بعد از این که یک سایت فروشگاهی راه اندازی می شود، نوبت به مهم ترین مرحله، یعنی معرفی گسترده سایت به مخاطبان و دریافت بازدید بیشتر می‌ رسد. چرا که طبیعتاً لازمه فروش بیشتر، دریافت بازدید بیشتر از سایت است. اگر شما هم به این مرحله رسیده اید و به دنبال راهکارهایی برای افزایش تعداد مخاطبان سایت خود هستید، تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید. در این مطلب 8 مورد از تکنیک های برتر برای افزایش بازدید سایت فروشگاهی را با هم بررسی می کنیم.

افزایش بازدید سایت فروشگاهی

بنا به حوزه فعالیت سایت فروشگاهی و همینطور در هر بازه زمانی، یک سری تکنیک ها تأثیر بیشتری در جذب مخاطب خواهند داشت. اما تکنیک هایی که در ادامه به آنها می پردازیم، تقریباً در هر دوره ای و برای هر زمینه ای مؤثر خواهند بود.

1- بهره گیری از افلیت مارکتینگ

یکی از بهترین راه‌ ها برای افزایش بازدید سایت فروشگاهی ایجاد یک شبکه برای معرفی برند و محصولات شماست. از طرفی یکی از کارآمدترین روش‌ها برای ایجاد این شبکه، بهره گیری از افلیت مارکتینگ (همکاری در فروش) است.

در افلیت مارکتینگ، شما به عنوان دارنده یک سایت فروشگاهی، با افراد دیگری که می توانند بازاریاب مبتدی یا حرفه یا بلاگر و ... باشند، همکاری می کنید. به این ترتیب که آن افراد به بازاریابی برای برند شما می پردازند. سپس به صورت توافقی هزینه ای را دریافت می کنند. به عنوان مثال می توانید توافق کنید که به ازای فروش هر یک محصول، درصدی از درآمد به دست آمده به آن بازاریاب تعلق گیرد.

در واقع افلیت مارکتینگ کمک گرفتن از دیگران برای فروش بیشتر محصولات است. علاوه بر این، این روش یک معامله دو سر برد است. چرا که هم فروش سایت شما بیشتر می شود و هم بازاریابی که با او همکاری می کنید، می تواند به کسب درآمد بپردازد. هر چند که در سال های گذشته بسیاری از کسب و کارها از این نوع بازاریابی بهره می گرفتند؛ اما اینطور که به نظر می رسد در سال 2021 و پس از آن، افلیت مارکتینگ نقش بسیار پر رنگ‌ تری در بازاریابی پیدا خواهد کرد.

1

2- تولید محتوا برای افزایش بازدید سایت فروشگاهی

اگر با حوزه تولید محتوا آشنا باشید، حتماً می دانید که یکی از اهداف اصلی آن، ارتقای سئو سایت است که در نهایت باعث جذب بازدیدکننده بیشتر می شود. در حال حاضر تولید محتوا چنان پتانسیلی برای جذب مشتریان دارد که می توان گفت بازاریابی برای سایت فروشگاهی، بدون تولید محتوا بسیار چالش برانگیز خواهد بود.

بنابراین اگر در فکر افزایش بازدید سایت فروشگاهی خود هستید، از این تکنیک طلایی، یعنی تولید محتوا غافل نشوید. قواعد و اصول زیادی برای تولید محتوا وجود دارد که به کمک آنها می توانید محتواهایی فوق العاده و کارآمد داشته باشید. کلیدی ترین تکنیک آن نیز استمرار و برنامه ریزی برای منتشر کردن دائم محتواست. اما درادامه به سه تکنیک دیگر در این زمینه نیز اشاره می کنیم.

استفاده از کلمات کلیدی مناسب

همانطور که گفتیم اساساً هدف از تولید محتوا، ارتقای سئو سایت است. بنابراین تمام اِلِمان های محتوا باید مطابق با اصول سئو انتخاب شوند. یکی از مهم ترین اِلِمان ها،انتخاب کلمات کلیدی مناسب هستند. بنابراین باید کلمات کلیدی محبوب را برای محتوای خود انتخاب کنید. به علاوه باید محتوا را متناسب با آن کلمه کلیدی سئو کنید (یعنی استفاده از کلمه کلیدی در عنوان محتوا، به کارگیری کلمه کلیدی در طول متن و ...).

اما شاید بپرسید که کلمات کلیدی مناسب را چطور باید پیدا کنیم؟ راحت ترین راه برای دسترسی به کلمات کلیدی محبوب، کمک گرفتن از نوار جست و جوی خود گوگل است. به این صورت که کلمه مد نظر را تایپ کنید و ببینید چه عباراتی بیشتر جست و جو شده اند. اما راه حرفه ای تر و کارآمدتر استفاده از ابزارهای ویژه این کار مانند Google trends  یا  SEMRush است. این ابزارها عبارات کلیدی محبوب را همراه با اطلاعات وسیعی در مورد آنها ارائه می دهند.

