وبمستران و سئوکاران همواره تلاش می کنند تا بتوانند وب سایت خود را به بهترین شکل ممکن برای موتورهای جستجو بهینه کنند. آن ها برای رسیدن به این هدف از ابزارهای مختلفی و متنوعی استفاده می کنند. یکی از این ابزارها، گوگل سرچ کنسول است. این ابزار امکانات مختلفی را در اختیار مدیران سایت قرار داده و استفاده از آن مزایای مختلفی برای سایت به همراه دارد. وجود امکانات متنوع باعث شده تا محبوبیت استفاده از Search Console به طرز چشمگیری افزایش پیدا کند.

در حال حاضر وب سایت های بسیار زیادی از این ابزار برای بهبود وضعیت خود استفاده می کنند. search console با ارائه خدمات مختلف به شما این امکان را می دهد تا بتوانید وب سایت خود را به خوبی تحلیل و آنالیز کنید. اگر صاحب یک کسب و کار آنلاین هستید و از بسترهای متفاوت همچون وب سایت برای برندینگ و فروش محصولات خود استفاده می کنید، بدون شک با ابزارهای زیادی برای مدیریت کسب و کار خود آشنایی دارید.

در میان هزاران ابزاری که برای مدیریت کسب و کار و بهبود سئو وجود دارد، برخی از آن ها از اهمیت بالاتری برخوردار هستند. به نوعی که بایستی حتما استفاده از آن ها را در دستور کار خود قرار دهید. یکی از بهترین این ابزار ها، گوگل سرچ کنسول یا همان گوگل وبمستر تولز سابق است. اما گوگل سرچ کنسول چیست و چه کاربردی دارد؟

گوگل سرچ کنسول یا Google Search Console چیست؟

همانطور که در قسمت قبل اشاره کردیم، یکی از مهم ترین ابزار های مورد استفاده مدیران سایت، ابزار گوگل سرچ کنسول است. استفاده از این ابزار، مزیت های ویژه ای برای مدیر سایت به همراه خواهد داشت. Google Search Console یک ابزار فوق العاده قدرتمند است که به مدیران سایت، این امکان را می دهد تا بتوانند وضعیت سئو صفحات وب سایت خود را بررسی کنند.

با استفاده از این ابزار می توانید مشکلات موجود در وب سایت را مشاهده کرده و نسبت به رفع آن اقدام کنید تا به این ترتیب بتوانید رتبه های بهتری در فهرست نتایج گوگل کسب کنید. با این ابزار می توانید چک کنید که مقالات یا صفحات شما به درستی در گوگل نمایش داده می شوند یا خیر؟

به عبارت دیگر این ابزار رایگان به شما اجازه می دهد تا بتوانید برای افزایش بازدید گوگل از سایت، از یک استراتژی محتوایی مناسب استفاده کنید. اما شاید هنوز برای برخی از شما ابهام باشد که با استفاده از این ابزار رایگان، چه مواردی را می توان بررسی کرد؟ یا به عبارت دیگر چگونه می توان با استفاده از این ابزار، در جهت بهبود وضعیت سئو گام برداشت؟ در ادامه، مهم‌ترین اقداماتی که می‌ توان با ابزار سرچ کنسول گوگل انجام داد را بررسی خواهیم کرد. به صورت کلی از مهم ترین مزیت های گوگل سرچ کنسول موارد زیر است:

  • اطمینان از وجود سایت و وبلاگ شما در نتایج گوگل
  • مشاهده آنالیز سایتتان توسط گوگل
  • اطلاع از لینک‌های داخلی و خارجی سایت
  • مشاهده کلمات کلیدی رتبه‌بندی شده در نتایج موتور جستجو
  • برطرف کردن مشکلات مربوط به ایندکس سایت در گوگل
  • امکان بررسی نقشه سایت
  • بررسی و تنظیم نرخ خزش
  • نمایش صفحات محبوب در سایت شما
  • نمایش مقدار بازدیدها توسط تلفن همراه و رایانه
  • امکان درخواست برای ایندکس دوباره (re-indexing) محتوای جدید یا آپدیت شده
  • و غیره.

کاربردهای سرچ کنسول گوگل

1

1- ثبت وب سایت در موتور جستجوی گوگل

یکی از مهم ترین کارهایی که با استفاده از گوگل سچ کنسول می توان انجام داد، ثبت وب سایت در موتور جستجوی گوگل است. با ثبت یک دامنه و آدرس اینترنتی در گوگل سرچ کنسول، شما در واقع یک سیگنال برای موتورهای جستجو ارسال می کنید. بنابراین خزنده ها و ربات های گوگل یا سایر موتورهای جستجو، متوجه سایت شما شده و محتوای آن را برسی می کنند.

