واتر استاپ یک جزء است که می تواند برای ضد آب کردن سازه بتنی مورد استفاده قرار گیرد. درزهایی که در محل برخورد مقاطع بتن وجود دارند می توانند فرصتی برای نشت آب ایجاد کنند، بنابراین تعدادی روش برای مقابله با این موضوع ایجاد شده است. دو نوع اصلی واتر استاپ آب دوست و آب گریز هستند که موادی هستند که آب را جذب یا دفع می کنند. نوع واتراستاپ مورد استفاده در هر برنامه بستگی به عواملی مانند نوع ساختار و اینکه آیا هرگونه نشت اولیه مجاز خواهد بود یا نه بستگی دارد. برخی از موادی که معمولاً برای ساخت واتراستاپ ‌ها استفاده می‌شوند شامل پلاستیک ‌هایی مانند پلی ‌وینیل کلراید (PVC)، فلزاتی مانند مس یا فولاد و انواع لاستیک‌های طبیعی یا مصنوعی هستند.

واترستاپ های آبگریز رایج شامل PVC، لاستیک ولکانیزاسیون ترموپلاستیک (TPV) و فلزات مختلف است. این واتر استاپ ها برای کاربردهایی که در سازه ها باید بلافاصله آب بندی بتن صورت گیرد و هیچگونه نشت اولیه ای مجاز نباشد، مناسب ترین هستند. در صورت ایجاد حرکت در محل اتصال، معمولاً از موادی مانند PVC و فلزات استفاده می شود. از لاستیکهای آبگریز نیز می توان در مواردی که مفصل حرکت می کند استفاده کرد، زیرا معمولاً می توانند حرکات برشی و فشار هیدرواستاتیک را به خوبی تحمل کنند. هدف ثانویه بسیاری از واتر استاپها این است که توانایی محدودی برای حرکت دال های بتنی مختلف در رابطه با یکدیگر فراهم آورند.

واتراستاپ های هیدروفیل معمولاً از لاستیک ساخته می شوند که با مواد شیمیایی مانند بنتونیت تصفیه شده است. این نوع واتر استاپ در اتصالات بتنی وارد می شود، اما تا زمانی که رطوبت واقعاً وجود نداشته باشد، هیچگونه خاصیت ضد آب را ارائه نمی دهد. یک واترستاپ آب دوست، آب را جذب کرده و متورم می شود تا زمانی که محل اتصال را پر کرده و به آن متصل کند. این می تواند تا حدی که واتر استاپ به اندازه نهایی خود نرسیده نشتی داشته باشد. واتراستاپ های هیدروفیل می توانند مقاومت بسیار خوبی در برابر فشار هیدرواستاتیکی ایجاد کنند، اگرچه معمولاً حرکت برشی را به خوبی تحمل نمی کنند.

واتراستاپ نقش مهمی در عایق ‌سازی ساختار بتنی، به ‌ویژه اتصالات، ضعیف ‌ترین قسمتی که در معرض نشت آب یا مایعات شیمیایی است، ایفا می‌کند. بنابراین واتر استاپ‌ها به‌عنوان یک دیافراگم محکم در برابر سیال طراحی شده‌اند که برای حل این مشکلات در مفاصل یا در امتداد آن قرار می‌گیرد. تولید شده از مواد مختلف در طیف وسیعی از اشکال و اندازه ها.

[[[

استاپ های آب برای انواع مختلف برنامه ها همانطور که در زیر نشان داده شده است مناسب هستند:

1- پروژه های دفع آب و فاضلاب.

2- محتویات مایع.

3- سدها ، کانال ها ، تونل ها و مخازن.

4- آبگیرها و قفل های جعبه ای.

5- ساختارهای مهار اولیه و ثانویه.

6- تکیه گاههای پل و عرشه.

7- دیوار و اسلب.

8- زیرزمین ها و فونداسیون ها و غیره.

 انواع واتراستاپ ها

1-واتراستاپ پی وی سی

PVC برای ضد آب کردن اتصالات ساختمانی با تعبیه آن در دو طرف اتصال برای ایجاد یک مانع فیزیکی استفاده می شود. تنوع عرض ، ضخامت و اندازه متناسب با تقریباً هر نوع اتصالی در دسترس است. مزیت واتراستاپ پی وی سی این است که می توان آنها را تقریباً در هر شرایطی از جمله شرایط بارانی و مرطوب نصب کرد. آنها همچنین تمایل به ماندگاری طولانی دارند. این چالش در فرآیند نصب واقعی ایجاد می شود. برای قرار دادن صحیح PVC در مفصل ، زمان می برد و در حین ریختن بتن ، به راحتی می تواند آسیب ببیند.

