به گزارش پارس به نقل از مهر، رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست پیش از ظهر سه شنبه همزمان با سومین روز هفته ی هوای پاک به شورای شهر آمد و در سی و نهمین جلسه علنی شورای شهر تهران به بررسی وضعیت زیست محیطی شهر تهران پرداخت و گزارشی در خصوص چگونگی تعامل با مدیریت شهری، وضعیت آلودگی هوای تهران و مشکلات و برنامه های در دست اجرای سازمان محیط زیست ارائه کرد. معصومه ابتکار همچنین تاکید کرد: در جلسه ی آتی شورای عالی محیط زیست که با حضور رئیس جمهور برگزار می شود؛ موضوع آلودگی هوای شهر تهران بررسی و طرح جامع آلودگی هوا بازنگری می شود.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اقتصاد سبز به عنوان یکی از سیاست های کلیدی که در عالی ترین سطح در کشورها در حال پیگیری است، گفت: نباید محیط زیست را مقابل پیشرفت و توسعه ببینیم و جدا از اقتصاد در نظر گرفته شود.

در ابتدای این گزارش معاون رئیس جمهوری ضمن تشکر از ریاست شورای شهر تهران به دلیل تعاملی که میان شورا و دولت ایجاد شده است، گفت: ایجاد ارتباط بهتر میان شورا و دولت طبق فرمایشات مقام معظم رهبری موجب پیشرفت در بسیاری از امور می شود به خصوص در مورد مسائل محیط زیست.

وی ادامه داد: اگر نگاه جهانی و منطقه ای به مساله محیط زیست داشته باشیم می توانیم سیاست های درستی را پیاده کنیم.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به تغییرات آب و هوایی گفت: مهمترین مساله ایجاد رویکردی مناسب در زمینه تغییرات آب و هوایی است که بر این اساس بان کی مون از سران کشورهای مختلف برای نشستی در این خصوص دعوت کردند و در این نشست آقای روحانی نیز دعوت شدند.

وی خطاب به اعضای شورای شهر تهران گفت: تقاضا دارم طرحی که در خصوص کاهش گازهای گلخانه ای که شهرداری تهران به صورت داوطلبانه ارائه کرده بود در شورای چهارم دنبال شود.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: اقتصاد سبز یکی از سیاست های کلیدی است که در عالی ترین سطح در کشورها باید دنبال شود.

وی با اشاره به ظرفیت اکولوژیک زمین گفت: امروزه در دنیا روی این ظرفیت تاکید بسیاری می شود. این کره خاکی ظرفیت محدودی دارد و نمی توان به هر میزان که می خواهیم از آن بهره کشی کنیم. یعنی میزان بهره برداری از آب، خاک و هوا از سال ۱۳۷۵ در شهر تهران از ظرفیت موجود عبور کرده است.

ابتکار با اشاره به مصرف انرژی در شهر تهران گفت: مصرف انرژی متاسفانه در تهران و کشور الگوی بسیار نامناسبی دارد.

در ادامه رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به دستاوردهای بسیار خوبی که در خصوص امنیت غذایی و کشاورزی پایدار در چند سال گذشته شهرداری تهران داشته است گفت: در دولت حامی مصوبه پایش مواد غذایی هستیم. امنیت غذایی و کشاورزی پایدار مساله بسیار مهمی است که باید آنرا پیگیری کنیم. موضوع آب در کشور ما شرایط مناسبی ندارد و شهر تهران که از منابع مختلفی برای تامین آبش استفاده می کند باید بررسی شود که این اقدام تا چه میزان درست سنجیده است.

وی تاکید کرد: مهمترین مساله در خصوص مسائل جهانی محیط زیست این است که دولت ها و پارلمان های محلی بر سر مسائل زیست محیطی با هم هم پیمان باشند و سیاست های وضع شده در این خصوص پیوستگی داشته باشد.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست به گزارش ارائه شده از سوی موسسات آمریکایی در خصوص وضعیت شاخص های محیط زیستی در کشورمان اشاره کرد و گفت: در گزارش ارائه شده اعلام شده بود محیط زیست ایران تهدیدی جدی تر از تحریم هاست.

معاون رئیس جمهوری با اشاره به شاخص های عملکردی محیط زیست در کشور ما گفت: وضعیت ایران در شاخص های محیط زیست در طول هشت سال با ۶۱ پله سقوط به رتبه ۱۱۴ در دنیا رسیده است. بیشتر تنزل در مدیریت منابع آب، مصرف انرژی و گرد وغبار بوده است.

