یکی از ویژگی های عایق الاستومری این است که می تواند تقطیر را کنترل کند. عایق الاستومری با کند کردن بسیار خوب بخار می تواند به راحتی تقطیر را کنترل کند و همین طور باعث جلوگیری از خوردگی لوله های سرمایشی، چیلرها، کانال ها و کفشور های بام می شود. برای حفظ دمای محیط باید ضخامت عایق به اندازه ی مورد نیاز باشد تا دما از محیط خارج نشود.

 توجه داشته باشید که حفظ این دمای سطحی موجب پیشگیریی آسیب رسیدن به مصالح ساختمانی، جلوگیری از رشد قارچ و کپک و کم کردن هزینه های انرژی مصرفی چیلرها می شود.

1

حال ممکن است این سوال در ذهن شما ایجاد شود که چگونه عایق الاستومری به کنترل تقطیر کمک می کند؟

هنگامی که سیستم لوله کشی و همین طور تجهیزات در دمایی که از دمای محیط کمتر است، کار می کنند، رطوبتی که در هوای موجود در سطح یا داخل عایق وجود دارد بر روی سطح لوله سرد منجمد یا تقطیر می شوند. برای جلوگیری از تقطیر باید سیستم توسط ضخامت مناسب و به اندازه و کند کننده های تقطیر حفظ شوند.

توجه داشته باشید که اگر عایق مرطوب شود این امکان را دارد که موجب خوردگی و بی اثر شدن عایق شود. یکی از مهمترین مواردی که در طراحی سیستم ها وجود دارد این است که  از عایق الاستومری با ضخامتی مناسب و به اندازه و همین طور یک سیستم کند کننده تقطیر استفاده شود. این موارد باعث می شوند که تقطیر در درون و سطح عایق کنترل شود. کاربرد این نوع عایق الاستومری بر روی چیلرها، لوله های سرمایشی و زهکش های بام ها می باشد.

استفاده از ضاخمت مناسب و به اندازه عایق الاستومری برای این است که دمای سطح را بالاتر از دمای ممکن حفظ کند تا موجب جلوگیری از تقطیر بخار موجود بر روی سطح آن شود. همچنین به یک سیستم کند کننده تقطیر نیاز است.استفاده از این سیستم برای محدود کردن انتقال رطوبت از اتصالات و سطوح و درز ها می باشد. اگر تقطیر کنترل شود طراح سیستتم می تواند موارد زیر را کنترل کند:

 

این امکان را دارد تا رشد کپک و موارد بهداشتی ناشی از تقطیر آب را کنترل کند.

همچنین می تواند نیاز سیستم به تعمیر و نگهداری را کاهش دهد و ضریب عملکرد را افزایش دهد.

 

همچنین می توان خوردگی لوله ها، اتصالات و شیر آلات را از تجمع آب درون سیستم عایق کاری کنترل کرد.

 

کنترل پروسه با عایق کاری

حفظ دمای پروسه، بهینه سازی کیفیت محصولات در حین کار

یکی دیگر از ویژگی های استتفاده از عایق کاری حفاظت از محیط زیست می باشد. با عایق کاری مناسب گاز های گلخانه ای کمتر تولید می شوند و در نتیجه آلودگی کمتر می شود. منظور از کاهش مصرف انرژی که در بالا به آن اشاره کردیم، همان کاهش آلاینده ها می باشد.

   استفاده از عایق کاری مناسب موجب کاهش مصرف انرژی می شود. این به این معنا می باشد که سوخت فسیلی کمتری به منظور تولید همان مقدار انرژی بایستی سوزانده شود. به همین خاطر است که به دنبال آن ورود مقادیر گازهایی مثل دی اکسید گوگرد و دی اکسید کربن به اتمسفر کمتر می شود.

 همانطور که ممکن است خیلی از شما بدانید، یکی از اصلی ترین گاز های گلخانه ای که موجب گرمتر شدن زمین می شود، گاز دی اکسید کربن می باشد. همجنین اصلی ترین عامل برای ریزش باران های اسیدی، دی اکسید گوگرد می باشد. بنابراین به همین خاطر است که می گوییم عایق الاستومری در حفظ محیط زیست نقش بسیار موثری د ارد.

 

ایمنی در برابر حریق

یکی دیگر از ویژگی های عایق الاستومری ایمنی در برابر آتش می باشد. آنها با ترکیب سایر مواد و مصالح در سیستم های ایمنی در مقابل آتش در کانال های هوا و تعداد زیادی تاسیسات مکانیکی و الکتریکی کاربرد دارند.

 

همه چیز درباره نحوه نصب عایق الاستومری:

2

راهنمای لازم درباره عایق الاستومری 

قبل از اقدام به نصب این عایق، ابتدا بهتراست نکاتی را که در این مقاله گردآوری کرده ایم را حتما مطالعه نمایید .با ما همراه باشید.