به عبارت دیگر اگر شما وب سایت خود را در این ابزار قرار داده و ثبت کنید، مطمئنا وب سایت شما برای موتور جستجوی گوگل نیز ثبت شده و ربات های خزنده این موتور جستجو به سراغ وب سایت شما می آیند. نکته حائز اهمیت این است که اگر در هنگام فرایند خزیدن هر یک از ربات ها و ایندکس کردن مشکلی برای وب سایت شما پیش بیاید، می توانید از طریق ابزار search console برای رفع این مشکل اقدام کنید. گوگل این امکان را فراهم کرده تا اگر نیاز دارید تا بخشی از سایت خود را دوباره ایندکس کنید، از طریق سرچ کنسول این دستور را به ربات های گوگل بدهید. ایندکس کردن مطالب سایت یکی از مهمترین تکنیک های سئو است که باید به آن توجه داشته باشید.

2- بررسی گزارش ربات‌های گوگل از سایت

یکی دیگر از مهمترین کاربردهای ابزار گوگل سرچ کنسول، بررسی گزارش ربات های گوگل از سایت است. به این معنی که این ابزار به شما این امکان را می دهد تا متوجه شوید که ربات های موتورهای جستجو در هنگام بررسی سایت شما با خطا و مشکل مواجه شده اند یا خیر؟ اگر در در وب‌سایت خطاهای Crawl (پروسه خزیدن موتور جستجو در وب‌سایت) وجود داشته باشد، بدین معنی است که بازدیدکنندگان به صفحاتی منتقل می‌شوند که محتوایی ندارد.

با استفاده از ابزار گوگل سرچ کنسول به راحتی می توانید متوجه این خطاها در وب سایت خود شوید. مهم ترین نکته در خصوص این امکان این است که شما می توانید اطمینان حاصل کنید که کاربران شما بدون هیچگونه مشکل و خطایی به صفحات مد نظر شما منتقل شوند. زیرا بدون شک، انتقال کاربران به صفحات مختلف وب سایت یکی از مهم ترین اهداف یک وب مستر است.

3- بررسی پارامترهای مربوط به سئو

برخی از پارامترهای مربوط به سئو از طریق سرچ کنسول گوگل قابل ارزیابی و بررسی هستند. یکی از این پارامترها لینک های داخلی و خارجی سایت می باشند. شما می توانید با استفاده از سرچ کنسول لیست دقیق از لینک سازی های وب سایت خود را پیدا کنید. همچنین با استفاده از گوگل سرچ کنسول می توانید استراتژی دقیقی برای آن به وجود بیاورید.

امکان دیگری که سرچ search console در بخش سئو ارائه می دهد، بررسی کردن و حل مشکلات متداول مربوط به موبایل فرندلی بودن وب سایت و استفاده از فریم ورک amp است. سرچ کنسول گوگل این قابلیت را به شما می دهد تا بتوانید کلمات کلیدی مرتبط سرچ شده در گوگل را که می تواند به بهبود وب سایت شما کمک کند را شناسایی کنید. با شناسایی و انتخاب کلمات کلیدی مناسب وب سایت و با سرمایه گذاری بر روی این کلمات کلیدی، به بهبود رتبه و افزایش ترافیک سایت خود کمک کنید.

4- آنالیز دقیق بخش های مختلف سایت

یکی دیگر از مهم ترین امکانات و ویژگی های سرچ کنسول گوگل، ارائه آمارها و آنالیز های دقیق در بخش های مختلف است. همین موضوع باعث می شود تا مدیران سایت بتوانند با استفاده از این آمارها و آنالیز ها برای بهبود وضعیت سایت خود اقدام کنند. Google Search Console همواره تلاش می کند تا با ارائه آنالیزهای دقیق به بهبود وضعیت وب سایت شما کمک کند.

با استفاده از این ابزار علاوه بر آنالیز کلی وب سایت، می توانید به صورت انحصاری تک به تک صفحات وب سایت را به صورت جداگانه مورد بررسی قرار دهید تا متوجه شوید هر صفحه، چه میزان بازدیدی داشته است؟ بیشترین و کمترین این بازدید ها در تاریخی بوده است؟ این صفحه چه رتبه ای در صفحه نتایج گوگل دارد و غیره.

