کمپرسور هوا فشرده که به آن کمپرسور باد هم گفته می‌شود؛ دستگاهی مکانیکی است که با توجه به کاربردهای فراوان خود، نقش مهمی در مصارف صنعتی و خانگی ایفا می‎کند. کمپرسور باد که عملیات متراکم کردن هوا و مکش آن در فشار مشخص و انتشار آن در فشار دیگری را بر عهده دارد؛ دارای نکات فنی فراوانی است که شناخت آن برای خرید و استفاده از این دستگاه ضروری است. مطلب حاضر، اطلاعات کاملی در خصوص انواع کمپرسور هوا برای شما فراهم می‌کند.

در حال حاضر، کمپرسور هوا یکی از اجزاء همه‌کاره و حیاتی در کارخانه و کارگاه‌های مختلف محسوب می‌شود. این دستگاه‌ها‌ در سال‌های اخیر کوچک‌تر و کم حجم‌تر شده و به همین خاطر در موقعیت‌های کاری بیشتری قابل استفاده هستند. ویژگی اصلی کمپرسور هوا این است که توان بسیار بیشتری نسبت به ابزارهای معمولی دارد و نیاز به موتورهای بزرگ را به صورت کامل از بین می‌برد. همچنین این دستگاه‌ها احتیاج چندانی به تعمیر و نگهداری ندارند و می‌توان برای مدتی طولانی بدون مشکل از آن‌ها استفاده کرد.

کمپرسور هوا چگونه کار میکند

کمپرسور هوا به عنوان جزئی همه‌کاره و حیاتی در هر کارخانه یا کارگاه صنعتی به حساب می‌آید. این دستگاه‌ها هم‌اکنون در انواع سایز تولید می‌شوند و در شرایط کاری مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرند. همچنین این امکان وجود دارد که آن‌ها را به هرجایی حرکت دهیم و از این لحاظ بسیاری از کارها را برای ما راحت‌تر می‌کنند. مزیت اصلی کمپرسورهای هوا این است که قدرتی به مراتب بیشتر از ابزارهای معمولی دارند و هرگونه نیاز به موتورهای بزرگ را از بین می‌برند.

پارس وکیوم (parsvacuum.com) به عنوان بزرگ‌ترین تولید کننده پمپ و کمپرسور هوا در خاورمیانه محصولاتی رقابتی و بادوام را با قیمت فوق‌العاده در اختیار هموطنان عزیز قرار می‌دهد. خط تولید پارس وکیوم در تمام مراحل تحت کنترل کیفی قرار داشته و تمامی محصولات به صورت کامل بررسی می‌گردند تا تمامی نیازهای شما از بابت دستگاهی بی عیب و نقص تامین شود. در صورتی که به دنبال تجهیزات مناسب برای کارگاه صنعتی یا خانگی خود هستید، با مشاورین ما تماس بگیرید. 

مکانیزم کار کمپرسور هوا

کمپرسور هوا با استفاده از مکش گازهای پیرامون به داخل و افزایش فشار آن‌ها کار می‌کنند. سپس هوا از طریق دهانه‌ای در داخل مخزن فشرده و در نهایت آزاد می‌شود. این فرایند را مانند یک بادکنک در نظر بگیرید: هوا در هنگام آزاد شدن می‌تواند انرژی زیادی تولید کند. این دستگاه‌ها از موتوری استفاده می‌کنند که انرژی الکتریکی را به انرژی جنبشی تبدیل می‌کند. این کار شبیه به عملکرد موتور احتراق با استفاده از مواردی مانند میل لنگ، پیستون، شیر و میله اتصال است. 

کمپرسور هوا چگونه کار می کند

از هوای تحت فشار کمپرسور برای تغذیه ابزارهای مختلف استفاده می‌شود که در میان آن‌ها می‌توان به آچار ضربه‌ای و جک‌های سنگین اشاره کرد. کمپرسورهای هوا انواع مختلفی دارند و هر کدام در زمینه‌ای خاص به کار گرفته می‌شوند. به طور کلی، تفاوت در آن‌ها چندان زیاد نیست و نحوه جابجایی هوا در داخل کمپرسور باعث ایجاد تفاوت‌هایی جزئی می‌شود.

نحوه عملکرد انواع کمپرسور هوا

دو راه کلی برای فشرده‌سازی هوا وجود دارد: جابجایی مثبت و جابجایی پویا. هر کدام از این روش‌ها دارای چند زیرگروه است که در ادامه به آن‌ها می‌پردازیم. نتیجه هردو روش یکسان است، اما فرایند دستیابی به آن‌ها تفاوت دارد.

جابجایی مثبت

کمپرسروهای جابجایی مثبت هوا در محفظه‌ای نگه می‌دارند که حجم آن به صورت پیوسته کاهش می‌یابد و در نهایت فشرده می‌شود. روش تامین انرژی در میان این دستگاه‌ها تقریبا یکسان است. برخی از آن‌ها برای کارهای صنعتی تناسب بیشتری دارند و برخی دیگر مناسب کارگاه‌های خانگی هستند. سه نوع اصلی کمپرسور جابجایی مثبت عبارت‌اند از:

۱. کمپرسور اسکرو چرخان

کمپرسور اسکرو چرخان دارای دو «پیچ» داخلی است که در جهت مخالف هم می‌چرخند. این کار باعث می‌شود که هوا در بین آن‌ها به دام افتاده و فشرده شود. این دو پیچ در هنگام چرخش حرکتی کاملا ثابت دارند. این نوع کمپرسورها بسیار رایج بوده و مراقبت از آن‌‌ها بسیار ساده است. موتور این دستگاه معمولا اندازه‌ای صنعتی دارد و برای استفاده مداوم ایده‌آل است.