1-نخست دقت نمایید سطحی که برای نصب این عایق درنظر دارید کاملا تمیز و عاری از گرد وخاک و چربی و.... باشد چرا که وجود آلودگی روی سطح باعث می شود که ان طور که باید ، عایق الاستومری چسبندگی نداشته باشد.

2-باید چسب مایعی که برای نصب عایق در نظر دارید را حتما به هم بزنید و مخلوط نمایید.

3-ابزارهای ضروری برای نصب عایق الاستومری عبارتند از:

-وسیله ای برای برش عایق؛

-خط کش

-گونیا

-نقاله

-یک عدد قلم برای استفاده از چسب روی سطح موردنظر؛

 

 

4-شاید اندازه ی لوله ی موردنظر را که برای نصب عایق در نظردارید ندانید.شما می توانید از یک عدد مترو یا نوار که ضخامتی مشابه عایق دارد استفاده کنید و به این ترتیب با یافتن محیط لوله، سایز آن را بیابید.

البته حتما دقت کنید هنگامی که نواررا دور لوله می پیچید به هیچ وجه آن را نکشید چرا که باعث ایجاد خطا و اشتباه در اندازه گیری می گردد.

5-برای چسباندن عایق، توجه نمایید که سطح لوله را به هیچ وجه چسب نزنید و تنها لبه های عایق آن هم به نحوی که روی لوله  ودر طول آن قرار گرفته، چسب کاری گردد.

6-اگرعایق الاستومری موردنظرتان دارای پهنا یا طول زیادی نبود، می توانید آن را رول نموده و بعد از چسب زدن لبه هایش اقدام به نصب نمایید که این کارسرعت انجام کارتان را بالا می برد.

3

نحوه عایق کاری لوله :

-برای انجام عایق کاری روی این لوله ها در ابتدا تا انتهای عایق الاستومری لوله ای مورد نظر، یک برش طولی ایجاد می کنیم ؛

-قدم بعدی چسب کاری است که بعد ازاینکه عایق برش داده شده روی لوله قرار گرفت، در محل برش آن از چسب عایق الاستومری استفاده می نماییم؛

-پس از خشک شدن چسب ها می توانید به آرامی لبه ها را بچسبانید.

اما بدانید از: راهنمای جامع عایق الاستومری از نحوه نصب

نحوه عایق کاری مخزن ها:

-درهنگام عایق کاری مخازن، در ابتدا سطح روی مخزن را باید با تینرتمیز کنید؛

 -قدم بعدی همان طور که در بخش قبل گفته شد اندازه گیری محیط، ارتفاع و دیواره ی مخزن مورد نظر است.

-حالا پس از اندازه گیری، برش عایق الاستومری طبق اندازه های تعیین شده انجام می شود و سپس لبه ها چسب کاری شده و روی مخزن قرار دهید.در این مرحله پس از خشک شدن چسب، می توانید لبه ها را به هم متصل نمایید.

-پس از انجام مراحل قبل، حتما با این سوال مواجه می شوید که: حالا چطور درب مخزن را عایق کنم؟

برای این کارابتدا باید اندازه ی شعاع دررا مشخص کنید و سپس به رسم دایره ای  روی عایق الاستومری با همان اندازه ای که به دست آوردید بپردازید.پس ازآنکه این دایره را برش زدید، کل درب مخزن و همین صفحه ی برش داده شده را چسب بزنید.سپس با خشک شدن چسب ها، صفحه ی برش داده شده را روی درب قرار داده و از ناحیه ی وسط به سمت لبه ها فشارایجاد کنید.بعد ار چسباندن عایق الاستومری به در، حال می توانید لبه های آن را نیز چسب کاری نمایید.

نحوعایق کاری داکت(DUCT) سیستم تهویه مطبوع:

-مانند بخش های قبل که به آن اشاره کردیم، ابتدا سطح در نظر گرفته شده را از آلودگی و گرد وخاک پاک نمایید؛

-سطح مورد نظرتان را اندازه گیری کرده و عایق الاستومری را طبق اندازه تعیین شده برش دهید؛ بهتر است مطلب با کابرد های بیشتر عایق الاستومری آشنا شوید را هم مطالعه نمایید.

- سطح روی کانال را چسب کاری نمایید.برای اینکه عمل نصب عایق به خوبی انجام شود وبهترین نتیجه حصول گردد، بهتراست اتدا از قسمت های پایین کانال را عایق نموده وسپس روی ان را عایق کاری کنید. این کار، بهترین روش برای عدم نفوذ رطوبت به سطح موردنظرتان است.