انسان‌ها میل به بقا و جاودانگی دارند بنابراین در طول تاریخ همیشه شاهد بوده‌ایم که برای افزایش طول عمر و سلامت بدن خود دست به کارهای مختلفی زده‌اند. این میل همچنان نیز در بدن ما وجود دارد بنابراین در علم تغذیه موضوعی مطرح می‌شود با عنوان ″تاثیر مواد غذایی روی سلامت بدن″ که در پی یافتن راه‌هایی بوده تا بدن ما را سالم‌تر نگه دارد.

آیا رژیم غذایی روی سلامت بدن تاثیر می‌گذارد؟

بسیاری از محققان بر این باورند که مشکلات مختلفی که سلامت بدن را تهدید کرده و بیماری‌هایی که به آن دچار می‌شود تا حد زیادی از رژیم غذایی او نشات می‌گیرد. بیماری‌های قلبی،‌ سکته مغزی و برخی سرطان‌ها همگی از اختلالات بیولوژیکی سرچشمه می‌گیرند. غذایی که می‌خوریم عامل مهمی در به وجود آمدن این اختلال خواهد بود. بنابراین اگر رژیم غذایی خوبی نداشته باشیم مبتلا به بیماری‌های مختلفی خواهیم شد. به گفته انجمن تغذیه اروپا که یکی از بزرگترین سازمان‌های فعال در زمینه سلامت و تغذیه بوده، برای جلوگیری از شروع بیماری‌ها باید بدانیم که مواد مغذی مختلف چه عملکردی روی سیستم و سلامت بدن ما می‌گذارند. به عنوان مثال مقدار مناسب نمک در غذا چه میزان بوده و آیا باعث آسیب به بدن خواهد شد یا خیر.

نمک یکی از مواد ضروری بوده که به انتقال پیام‌های عصبی در بدن کمک کرده و باعث سوخت و ساز مواد غذایی در آن می‌شود. از طرفی به گفته سازمان جهانی بهداشت مقدار نمک مصرفی در روز باید کاملا کنترل شده و روزی پنج گرم برآورد شده است. در عمل این مقدار بالاتر بوده زیرا ما از مواد غذایی مختلف، مقدار نمک‌های متفاوتی را دریافت می‌کنیم به خصوص مواد غذایی صنعتی مانند آبلیمو، آبغوره، رب گوجه فرنگی و انواع اسنک‌هایی که این روزها طرفداران زیادی دارند.

آیا رژیم غذایی روی سلامت بدن تاثیر می‌گذارد؟

خوردن نمک زیاد عاملی موثر در افزایش فشار خون بوده که منجر به بیماری‌های کلیوی، پوکی استخوان و سنگ کلیه می‌شود. بنابراین راهکار ساده‌تر برای کنترل مقدار نمک ورودی این بوده که مواد صنعتی بدون نمک را استفاده کنیم. به عنوان مثال روزانه برای طعم دار کردن غذا و سالاد خود می‌توانید از آبغوره بدون نمک استفاده کنید. آبغوره‌ها و مواد غذایی فاقد نمک این فرصت را برای شما فراهم می‌کنند تا بتوانید روی ورود این ماده غذایی به بدن کنترل بهتری داشته باشید.

 

از چه مواد غذایی باید پرهیز کنیم؟

در راستای حفظ سلامت بدن بهتر است برخی مواد غذایی را تا حد ممکن از سبد تغذیه خود حذف کنیم. یکی از این مواد غذایی که امروزه در تک تک وعده‌های غذایی ما به نحوی حضور دارد مواد افزودنی و نگهدارنده است. برخی شرکت‌های غذایی برای اینکه تاریخ انقضای محصولات خود را بیشتر کنند اقدام به اضافه کردن مواد نگهدارنده می‌کنند. این مواد تا حدی روی بو و مزه مواد تاثیر گذاشته و آن را بهبود می‌بخشد اما از طرفی باعث ایجاد انواع سرطان در بدن می‌شود.

راه حل مناسب برای کاهش مواد افزودنی در بدن این بوده که تا حد ممکن از موادی استفاده کنید که خانگی است. در صورتی که این امکان را ندارید بهتر است شرکت‌های مواد غذایی را انتخاب کنید که مواد افزودنی ندارند. به عنوان مثال جایگزین کردن یک رب گوجه فرنگی بدون مواد نگهدارنده می‌تواند تا حد زیادی مقدار این ماده در بدن را کاهش دهد. زیرا در ذائقه غذایی ما ایرانیان استفاده از رب یکی از آیتم‌های ضروری در پخت انواع غذاها و خورشت‌ها به حساب می‌آید.

