای گفت‌وگو با مقامات اوکراین و سایر کشورها برای حل مناقشه - کرملین - را تأیید کرد.

همچنین کرملین در بیانیه‌ای با اشاره به گفتگوی تلفنی اردوغان – پوتین اعلام کرد، روسیه تنها در صورتی عملیات نظامی خود را متوقف میکند که اوکراین به درگیری خاتمه دهد و درخواست های مسکو محقق شود.
در این بیانیه آمده است، پوتین گفت این عملیات طبق طرح و برنامه ادامه می یابد و ابراز امیدواری کرد که مذاکره کنندگان اوکراینی، رویکردی سازنده‌تر در مذاکرات اتخاذ کنند و واقعیت میدانی را در نظر بگیرند.

رئیس جمهوری روسیه همچنین گفت، هرگونه تلاش کی‌یف برای طولانی کردن مذاکرات بی ثمر است. او همچنین به اردوغان گفت که مسکو آماده کمک‌رسانی به آنکارا در تخلیه اتباع ترکیه از مناطق شاهد درگیری در اوکراین است. رئیس جمهوری روسیه همچنین اردوغان را در جریان "پیشرفت عملیات نظامی ویژه" کشورش در اوکراین، از جمله "اهداف و ماموریت‌های کلیدی آن" قرار داد.

در بیانیه کرملین آمده است: ولادیمیر پوتین به اردوغان از پیشرفت عملیات ویژه نظامی برای حفاظت از دونباس اطلاع داد، رویکردها و ارزیابی های اصولی را در این زمینه تشریح کرد، اهداف و اهداف اصلی تعیین شده را به تفصیل توضیح داد. نیروهای مسلح روسیه تمام تلاش خود را برای حفظ جان مردم و تضمین امنیت غیرنظامیان انجام می‌دهند. حملات هدفمند منحصراً بر روی تأسیسات زیرساخت نظامی انجام می شود.

پاسخ غافلگیرکننده پوتین به سوال مجری آمریکایی

کرملین همچنین به "ظلم و بدبینی ویژه" تشکل‌های "ناسیونالیست و نئونازی" اوکراینی اشاره کرد که به حمله به دونباس ادامه می دهند و از غیرنظامیان، از جمله خارجی هایی که در شهرهای اوکراین "گروگان" گرفته شده اند، به عنوان "سپر انسانی" استفاده می کنند.

روسای جمهوری روسیه و ترکیه در تماس تلفنی خود همچنین تمایل خودشان را برای ادامه تجارت و همکاری اقتصادی سودمند دوجانبه میان کشورهایشان ابراز کردند.

در بیانیه کرملین آمده است: آنها بر روی تمایل مشترک برای ادامه تجارت و همکاری اقتصادی سودمند دوجانبه میان روسیه و ترکیه تاکید کردند.
روسای جمهوری دو کشور بر روی حفظ تماس های نزدیک در سطوح مختلف توافق کردند.

طبق این بیانیه، اردوغان از کمپین "خشمگینانه" غرب علیه فرهنگ و مردم روسیه انتقاد کرد. در این بیانیه آمده است: رجب طیب اردوغان به ویژه از افزایش کمپین خشمگینانه در شماری از کشورهای غربی برای تبعیض علیه فرهنگ روسیه و نمایندگان آن انتقاد به عمل آورد.

همچنین در بیانیه دفتر اردوغان آمده است: در جریان این مذاکرات، رئیس جمهور اردوغان تاکید کرد که ترکیه آماده تسهیل حل و فصل مسئله اوکراین از طریق متدهای مسالمت آمیز در اسرع وقت است. رئیس جمهور اردوغان با تاکید بر تماس مداوم خود با طرف اوکراینی و دیگر کشورها گفت که او به تلاش هایش به منظور مذاکرات جامع و دستیابی به نتایج ادامه خواهد داد.

اسکورت ویژه پوتین در فرودگاه مهرآباد