تا بحال نام متخصص درد را شنیده‌اید؟ آیا می‌دانید چنین تخصصی نیز در پزشکی وجود دارد؟ بله پزشک متخصص و یا فوق تخصص درد کسی است که در خصوص علت به وجود آمدن درد و درمان آن، آموزش‌های تخصصی بسیاری دیده است. فرقی نمی‌کند شما دچار دردهای مزمن هستید و یا چند روزی است که دچار احساس درد در یکی از قسمت‌های بدن شده‌اید، وقتی به مطب درد مراجعه می‌کنید، متخصص درد می‌تواند با توجه به تخصصی که دارد علت به وجود آمدن درد را تشخیص داده و بر مبنای آن روش‌های درمانی مناسب و اثر بخش را در نظر گیرد. ما در ادامه متخصص درد را به طور کامل معرفی کرده و به شما خواهیم گفت در صورت داشتن درد در کدام یک از قسمت‌های بدن می‌توانید به مطب درد مراجعه نمایید. همچنین در انتها نیز به معرفی دکتر شمس یکی از متخصصان این رشته خواهیم پرداخت.

آشنایی با رشته پزشکی متخصص درد

اگر شنیدن نام متخصص درد کمی برای شما ناآشنا است به این دلیل است که این رشته در حدود ده دوازده سالی است که به عنوان یکی از رشته‌های پزشکی وارد ایران شده است و در دانشگاه‌های کشور تدریس می‌شود و افرادی که دوره‌های دانشگاهی و آکادمیک این رشته را گذرانده باشند، به عنوان متخصص و یا فوق تخصص درد شناخته می‌شوند. به دلیل آن که گستره شناخت و تشخیص متخصص درد بالاست و برای آن آماده شده است، شما می‌توانید برای بروز هر دردی در بدن خود به مطب متخصص درد مراجعه نمایید. اگر دچار دردهای عضلانی و مفاصل هستید و یا دردهای مزمنی دارید که تاکنون نتیجه‌ای از درمان آن‌ها نگرفته‌اید و یا به دلیل بروز بیماری‌های مختلف سرطانی و .. می‌توانید از متخصص درد برای شناخت بهتر بیماری خود کمک گرفته و با طی کردن پروسه درمان زودتر به نتیجه برسید.

متخصص درد چه می‌کند؟

پیش از آن که به مراحل شناخت درد و درمان بیماری توسط متخصص درد بپردازیم، این نکته را باید اضافه کنیم که متخصص این رشته با همکاری و ارتباطی که با سایر رشته‌های پزشکی و آزمایشگاهی ایجاد می‌کند موفق به تشخیص درد شما شده و درمان‌های مناسب را ارائه می‌کند پس در واقع شناخت درد شما توسط یک تیم چند نفره متشکل از پزشکان مختلف صورت می‌گیرد.

هنگامی که به مطب درد مراجعه می‌کنید و تحت درمان قرار می‌گیرید، متخصص درد برای شما یک پرونده پزشکی ایجاد می‌کند و اگر قبلا توسط متخصصان دیگر تحت درمان قرار گرفته‌اید پرونده پزشکی قبلی شما را مطالعه کرده و معاینات بالینی لازم را آغاز می‌کند. پس از این چنانچه لازم باشد از شما آزمایش‌های پزشکی جدید و یا عکس‌های رادیوگرافی، ام آر آی و .. دریافت خواهد شد. پس از ارائه آن‌ها و با توجه به سوالاتی که پزشک از شما می‌پرسد و پاسخ‌هایی که دریافت می‌نماید به جزئیات مشکل شما پی خواهد برد.

برای تشخیص علت چه دردهایی می‌توان به متخصص درد مراجعه کرد؟

از آن جا که این تخصص گستره بالایی دارد شما برای تشخیص دردهای مختلف از جمله موارد زیر می‌توانید به مطب درد مراجعه نمایید.

