این روزها مراقبت از خود در برابر کرونا به یک عادت تبدیل شده است. همه ما دیگر عادت کرده ایم تا هنگام خارج شدن از خانه ماسک بزنیم و خیلی از مراقبت ها را انجام دهیم. در این مطلب می خواهیم به مرور نکاتی بپردازیم که رعایت آنها در زمان خرید به ما کمک می کند تا خریدی ایمن تر داشته باشیم. نکاتی که شاید خیلی از ما بدانیم و رعایت کنیم. اما مرور دوباره آنها نیز خالی از لطف نیست.

 

سعی کنید به صورت اینترنتی خرید کنید

پیشنهاد ما این است که اولوین اولویت انتخاب شما برای روش خرید باید روش خرید اینترنتی باشد. این روش بسیار بهتر است. چرا که نیاز ندارید از خانه خارج شوید. یک دستگاه هوشمند مانند موبایل و تبلت یا لپ تاپ و یک اینترنت کافی است تا بتوانید هر جا هستید خرید خود را انجام دهید. سعی کنید این روزها به خصوص با شیوع بیشتر ویروس کرونا بیشتر خریدهای خود را اینترنتی انجام دهید. خروج از خانه برای خرید یا هر کار دیگری باید به حداقل برسد.

 

حتما و حتما ماسک داشته باشید

بدیهی است که بهترین و مهم ترین وسیله برای مراقبت از خود در برابر کرونا ماسک است. استفاده از ماسک مهم ترین راه انتقال کرونا را که دهان و بینی است پوشش می دهد. حتما و حتما قبل از وارد شدن به سوپر مارکت یا فروشگاه بزرگ ماسک داشته باشید. اگر احتمال می دهید که فروشگاه شلوغ باشد از دو ماسک سه لایه استفاده کنید. به این صورت که دو ماسک را روی یکدیگر بر روی صورت بگذارید. استفاده از ماسک سه بعدی با لایه های بیشتر (چهار یا 5 لایه) نیز احتمال ابتلا را بسیار کمتر می کند.

 

استفاده از شیلد احتمال ابتلا را بسیار کمتر می کند

می توانید با استفاده از یک شیلد صورت احتمال ابتلا را بسیار کمتر کنید. البته که این وسیله باید در کنار ماسک استفاده شود. یک شیلد به تنهایی نمی تواند از شما در برابر این ویروس خطرناک مراقبت کند.

 

به وسایلی که نمی خواهید دست نزنید

این روزها از برداشتن و برانداز کردن وسایلی که نمی خواهید پرهیز کنید. ممکن است عادت داشته باشید در زمان حضور در فروشگاه محصولات مختلف را بردارید و بخواهید مشخصات آنها را مقایسه کنید. سعی کنید این کار در زمان شیوع کرونا به حداقل برسد. مخصوصا این که از روی کنجکاوی کالایی را برندارید.

 

به مراکز خلوت تر بروید

معمولا می توان حدس زد که مرکز خریدی که همیشه به آن می روید در ساعتی که قصد خرید دارید شلوغ است یا خیر. بهتر است به مراکز خریدی مراجعه کنید که خلوت تر هستند. از حضور در مراکز خرید سرپوشیده تا جای ممکن بپرهیزید تا این روزها در امان بمانید. همچنین مراکز خریدی را انتخاب کنید که جمعیت کمتری در آنها حضور دارند.

 

از دستکش استفاده کنید

همراه داشتن دستکش نیز خالی از لطف نیست. با این کار دست شما به صورت مستقیم به کالاها یا سطوح آلوده برخورد نمی کند. البته که استفاده از دستکش نیز به این معنی نیست که به هر سطحی یا هر کالایی دست بزنید. همچنین باید توجه کنید کنید که سطح رویی دستکش پس از لمس کالا یا سطوح مختلف در فروشگاه ممکن است آلوده شود. پس سعی کنید تماس دست حتی با وجود دستکش با صورت و لباس و دیگر وسایل به حداقل برسد.

