به گزارش پارس به نقل از خبرآنلاین؛ چند روز پیش خبرهایی درباره بلاتکلیف ماندن پیگیری های مختلف برای گرفتن رضایت از شاکیان پرونده های محیط بانان محکوم به اعدام منتشر شد. ضمن اینکه گفته شد سازمان محیط زیست پیگیر این پرونده ها نیست.

اما معصومه ابتکار چنین چیزی را رد می کند. او در حاشیه نخستین نشست بین المللی اخلاق زیست محیطی که امروز در پارک پردیسان برگزار شد، دراین باره گفت: پیگیر پرونده های محیط‌بانان هستیم. کارهای آنها انجام شده. وکلای بسیار قوی برای این کار داریم و دنبال رضایت گرفتن از شاکیان پرونده ها هستیم.

ابتکار همچنین از برنامه های آموزشی برای محیط‌بانان خبر داد و گفت: برنامه ریزی هایی برای  آموزش های استفاده از اسلحه، دفاع و مانند اینها برای محیط بانان انجام داده ایم.

 

مردم چقدر حاضر هستند از منافع خودشان به خاطر عموم بگذرند؟

رییس سازمان محیط زیست اما سخنانش در نخستین نشست اخلاق زیست محیطی گفت: یکی از ملاک های مهم حکمرانی مطلوب در جهانی امروز میزان پایبندی به اخلاق و اصول و میزان پایبندی به وعده ها و ادعا هاست. یکی از شاخص های حکمرانی خوب این است که سیاست مداران نشان دهند چه میزان پایبندی به وعده ها دارند.

او گفت: آن چیزی که امروز در دنیا به ناتوانی در این عرصه و کم و بیش همه جا مبتلا هستیم بجث اخلاقیات در عرصه سیاست است. یکی دیگر از عرصه ها محیط زیست و میزان به پایبندی به آن است. نه تنها سیاست گذاران بلکه شرکت های بزرگ اقتصادی و کسانی که بر ذهن و قلب مردم تاثیر گذارند، باید به این قضیه پایبند باشند و به این شعار عمومی که برای مردم کار می کنیم، عمل کنند. 

ابتکار گفت: مهمترین چالش بعد از ضرورت صلح و امنیت، بحث محیط زیست است و میزان پایبندی به حفط آن. امروز با این واقعیت مواجهیم که بسیای از دولت ها شعار حفظ طبیعت می دهند، ولی در عمل متفاوت عمل می کنند و این دوگانگی یکی از مسایل مهم بی المللی ما به حساب می آید. 

او گفت: بارزترین آن تغییرات آب هوایی است و دولت هایی که قول داده اند دراین زمینه مسوولانه عمل کنند، موفق نبودند. در همین زمین گرمایش کره زمین مساله مهمی است. 

رییس سازمان محیط زیست گفت: ما موضوع را اخلاق محیط زیستی را در جامعه هم داریم؛ چقدر مردم حاضر هستند در عمل پایبندی خود را به عنوان شهروند نسبت به محیط زیست به اجرا بگذارند. چقدر حاضر هستند از منافع خودشان به خاطر عموم بگذرند؟