به گزارش پارس به نقل از مهر از گاز N۲O یا مونوکسید نیتروژن به عنوان گاز خنده یاد می شود. تا پیش از این دانشمندان مطمئن بودند که این گاز و سایر گازهای گلخانه ای در اقیانوس ها وجود دارد اما تازه ترین بررسی صورت گرفته در این عرصه حکایت از آن دارد که حجم به مراتب بیشتری از این گاز در پهنه آبی زمین پنهان مانده است.

دانشمندان دریافته اند حجم بالایی از این گاز می تواند لطمات جدی به لایه اوزون وارد کند. گاز N۲O حدود ۳۰۰ بار مخربتر از دیگر گازهای گلخانه ای شناخته شده یعنی دی اکسید کربن است.

به طور کلی مونوکسید نیتروژن طی فرآیندی همیشگی تولید و براساس یک چرخه مشخص نیز نابود می شود.

این گاز حد مرز میان اکسیژن اشباع لایه آب نزدیک به سطح اقیانوس و آبهای کم اکسیژن زیر آن است. نیتروژن توسط منابع متنوعی تولید و روانه محیط زیست آبی جهان می شود که صنایع کشاورزی از جمله منابع تولید این گاز به شمار می آید.

در ادامه این گاز توسط باکتریها و میکروبها مصرف شده و گاز مونوکسید نیتروژن به عنوان یک محصول جنبی تولید می شود.

تا پیش از این تصور می شد که وجود نوعی باکتری کاهنده نیترات که گاز مونوکسید نیتروژن را تولید کرده و در عین حال آن را نیز مصرف می کند، تقریبا تمامی گاز تولید شده در این فرآیند را از بین می برد اما تازه ترین بررسی صورت گرفته توسط محققان دانشگاه MIT نشان می دهد حجم تولید آن همواره بیشتر از میزان تخریب شده آن است.

به همین دلیل می توان گفت اقیانوس های زمین خیلی بیشتر از آنچه که تصور می شده است گاز خنده در خود دارند.