 

ضدعفونی کننده با خودتان داشته باشید

این روزها همیشه هنگام خروج از خانه به خصوص برای خرید یک ژل یا محلول ضدعفونی کننده داشته باشید. محلول ضدعفونی کننده با الکل 70 درصد بهتر است. چرا که در کنار ضدعفونی کردن دست می تواند برای ضدعفونی کردن سطوح دیگر مثل موبایل نیز به شما کمک کند. پیوسته در زمان خرید به خصوص پس از برداشتن کالاها و محصولات سوپرمارکتی دستان خود را ضدعفونی کنید.

 

فاصله ایمنی را حفظ کنید

رعایت فاصله ایمنی بسیار مهم است. سعی کنید تا جای ممکن از دیگران فاصله بگیرید. پس از جهش ویروس کرونا بهترین فاصله ایمن دو متر اعلام شده است. با رعایت این فاصله با دیگران از خودتان در برابر این ویروس خطرناک محافظت کنید.

 

هنگام استفاده از دستگاه کارتخوان مواظب باشید

دستگاه های کارتخوان یکی از آلوده ترین ها از نظر ویروسی هستند. افراد زیادی هر روز با این دستگاه ها کار می کنند. پس هنگام وارد کردن رمز یا خرید با این دستگاه ها مراقب باشید. بهتر است یک دستکش داشته باشید و پس از اتمام کار دستکش را در یک کیسه فریزر در بسته قرار دهید و دور بیندازید. اگر دستکش ندارید کارت و دست خود را پس از اتمام کار به خوبی ضدعفونی کنید.

 

تا جای ممکن از پول نقد استفاده نکنید

ضدعفونی و تمیز کردن اسکناس و پول نقد سخت است. به همین دلیل توصیه می شود که این روزها کمتر از پول نقد استفاده کنید. پول همیشه به چرک کف دست معروف بوده است. دلیلش هم مشخص است. دست به دلیل خطوط مختلف بستر مناسبی برای رشد بسیاری از باکتری ها و ویروس هاست. این آلودگی ها به پول منتقل می شود. پیشنهاد می کنیم که این روزها از طریق کارت های بانکی خرید کنید.

 

از خرید وسایل و خوراکی بدون بسته بندی بپرهیزید

این روزها سعی کنید به جای خرید حبوبات و وسایلی که به صورت بدون بسته بندی عرضه می شوند از وسایل و کالاهای بسته بندی شده استفاده کنید. شما نمی دانید حبوبات و خوراکی های بدون بسته بندی در چه شرایطی نگهداری شده اند. پس احتیاط را رعایت کنید.

 

کالاهای خریداری شده را ضدعفونی کنید

پس از این که از خرید برگشتید باید سطح رویی کالاهایی که خریداری کرده اید را با یک اسپری ضدعفونی کننده عاری از ویروس احتمالی کنید. ماکارونی، حبوبات بسته بندی شده و... می توانند ضدعفونی شوند. حتی برای میوه و سبزیجات نیز می توانید از ضدعفونی کننده های مخصوص استفاده کنید. این ضدعفونی کننده ها را می توانید از فروشگاه ها و داروخانه ها تهیه کنید و این روزها با استفاده از آنها بیشتر از خود و خانواده تان مراقبت کنید.

 

از خرید دسته جمعی بپرهیزید

خیلی از ما به خرید به چشم یک تفریح نگاه می کردیم. خرید به صورت دسته جمعی یکی از تفریحات قبل از کرونا محسوب می شد. اما این روزها این کار می تواند خطرات بسیاری داشته باشد. بهتر است هر بار یکی از اعضای خانواده برای خرید داوطلب شود. از به همراه بردن دیگران برای خرید بپرهیزید. به خصوص کودکان را با خودتان به مراکز خرید نبرید. کودکان ممکن است در زمانی که هواس شما نباشد به کالاها و سطوح آلوده دست بزنند. این موضوع بسیار خطرناک و جدی است. این روزها خیلی از کودکان در بین قربانیان کرونا هستند. پس کودکان را با خود به خرید نبرید. همچنین با حداقل تعداد ممکن به خرید بروید.