مقصود اسعدی سامانی دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی با بیان اینکه شرکت‌های هواپیمایی هیچ برنامه‌ای برای افزایش قیمت بلیط هواپیما ندارند،گفت: هم اکنون تقاضای مسافران برای انجام سفرهای هوایی بسیار کم است و در طی چند روز گذشته با توجه به روزهای پایانی هفته تنها یک یا دو مسیر هوایی در کشور تکمیل ظرفیت پرواز داشت.

او ادامه داد: هنوز بسیاری از مسیرهای هوایی هیچ مسافری ندارد و تنها تعدادی از مراکز استانی مسافر دارند و به طور معمول هواپیماها با کمتر از ۵۰ درصد ظرفیت خود پرواز می‌کنند.

ظرفیت هواپیماها در شرایط کرونایی کشور کمتر از ۵۰ درصد است

قیمت بلیط هواپیماها هم اکنون در کف نرخ‌ها قرار دارد

دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی اظهار کرد: هم اکنون به دلیل کمبود مسافر، آژانس‌های مسافرتی به صورت خودکار در هنگام فروش بلیت صندلی‌ها را به گونه‌ای انتخاب می‌کنند که فاصله گذاری اجتماعی رعایت شود، اما پس از افزایش تعداد مسافران این اقدام ممکن است مشمول افزایش هزینه شود که البته هزینه فاصله‌گذاری اجتماعی به حدی خواهد بود که در نهایت از سقف قیمت مصوب تعیین شده بیشتر نخواهد بود.

سامانی یادآور شد: هم اکنون قیمت بلیط ها در کف نرخ‌ها قرار دارد و شرکت‌های هواپیمایی هیچ افزایش قیمتی را برای فروش بلیط ها تا کنون در نظر نگرفته‌اند.

دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی با بیان اینکه هنوز ابلاغی مبنی بر پر شدن ۶۰ درصد از ظرفیت‌های ناوگان هوایی کشور به ما ابلاغ نشده است گفت: بخش عمده‌ای از ناوگان هوایی کشور هنوز خالی از مسافر هستند و آژانس‌های مسافرتی هم به دلیل خالی بودن صندلی‌ها به صورت اتومات فاصله گذاری اجتماعی را رعایت می‌کنند، بنابراین به دلیل خالی بودن صندلی‌ها این قانون خود به خود رعایت می‌شود.

سامانی درباره بازگرداندن بلیت مسافران در مسیرهای داخلی هم گفت: تمامی شرکت‌های هواپیمایی داخلی به صورت کامل مبالغ بلیط های مسافران را بازگردانده‌اند و به آژانس‌های مسافرتی پرداخت کرده‌اند؛ بنابراین اگر مبلغی هنوز به حساب مسافران واریز نشده است از سوی آژانس‌ها بوده و ایرالاین‌ها بدهی‌های خود را تسویه کرده‌اند.

گفتنی است، چندی پیش محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی درباره تکمیل شدن ظرفیت صندلی هواپیماها و رعایت فاصله گذاری اجتماعی اعلام کرد: باید فقط ۶۰ درصد از صندلی‌های هواپیماها استفاده شود و اگر شرکتی این فاصله گذاری اجتماعی را رعایت نکند، سازمان هواپیمایی کشور با آن برخورد خواهد کرد.

او ادامه داد: شیوه فاصله گذاری هوشمند در بخش حمل‌ونقل همه شرکت‌های حمل‌ونقل از جمله ریلی، جاده‌ای و هوایی ابلاغ شده است و اکثر شرکت‌های هواپیمایی هزینه لغو (کنسلی) بلیت‌ها را به مسافران پرداخت کرده‌اند.