]]]]]]

2- واتراستاپ بنتونیتی

واتراستاپ بنتونیتی که در دسته سیستم توقف آب آبدوست قرار می گیرد، یک ترکیب رسی متورم است که در تماس با آب تا 16 برابر منبسط می شود. این به آن کمک می کند تا مهر و موم فشاری را در اتصالات بتنی ایجاد کرده و مناطق کوچک مانند شکاف و حفره های بتن را پر کند. با این حال ، به عنوان توقف آب آب دوست ، این ویژگی همچنین به این معنی است که بسیار مهم است که بنتونیت خشک بماند و بلافاصله پس از اعمال بتن ریخته شود. اگر بنتونیت زودرس در معرض رطوبت قرار گیرد ، می تواند به اتصالات آسیب برساند و بتن اطراف مفصل را تضعیف کند. همچنین تعداد محدودی از دفعاتی که توقف آب بنتونیت می تواند منبسط و منقبض شود وجود دارد. در نهایت ، آنها فرسوده می شوند و باید تعویض شوند. این باعث می شود آنها برای برنامه هایی که اغلب تحت آب و رطوبت قرار نمی گیرند ، مناسب تر باشد تا شرایط آب و هوایی شدید.

3- اورتان

یکی دیگر از ترکیبات آبدوست، یورتان نیز متورم می شود و در صورت قرار گرفتن در معرض آب، در اتصالات بتن یک مهر و موم فشاری ایجاد می کند. به حدود 350 درصد حجم اصلی خود می رسد. استاپ های آب یورتان را می توان به صورت نواری یا با استفاده از تفنگ درزبندی نیز اعمال کرد که باعث می شود سریعتر نصب شوند. آنها همچنین باید قبل از استفاده خشک نگه داشته شوند، اما قبل از ریختن بتن به 24 ساعت دیگر برای پخت نیاز دارند. در طول فرآیند پخت، اورتان باید خشک بماند. و مانند بنتونیت، آب اورتان پس از بارها قرار گرفتن در معرض آب، در نهایت فرسوده می شود.

4- فلزی

آب بندهای فلزی که معمولاً از مس، برنز، سرب یا فولاد ساخته می شوند، مشابه آب بندهای PVC تعبیه شده اند، اما به دلیل قوی تر بودن، در کاربردهای تخصصی مانند سدها یا پروژه های ساختمانی سنگین و همچنین در پروژه هایی که مصالح مورد استفاده قرار می گیرند، استفاده می شوند. در معرض دمای شدید یا مواد شیمیایی قرار می گیرد.

ویژگی های واتراستاپ

یادگیری ویژگی های واتراستاپ به شما کمک می کند تا محصول مناسب را به سرعت انتخاب کنید.

واتراستاپ یک عنصر ضد آب معمولی است که در اتصالات ساختمانی و اتصالات تغییر شکل سازه های بتنی قرار می گیرد. با توجه به مواد اولیه آن، می توان آن را به واتراستاپ پلاستیکی، واتراستاپ لاستیکی و واتراستاپ فلزی تقسیم کرد. هر واتر استاپ مزایا و معایب خاص خود را دارد، در نتیجه عملکردهای متفاوتی را ارائه می دهد. در اینجا ما عملکرد واتر استاپ های ساخته شده از مواد مختلف را خلاصه می کنیم تا به شما کمک کند واتر استاپ مناسب برای برنامه خود را سریع بیابید.

پلاستیک واتراستاپ

واتر استاپ پلاستیکی عمدتا شامل واتر استاپ PVC و واتر استاپ EVA است.

دو واتراستاپ PVC آبی نمایش داده می شود.

واتر استاپ PVC

مزایا:

استحکام کششی و کشش بالا، نفوذ ناپذیری عالی، اسید و قلیایی خوب و مقاومت در برابر خوردگی هنگام اتصال می توان به راحتی کار کرد ، فقط یک چاقوی جوشکاری گرم لازم است.

معایب:

هنگامی که درجه حرارت بسیار پایین است، PVC به راحتی شکننده و خرد می شود. کشش کمتری نسبت به لاستیک دارد.

ppopopop

واتراستاپ EVA

مزایا:

مقاومت در برابر خوردگی و عملکرد ضد آب، استحکام کششی و کشش بالا و مقاومت در برابر فشار هیدرواستاتیک بالا. به طور کلی، باید به صورت داغ به سطح لوله یا سیم پیچ ضد آب توسط ماشین جوش داده شود)

معایب:

سختی بالا و هزینه بالا. به طور کلی ، مواد EVA مشخص برای پروژه های خاص مورد نیاز است. فقط رن گهای سیاه و سفید موجود است.