وی ادامه داد: ردپای اکولوژیک در شهر تهران ۳.۷۹ هکتار می باشد. این رقم بر اساس مطالعاتی که اخیر انجام شده است منتشر شده است.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه ۳۰ درصد اقتصاد کشور در شهر تهران که تنها ۱.۲ خاک ایران را شامل می شود متمرکز شده است گفت: باید در خصوص تمرکز زدایی جمعیتی اقدامات لازم را انجام دهیم و تلاش گسترده ای را در این زمینه انجام دهیم. وضعیت جغرافیایی تهران نشان می دهد که در این شهر با محدودیت مواجه هستیم. بخشی از آلودگی شهر تهران به دلیل همین محدودیت جغرافیایی شهر تهران است.

وی افزود: شهر تهران ۱۱ هزار نفر جمعیت در هر کیلومتر مربع دارد بر این اساس تهران به شانزدهمین شهر پرتراکم جهان تبدیل شده است.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست در ادامه با اشاره به منطقه ۲۲ شهر تهران به عنوان یک منطقه نوساز گفت: من یکی از مخالفین تشکیل منطقه ۲۲ بودم. قرار بود در این منطقه ۲۰۰ هزار نفر جمعیت داشته باشیم ولی روزی که از شورا می رفتم ۸۰۰ هزار نفر جمعیت در این منطقه ساکن بود.

وی در ادامه گزارش خود گفت: واحدهای صنعتی مستقر در شهرستان تهران به تفکیک نوع صنعت ۴۰ درصد فاقد سیستم فاضلاب می باشند.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست در خصوص مقایسه وضعیت کیفی هوای شهر تهران نیز گفت: تا ۲۴ آذرماه امسال مجموعا ۱۰۰ روز ناسالم داشتیم که این رقم در سال ۹۱،۱۶۰ روز بود به عبارت دیگر شرایط در سال گذشته بدتر بوده است.

وی افزود: در شهر تهران بیشترین مشکل مربوط به ذرات PM ۲.۵ و بنزن است. در سال گذشته بنزن یکی از آلاینده های جدی شهر تهران بوده است ولی در حال حاضر خوشخبتانه میزان آن بسیار کم شده است و انشالله بزودی به سطح استانداردها می رسد.

ابتکار در ادامه بر پیگیری وضعیت حمل و نقل عمومی شهر تهران توسط شورای شهر تهران تاکید کرد و گفت: امیدواریم با سیاست های وضع شده در سال آینده و توجه ویژه به بحث حمل و نقل و الگویی که در برنامه پنج ساله اول وجود داشت در برنامه پنج ساله دوم نیز ادامه پیدا کند.

وی تاکید کرد: حمل و نقل از نظر ما یکی از مهمترین بحث های موجود در خصوص آلودگی هوای شهر تهران است.

ابتکار در خصوص بحث پسماند و اقدامات انجام شده گفت: در مورد بحث تفکیک از مبدا هنوز مشکل داریم ولی به طور کلی در مورد بحث پسماند اقدامات خوبی انجام شده است. باید در مورد پسماندهای بیمارستانی نیز سیاست های درستی را پیگیری کنیم. مقدار ۵۰ هزار تن پسماندهای عمرانی و ساختمانی در طول شبانه روز در کشورمان تولید می شود. امیدوارم برنامه مدیریت پسماند اصلاح شده توسط شورای شهر تهران دنبال شود.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در ادامه گزارشات خود به معضلات زیست محیطی سازمان میادین میوه و تره بار اشاره کرد و گفت: وجود بقایای سم، کود و فلزات سنگین در مواد غذایی و استفاده از کیسه های نایلونی و پلاستیکی از مهمترین معضلات زیست محیطی میادین میوه و تره بار است که امیدواریم با پیگیری های مختلف به خصوص پیگیری های شورای شهر تهران این معضلات برطرف شود.

وی ادامه داد: دستور توقف هرگونه تغییر در باغات و پهنه R ۲۴۱ توسط شورای عالی معماری و شهرسازی داده شده است.

ابتکار با اشاره بر لزوم استفاده از منابع تجدیدپذیر گفت: در بسیاری پارک های شهر تهران استفاده از انرژی خورشیدی را امروز داریم ولی این بحث باید کامل شود و ادامه پیدا کند. بحث خودروهای برقی نیز که حمایت دولت و مصوبات دولت را دارد به صورت جدی در حال پیگیری است.

وی در خصوص به فروش رسیدن گونه های در معرض تهدید گفت: گزارش هایی داریم که گونه های در معرض تهدید در تهران به فروش می رسند که باید این موضوع نیز به صورت دقیق بررسی شود.