۲. کمپرسور تیغه چرخان

کمپرسروهای تیغه‌ای شباهت زیادی با نوع قبلی دارند، اما پره‌ها به جای پیچ روی روتور یا پروانه نصب می‌شوند و در داخل یک حفره می‌چرخند. هوا بین پره‌ها و محفظه فشرده شده و سپس از یک درگاه خروجی متفاوت به بیرون رانده می‌شود. استفاده از این دستگاه‌ها بسیار آسان بوده و همین امر آن‌ها را برای کارهای شخصی بسیار مناسب می‌سازد.

۳. کمپرسور رفت و برگشتی یا پیستونی

این کمپرسور از چند پیستون کنترل شده توسط میل‌لنگ برای انتقال هوا در فشار بالا استفاده می‌کند. کمپرسور پیستونی معمولا در کارگاه‌های کوچک مورد استفاده قرار می‌گیرد و برای استفاده مداوم طراحی نمی‌شود. دو نوع کمپرسور پیستونی وجود دارد: تک مرحله‌ای و دو مرحله‌ای.

  • کمپرسور تک مرحله ای: در کمپرسور تک مرحله ای ، هوا در یک طرف پیستون فشرده می‌شود و طرف دیگر به ارتقاء فشار آن می‌پردازد: با پایین رفتن پیستون، هوا به داخل کشیده شده و در هنگام بالا رفتن فشرده می‌گردد. کمپرسورهای تک مرحله ای  نسبت به سایر دستگاه‌ها قیمت کمتری دارند و می‌توان آن‌ها را در هر مغازه تجهیزاتی پیدا کرد.
  • کمپرسور دو مرحله ای: این دستگاه‌ها دارای دو محفظه فشرده‌سازی در دو طرف پیستون هستند و معمولا با جریان مداوم آب از داخل موتور خنک می‌شوند. به دلیل هزینه نسبتا بالا، کمپرسور دو مرحله ای برای کارخانه‌ها و کارگاه‌های بزرگ تناسب بیشتری دارد.

جابجایی پویا

کمپرسورهای جابجایی پویا از یک تیغه دوار به همراه موتور استفاده می‌کنند تا جریان هوا را به وجود آورند. در مرحله بعد، هوا برای ایجاد فشار بیشتر محدود و انرژی جنبشی در داخل کمپرسور ذخیره می‌شود. این دستگاه‌ها عمدتا برای پروژه‌های بزرگ مانند کارخانه‌های مواد شیمیایی یا تولیدکنندگان فراورده‌های فولادی طراحی می‌شوند. دو نوع اصلی کمپرسور جابجایی پویا عبارت‌اند از: محوری و گریز از مرکز.

۱. کمپرسور محوری

کمپرسورهای محوری از مجموعه‌ای از پره‌های توربین‌مانند برای مکش هوا استفاده کرده و آن را در یک محفظه کوچک فشرده می‌سازند. این نوع کمپرسور چندان رایج نبوده و عمدتا در موتورهای هواپیما و کارخانه‌های بزرگ به کار می‌رود.

۲. کمپرسور گریز از مرکز

کمپرسورهای گریز از مرکز با وارد کردن هوا به مرکز محفظه از طریق پروانه چرخشی کار می‌کنند و سپس از طریق نیروی گریز از مرکز آن را فشرده می‌سازند. با کند کردن جریان هوا از طریق یک خنثی‌کننده، انرژی جنبشی بیشتری تولید می‌شود. معمولا از موتورهای الکتریکی با سرعت بالا برای این نوع کمپرسور استفاده می‌شود. یکی از رایج‌ترین کاربردهای این دستگاه استفاده در سیستم‌های تهویه هوا است.

کاربردهای کمپرسور هوا

موارد استفاده کمپرسور هوا تقریبا به هیچ صنعتی محدود نمی‌شود. در همان حال، این دستگاه‌ها طول عمر بالایی دارند، تعمیر و نگهداری چندان زیادی روی آن‌ها صورت نمی‌گیرد و به راحتی هرچه تمام‌تر جابجا می‌شوند.

 برخی از ابزارهای متکی به کمپرسور هوا بدین صورت هستند:

  • انواع مته صنعتی و کارگاهی
  • دستگاه میخ کوب
  • اسپری رنگ
  • سنباده زنی بدنه خودرو
  • بکارگیری در تجهیزات پنوماتیک برای سقف
  • ارائه خدمات دندانپزشکی و پزشکی
  • چکش پنوماتیک در پروژه‌های ساخت و ساز
  • تمیزکاری ماشین‌آلات

بخش تحقیق و توسعه پارس وکیوم همواره سعی دارد که محصولات شرکت را با پیشرفت‌های روز جهان همگام کند تا در نهایت محصولی بادوام و مقرون به صرفه در اختیار داشته باشید. اگر در مورد انتخاب محصول مناسب برای کارگاه خود مطمئن نیستید، با ما تماس گرفته و راهنمایی‌های لازم را دریافت کنید.

ایمیل: info@parsvacuum.com

تلفن:  66801373-021

آدرس: تهران - بزرگراه فتح (بین کیلومتر 4 و 5 جاده قدیم کرج) - خیابان فتح 21 - شماره 26

آدرس سایت:https://parsvacuum.com