11

تولید محتوا پیرامون محصولات پر طرفدار

در تولید محتوا برای سایت فروشگاهی می توانید هر موضوعی را که به نوعی مرتبط با زمینه فعالیتتان است انتخاب کنید. اما بهترین کار این است که محصولات محبوب خود را شناسایی کرده و پیرامون آنها محتوا تولید کنید.

به عنوان مثال اگر محصولات دسته "گوشی‌ های موبایل سامسونگ" طرفداران زیادی دارند، به تولید محتواهایی تحت عناوین بهترین گوشی‌ های سامسونگ 2021، جدیدترین فناوری های سامسونگ و ... بپردازید. در واقع سعی کنید محتواهایی را تولید کنید که می دانید کاربران دقیقاً به همان نیاز دارند.

استفاده از عناوین جذاب

اگر سایتتان جزو 10 نتیجه اول گوگل است اما بازدید زیادی ندارید، به این دلیل است که کاربران روی لینک شما کلیک نمی کنند. مهم ترین دلیل جذب نشدن کاربران به یک محتوا نیز می تواند عنوان آن باشد. چرا که اولین چیزی که کاربر در صفحه نتایج (SERP) بررسی می کند، عنوان محتواهاست.

بنابراین سعی کنید عناوین جذاب تر را برای محتواهای خود انتخاب کنید. به طور کلی عناوینی که شامل عدد و یا به صورت سؤالی هستند، بیشتر می توانند کاربران را جذب کنند.  

تولید محتوای ویدئویی

محبوبیت محتواهای ویدیویی روز به روز در حال افزایش است. بنابراین می توانید با تولید محتواهای ویدیویی با موضوعاتی مثل بررسی یا مقایسه محصولات، جعبه گشایی (Unboxing)، نمایش و توضیح محصول و ... مخاطبان را به وجد آورید.

البته فراموش نکنید که بهتر است محتوای متنی نیز در سایت خود داشته باشید. در واقع بهترین کار این است که محصولات محبوب سایت را بشناسید و بعد محتواهای ویدئویی را پیرامون آن محصولات پرطرفدار تولید کنید.

3- بازاریابی در رسانه های اجتماعی

اگر حتی کمی با فضای مجازی و رسانه های اجتماعی آشنا باشید، از نقش بسیار پر رنگ این رسانه در زندگی امروزی آگاهید. بنابراین می توانید حدس بزنید ک بدون شک از بهترین راه های جذب مخاطب، ارتباط با آنها در رسانه های اجتماعی است.

بهترین روش برای این کار هم معرفی برند و محصولات در رسانه محبوبی مانند اینستاگرام است. برای مثال می توانید محتواهای ویدئویی خود را که بالاتر به آنها اشاره کردیم، در اینستاگرام منتشر کنید. در ادامه به سه مورد از مهم ترین فعالیت هایی که می توانند کاربران را از صفحه اینستاگرام به سایت هدایت کنند، اشاره می کنیم.

بهینه سازی Bio

Bio صفحه اینستاگرام جایی است که مخاطبان در آن به دنبال اطلاعات اساسی درباره برند شما می گردند. بنابراین فراموش نکنید که در Bio صفحه خود، اطلاعات مهمی مثل لینک آدرس سایت، اطلاعات تماس و ... را همراه با یک جمله کوتاه در توصیف فروشگاه خود وارد کنید.

انتشار استوری

استوری یکی از محبوب ترین ویژگی های اینستاگرام است. بنابراین در بازاریابی اینستاگرام برنامه ای منظم برای انتشار استوری داشته باشید. برای مثال می توانید از مسائل حاشیه ای، فعالیت های پشت صحنه فروشگاه، معرفی و نمایش محصولات و ... استوری بگیرید.

علاوه بر این اکانت های تجاری اینستاگرام که بیش از 10 هزار فالور داشته باشند، می توانند لینکی را به عنوان CTA (Call to action) در استوری خود قرار دهند. برای مثال می توانید یک محصول را در استوری معرفی کرده و با عبارت "همین حالا بخرید" لینک آن محصول را در سایت، در استوری قرار دهید.

لازم به ذکر است که اگر با رسانه محبوب اینستاگرام و نحوه کار با آن آشنا نیستید، می توانید آموزش گام به گام استفاده از این برنامه را در مطلب آموزش اینستاگرام در بلاگ ژاکت مشاهده کنید.

3

4- بهینه سازی سایت برای موبایل

بسیاری از صاحبان سایت های فروشگاهی، تمام تمرکز خود را بر بهینه سازی سایت برای دسکتاپ می گذارند و سایر دستگاه ها را نادیده می گیرند. با این کار مخاطبان تجربه کاربری ضعیفی را در سایر دستگاه ها خواهند داشت و طبیعتاً برای مراجعه دوباره به سایت چندان مشتاق نخواهد بود.

اما باید بدانید که یکی از مؤثرترین تکنیک های افزایش بازدید سایت فروشگاهی، بهینه سازی سایت برای دستگاه های دیگر و به ویژه موبایل است. با این کاررضایت کاربرانی را که با گوشی خود به سایت سر می زنند، جلب خواهید کرد. علاوه بر این گوگل الگوریتم هایی دارد که میزان بهینه بودن یک سایت برای موبایل را ارزیابی کرده و در رتبه بندی سایت مد نظر قرار می دهد.  