از چه مواد غذایی باید پرهیز کنیم؟

 

تغذیه سالم چیست؟

تغذیه سالم به معنای خوردن انواع غذاهایی بوده که مواد مغذی برای سلامت بدن به همراه دارند. علاوه بر این احساس خوب و انرژی لازم برای انجام فعالیت‌ها را نیز برای بدن فراهم می‌کنند. این مواد مغذی شامل کربوهیدرات‌ها، چربی‌ها، آب، ویتامین‌ها و پروتئین‌ها می‌شود. تغذیه برای همه افراد مهم بوده و بسته به شرایط اقتصادی دسترسی برای برخی سخت‌تر و برای برخی دیگر ساده‌تر خواهد بود. هنگامی که همزمان با رعایت مواد غذایی فعالیت بدنی را نیز اضافه می‌کنید بدن سالم‌تری خواهید داشت.

داشتن یک تغذیه سالم خیلی پیچیده نبوده و شامل استفاده از تمام گروه‌های مواد غذایی می‌شود. در حالی که بسیاری از رژیم‌های مبتنی بر طب سنتی معتقدند مواد غذایی ترش نباید مصرف شوند زیرا باعث برهم زدن سیستم بدن می‌شوند، پزشکان و محققان می‌گویند که استفاده از هر ماده غذایی در جایگاه خود برای بدن فواید بیشتری دارد. یکی از این مواد غذایی رب انار بدون مواد افزودنی بوده که در سفره ما ایرانی‌ها به وفور یافت می‌شود. استفاده از رب انار در انواع خورشت‌ها و خوراک‌ها باعث خوش طعم شدن آن‌ می‌شود. همچنین به دلیل وجود آنتی اکسیدان‌ها طبیعی سیستم ایمنی بدن را نیز بهبود می‌بخشد. با افزایش آنتی اکسیدان در بدن پوست شفاف‌تر شده و سیستم گوارش عملکرد بهتری خواهد داشت.

 

 

تغذیه سالم چیست؟

بنابراین تغذیه سالم به این معنا بوده که باید تا حد امکان مصرف غذاهای فرآوری شده را کم و غذاهای خانگی را جایگزین آن کرد. برخی از رژیم‌های غذایی افراطی سعی می‌کنند تا خلاف این را به شما ثابت کنند اما فراموش نکنید که برای داشتن بدن سالم همانقدر که به سبزیجات نیاز دارید باید چربی نیز مصرف کنید. فیبر و کربوهیدرات‌ها ضروری هستند زیرا یکی از نتایج حذف آن ریزش شدید مو خواهد بود.

ایجاد یک رژیم غذایی سالم نیز کاری یک روزه نیست و باید در طی زمان و به آرامی صورت گیرد. رویکرد بهتر ایجاد چند تغییر کوچک است. متعادل نگه داشتن این تغییرات به شما کمک می‌کند تا راحت‌تر به هدف خود رسیده و سلامت بدن خود را تضمین کنید. اگر به آهستگی شروع به جایگزینی برخی مواد غذایی کنید نه تنها بدن شما واکنش منفی نشان نداده بلکه بدون احساس فشار در دراز مدت عملکرد بهتری خواهد داشت. برای اینکه شانس موفقیت خود را بیشتر کنید بهتر است همه چیز را به صورت ساده حفظ کنید. رژیم غذایی شما نباید پیچیده بوده زیرا در این صورت بیشتر تمایل دارید تا از انجام آن صرف نظر کنید.

بیشتر وعده‌های غذایی خود را از قبل آماده کرده و به صورت پک بندی داخل یخچال قرار دهید. هنگامی که شخصا اقدام به پختن غذایی می‌کنید نسبت به سلامت بدن خود احساس مسئولیت بیشتری دارید بنابراین موادی را که قرار است وارد بدن شوند به دقت رصد می‌کنید. استفاده از مواد غذایی آماده اولا باعث می‌شود تا مواد افزودنی وارد بدن شده، علاوه بر این به دلیل اینکه از مواد اولیه و طرز تهیه به طور کامل آگاه نیستید، نگرانی نیز از بابت خوردن آن‌ها نخواهید داشت.