  • وجود درد در ناحیه گردن تا انتهای ستون فقرات
  • دردهای آرتروز مزمن
  • سرطان‌های مختلف
  • دردهای مزمنی که تاکنون درمان نشده‌اند
  • دردهای اسکلتی- عضلانی مزمن (فیبرومیالژیا)
  • سردردهای مختلف از جمله سردردهای میگرنی
  • دردهای ناشی از مشکلات عصبی

پس از شناخت درد چه نوع درمان‌هایی تجویز می‌شود؟

همان طور که می‌دانید درمان زمانی نتیجه بخش خواهد بود که تشخیص درد و بیماری به درستی انجام شده باشد. هنگامی که متخصص درد با انجام معاینات و آزمایش‌های بالینی به دلیل بیماری شما پی برد زمان آن فرا می‌رسد که راه حل‌های درمانی برای شما صورت گیرد. در این شرایط متخصص درد ممکن است برای شما تنها دارو تجویز نماید و یا از روش‌های زیر برای درمان و تسکین درد شما استفاده نماید.

  • استفاده از ایمپلنت:

چنانچه درد شما ناشی از بروز مشکل در مفاصل باشد و این درد به جهت آسیب رسیدن به استخوان‌ها و یا ساییدگی مفاصل و .. رخ داده باشد متخصص درد تصمیم می‌گیرد با استفاده از ایمپلنت به شما کمک کند تا درد خود را بهبود بخشیده و در پی آن توان حرکتی شما در عضو آسیب دیده بهبود یابد.

  • تزریق:

گاهی متخصص درد تشخیص می‌دهد درد شما تنها با یک دوره تزریق دارو بهبود می‌یابد که این امر در مطب درد نیز انجام‌پذیر خواهد بود.

  • بلاک‌های عصبی:

این روش البته یکی از روش‌های تسکین درد اورژانسی می‌باشد. در این روش عصب‌های موجود در منطقه درد توسط دارو و یا گرما و سرما بلاک می‌شوند به این ترتیب به مدت چند ساعت تا چند روز درد تسکین پیدا کرده و در کنار آن از بی‌حس‌کننده‌های موضعی و ... استفاده می‌شود.

  • فیزیوتراپی:

یکی دیگر از راه حل‌هایی که متخصص درد برای بیماران تجویز می‌کند فیزیوتراپی است که این نوع درمان نیز به شیوه‌های مختلفی از جمله تحریک عصب منطقه درد با استفاده از جریان الکتریکی( مگنت درمانی، الکترود درمانی و لیزر درمانی ) صورت می‌گیرد که می‌تواند در مطب درد انجام شود و یا ماساژ، اصلاح رفتاری و تغییر وضعیت شیوه زندگی، استفاده از کمپرس آب گرم و سرد و .. تجویز شود و فرد بتواند در خانه نیز این روش‌ها را به کار گیرد.

چرا باید به مطب درد مراجعه کنیم؟

برای همه ما این مورد پیش آمده که برای دردی که داشته‌ایم به چند پزشک و متخصص درد های مختلف مراجعه کرده‌ایم و در نهایت نیز درد ما تسکین نیافته و یا از بین همه آن‌ها یک پزشک به مشکل ما پی برده و دردمان را درمان کرده است. هنگامی که به مطب درد مراجعه می‌کنید متخصص درد کمک می‌کند تا راه‌های علت یابی برای شما کوتاه شده و شما به سرعت روش درمانی مناسب را آغاز کرده و در مدت زمان کوتاهی به نتیجه برسید. متخصص دردشناسی به شما کمک می‌کند در مدت زمان کوتاه‌تری زندگی خود را بدون درد و مشکل از سر بگیرید.

مطب درد دکتر شمس

دکتر محمدحسن شمس، در سال 1388 با کسب مدرک تخصص در رشته درد و انستزی از دانشگاه شهید بهشتی فارغ التحصیل شده است و به مدت چند سال است که تحت عنوان متخصص درد به طبابت مشغول است و کمک می‌کند تا بیمار درد را کنترل کرده و آن را درمان و تسکین بخشد و دیگر نیاز نباشد درد را تحمل نماید.

اگر با خواندن این مطلب به این نتیجه رسیدید که پیشرفت علم پزشکی و وجود تخصص‌های جدید و خاص مانند مراجعه به مطب متخصص درد می‌تواند به شما کمک نماید تا دردهای خود را درمان کرده و از آنچه در زندگی روزمره شما تاثیر منفی گذاشته است رها شوید، به شما پیشنهاد می‌کنیم سری به سایت دکتر شمس به آدرس الکترونیکی www.matabdard.com  بزنید. در این سایت اطلاعات جامع و کاملی در خصوص فعالیت دکتر شمس و روش‌های درمانی مختلفی که توسط وی صورت می‌گیرد، ذکر شده است.