نکته: برای بهینه سازی هر چه بهتر سایت و به خصوص ارتقای سرعت لودینگ سایت در موبایل می توانید از افزونه WP AMP استفاده کنید.

5- ساخت اپلیکیشن برای فروشگاه

بسیاری از کاربران که در واقع مشتریان بالقوه شما هستند، کار با اپلیکیشن را به کار با وب سایت ترجیح می دهند. چرا که در بسیاری از موارد فرآیند مشاهده و خرید محصولات، در اپلیکیشن روان تر از سایت است. بنابراین اگر واقعاً به دنبال افزایش بازدید سایت فروشگاهی خود هستید، باید به فکر ساخت اپلیکیشن نیز برای سایت خود باشید.

برای ساخت اپلیکیشن روش های گوناگونی وجود دارد. یکی از روش های آن نیز برای سایت های وردپرسی، استفاده از افزونه های اپلیکیشن ساز است. اگر مایلید که با فرآیند ساخت اپلیکیشن فروشگاهی بیشتر آشنا شوید، می توانید مطلب راهنمای ساخت اپلیکیشن موبایل را در بلاگ ژاکت مطالعه فرمایید.

4

6- ایمیل مارکتینگ

 یکی از بزرگ ترین اشتباهاتی که ممکن است در فرآیند افزایش بازدید سایت فروشگاهی مرتکب شوید، این است که به قدری روی جذب مخاطبان جدید تمرکز کنید که مشتریان قبلی خود را فراموش کنید. اما دقت کنید که هر بازدیدی می تواند منجر به خرید شود؛ چه این بازدید از جانب کاربران جدید شود و چه از جانب کاربران قدیمی. هر چند که احتمال این که مشتریانی که قبلاً از شما خرید کرده اند باز هم به خرید از شما ترغیب شوند، بسیار بیشتر است.

یکی از روش های بسیار کاربردی برای حفظ ارتباط با کاربران و مشتریان قبلی، ایمیل مارکتینگ است. اولین کاری که برای ایمیل مارکتینگ باید انجام دهید، جمع آوری ایمیل کاربران است. پس در مراحل ثبت نام کاربر و یا در قالب اطلاعیه های پاپ آپی و ... سعی کنید ایمیل کاربران را جمع کنید.

در مرحله بعدی نیز باید ایمیل های مناسب را طرحی کرده و طبق زمانبندی مشخص آنها را ارسال کنید. به عنوان مثال در ایمیل های خود کاربران را از تخفیف های ویژه ، کمپین های فصلی و مناسبتی و یا محصولات جدید فروشگاه آگاه کنید.

7- افزودن قابلیت به اشتراک گذاری

فرض کنید یک کاربر محصولی را می بیند و می خواهد آن محصول را برای فرد دیگری بفرستد تا نظر او را بداند یا او را ترغیب به خرید کند. در این صورت راحت ترین راه برای به اشتراک گذاری یک محصول، استفاده از گزینه هایی است که در خود سایت مختص این کار طراحی شده اند.

بنابراین سعی کنید در تمام صفحات قابل اشتراک مثل پست های بلاگ، صفحات محصولات، تصاویر محصولات و ... گزینه های به اشتراک گذاری را قرار دهید. در واقع با این کار از کاربر کمک می گیرید تا بتواند راحت تر محصولات را به دیگران معرفی کرده و یک شبکه ایجاد کند.

8- دریافت بک لینک برای سایت

بک لینک ها، لینک هایی هستند که از سایر منابع، به صفحات سایت داده می شوند. هر چه تعداد این بک لینک ها بیشتر باشد، اعتبار سایت نزد گوگل بیشتر شده و در نتیجه رتبه سایت ارتقا می یابد. اما امتیاز دیگر این بک لینک ها این است که کاربران سایر سایت ها می توانند از طریق آن لینک به سایت شما دسترسی داشته باشند. بنابراین احتمال این که کاربران بیشتری از سایت شما بازدید کرده و در نهایت خرید کنند، بسیار بالا می رود.

راه های زیادی برای دریافت بک لینک وجود دارد. اما یکی از رایج ترین روش ها، درج رپوتاژ در سایت های مختص این کار است. برای پیدا کردن این سایت ها می توانید عبارت "خرید رپوتاژ آگهی" را جست و جو کنید.

جمع بندی

خوشبختانه در زندگی دیجیتالی امروزی، بسیاری از افراد به فروشگاه های آنلاین اعتماد کرده و از خریدهای حضوری به خریدهای آنلاین روی آورده اند. از طرفی روش ها و تکنیک های زیادی برای افزایش بازدید سایت فروشگاهی وجود دارند. بنابراین باقی کار کاملاً به شما بستگی دارد که تا چه اندازه در به کارگیری این تکنیک ها، تلاش کنید. امیدواریم با در نظر گرفتن  8 موردی که در این مطلب با هم دیدیم، بتوانید شاهد رونق روز افزون سایت فروشگاهی خود باشید.