لاستیک واتر استاپ

واتر استاپ های لاستیکی عمدتا شامل واتر استاپ های لاستیکی و واتر استاپ های لبه فولادی هستند.

واتراستاپ لاستیکی

مزایا:

کشش بالا، ازدیاد طول بالا، مقاومت در برابر خوردگی عالی، دوام خوب و سازگاری عالی با تغییرات زمین.

معایب:

هنگامی که برای مدت طولانی استفاده می شود، به راحتی پیر می شود و عملکرد اولیه ضد آب را از دست می دهد. علاوه بر این، جوشکاری فقط در دما و فشار بالاتر انجام می شود.

واتراستاپ لبه فولادی

مزایا:

قابلیت ارتجاعی بالا، مقاومت در برابر خوردگی، اتصال زیاد بین ورق فولادی و بتن اطراف و سازگاری قوی با تغییرات زمین.

معایب:

هنگام اتصال لبه های لاستیکی و فولادی توجه ویژه ای لازم است.

متال واتر استاپ

واتر استاپ فلزی عمدتا شامل واتراستاپ مسی، واتر استاپ فولادی ضد زنگ و واتر استاپ گالوانیزه می باشد.

مس واتراستاپ

مزایا:

مقاومت در برابر خوردگی قوی؛ استحکام بالا، مقاومت در برابر فشار آب ، توانایی ضد نفوذ قوی ، مقاومت در برابر تغییر شکل بزرگ ؛ طرح واضح، بدون ترک، چین خوردگی یا فرورفتگی. معمولاً در سدهای بلند استفاده می شود.

معایب:

هزینه بالا و آسیب پذیری آسان در حین ساخت و فرآیند پیچیده جوشکاری. هنگام جوشکاری، الکترود مسی برای جوشکاری دو طرفه مورد نیاز است.

;;;;;;

واتر استاپ از جنس استنلس استیل روی زمین قرار می گیرد.

واتراستاپ از جنس استنلس استیل

مزایا:

این را می توان با توجه به کاربردهای مختلف از درجه های مختلف فولاد ضد زنگ ، با مقاومت در برابر خوردگی بالا ، مقاومت در برابر درجه حرارت بالا ، مقاومت در برابر آتش خوب و سفتی بیشتر نسبت به واتر استاپ مس ، ساخت.

معایب:

جوشکاری پیچیده، به طور کلی باید با اجزای فولادی تعبیه شود.

دو انبوه واتراستاپ روی زمین قرار داده شده است.

واتر استاپ فولادی گالوانیزه

مزایا:

مقاومت در برابر خوردگی بالا، مقاومت در برابر نفوذپذیری بالا، جابجایی کمتر پس از نصب، چسبندگی خوب با بتن، مقاومت بالا در برابر آب و هزینه کم.

معایب:

ورق های فولادی گالوانیزه مستعد پیری و زنگ زدگی هستند که منجر به کاهش عملکرد ضد آب می شود.

مشاهده می شود که ویژگی های عملکرد واتراستاپ ها متفاوت است زیرا از مواد مختلفی ساخته شده اند. شما می توانید واتر استاپ های مناسب محیط کار خود را به راحتی و با توجه به ویژگی های عملکردی آنها انتخاب کنید. اگر هنوز در مورد نحوه انتخاب واتراستاپ فکر می کنید، لطفاً مستقیماً با ما تماس بگیرید، ما مقرون به صرفه ترین و مناسب ترین واتر استاپ را برای انتخاب به شما توصیه می کنیم.

شرکت آراسته پوشش مهیا (بتن آرپوم) شامل گروه بازرگانی و تولیدی می باشد که سالها مطابق با تکنولوژی روز دنیا در تولید کلیه افزودنی های شیمیایی بتن  و ساختمان توانسته است گامی در جهت ارتقاء و پیش روی این صنعت بر دارد. افتخار دارد که با توجه به انجام پروژه های مشابه به صورت مطلوب، امکانی مناسب جهت همکاری و مشاوره فی مابین را فراهم سازد. امید است که شما پس از مطالعه این مقاله ما را از نظریات خود مطلع ساخته تا در بستری از مفاهیم فنی فرصت برای همکاری مشترک بوجود آید.

شرکت بتن آرپوم با ارائه محصولات با کیفیت و با کارشناسان فنی و خبره خود می تواند شما را در تمامی مراحل پروژه یاری برساند. برای مشاوره رایگان با کارشناسان ما (02633507610) تماس بگیرید.