5- بررسی سایت هایی که به شما لینک داده اند

با استفاده از ابزار فوق العاده کارآمد سرچ کنسول، می توانید بررسی کنید که چه صفحاتی به وب سایت شما لینک زده اند. بررسی لینک های ورودی به وب سایت شما بسیار موثر است. زیرا می توانید نقاط مثبت وب سایت و صفحات خود را بررسی کرده و بهبود دهید. می دانید که دریافت بک لینک از سایت های مختلف می تواند تاثی شگفتی بر بهبود وب سایت شما داشته باشد. اما اگر دریافت این بک لینک ها غیر منطقی و زیاد از حد باشد، می تواند به عاملی جهت افت سایت شما بدل شود.

همچنین اگر شما به سایت های مخرب لینک داده و یا از آن ها لینک دریافت کرده باشید، می توانید با استفاده از ابزار سرچ کنسول، آن ها را بررسی کرده و نسبت به مدیریت آن ها اقدام کنید. بدون شک بررسی لینک ها با استفاده از ابزار گوگل سرچ کنسول، یکی از مهم ترین ویژگی ها و امکانات این ابزار رایگان است.

6- بهینه سازی سرعت وب سایت با سرچ کنسول

طبق عقیده‌ گوگل در حالت ایده‌آل، سرعت لود وب‌ سایت شما باید ۱ ثانیه و یا کمتر از آن باشد. ابزارهای تجزیه‌وتحلیل گوگل همچون سرچ کنسول، به شما اجازه می‌ دهند تا بتوانید بررسی کنید که برای افزایش سرعت سایت خود، چه کارهایی را باید انجام دهید. با بررسی خطاهای موجود در سایت خود با استفاده از این ابزار و رفع آن ها، می توانید سرعت بارگذاری وب سایت خود را افزایش دهید.

7- ثبت نقشه سایت در گوگل

یکی دیگر از امکانات فوق العاده گوگل سرچ کنسول، ثبت نقشه سایت در گوگل است. با استفاده از این ابزار می توانید نقشه سایت خود را به صورت مشخص تری ثبت کنید. تا موتورهای جستجو و خزنده ها بتوانند با سرعت بیشتری به تمامی صفحات سایت شما خزش کنند. پیشنهاد می شود در ابتدای کار و پیش از هر چیزی نقشه وب سایت خود را با استفاده از ابزار گوگل سرچ کنسول، در این موتور جستجو به ثبت برسانید.

نقشه سایت راهی برای نمایش بخش‌ های مختلف سایت شما به گوگل است. گوگل بخش های مختلف سایت شما را فهرست‌ بندی کرده و در نتایج جستجو قرار می‌دهد. البته این در صورتی است که شما نسبت به ثبت نقشه سایت خود در گوگل اقدام کرده باشید.

8- بررسی سایت از نظر وجود بدافزارها

یکی از امکانات و کاربردهای فوق العاده ابزار گوگل وبمستر تولز یا همان سرچ کنسول کمک به افزایش امنیت بیشتر وب سایت است. هر زمانی که سایت شما در معرض خطر قرار گرفته و یا با یک خطای مهم مواجه شده باشد، از طریق ایمیل و کنسول گوگل، یک پیام در مورد مشکل بوجود آمده دریافت خواهید کرد. معمولا اگر گوگل مشکل امنیتی را پیدا کند، به بازدیدکنندگان وب‌سایت نیز پیغام هشداری نمایش داده می‌دهد تا از آنها نیز محافظت کند.

این پیغام خطا تا زمانی که شما خطا، ویروس یا بدافزار مربوطه را شناسایی و رفع کنید، وجود خواهد داشت. طبق اطلاعیه های موجود و آماری که گوگل ارائه داده است، این امکان در سرچ کنسول بهبود یافته است. به این معنی که این ابزار از این پس به صورت دقیق تر، خطاها و مشکلات موجود در وب سایت را بررسی کرده و آمار دقیق تری ارائه می دهد. برخی از انواع گزارش‌های امنیتی که سرچ کنسول می‌تواند نمایش دهد عبارتند از:

  • بدافزارها
  • صفحات فیشینگ
  • دانلود فایل‌های مخرب
  • دانلود های غیرمعمول و ناخواسته
  • و غیره.

سخن آخر

اگر صاحب یک وب سایت هستید، می دانید که تنها خرید هاست و دامنه کافی نیست. بلکه برای پیشبرد اهداف خود و رسیدن به آن ها بایستی با تمامی اصول و روش های مدیریت سایت آشنا باشید. تنها در صورت آشنایی کامل با ابزار های مختلف است که می توانید وب سایت خود را به صورت حرفه ای مدیریت کنید. امیدواریم که مطلب گوگل سرچ کنسول و کاربردهای آن برای شما مفید بوده باشد.