آزمون SAT برای اولین بار در سال 1926 توسط کالج برد آمریکا برگزار شد. امروزه این آزمون در سراسر جهان و برای ورود دانشجویان در مقطع کارشناسی به دانشگاه های مختلف کشور های دنیا هم چون آمریکا، کانادا، استرالیا، انگلستان، هند، ترکیه و ... برگزار می شود. با ارزیابی آمادگی دانشجویان جهت تحصیل در دانشگاه های دولتی یا خصوصی این کشور ها، افراد می توانند در هر کجای دنیا که باشند در دانشگاه و رشته ی مورد نظر خود پذیرش بگیرند.

آزمون SAT در هر سال، شش بار و در ماه های ژانویه، مه، ژوئن، اکتبر، نوامبر و دسامبر برگزار می شود. شرکت در این آزمون هیچگونه محدودیتی سنی نداشته و به مدت 2 سال در کشور ترکیه و 5 سال در سایر کشور ها اعتبار دارد. متاسفانه به دلیل عدم برگزاری این آزمون در کشور ایران، دانشجویان ایرانی برای شرکت در این آزمون باید به کشور های همسایه مراجعه کنند. در حقیقت در تمامی کشور هایی که توسط آمریکا تحریم نشده باشند این آزمون برگزار می شود. کشور ترکیه بهترین و در دسترس ترین کشور برای متقاضیان ایرانی می باشد.  در ادامه با قبولی در این آزمون و محتویات آن بیشتر آشنا خواهیم شد.

آزمون sat

تفاوت آزمون SAT و آزمون YOS

آزمون اس ای تی و آزمون یوس هر دو آزمون هایی بوده که برای پذیرش دانشجویان در مقطع کارشناسی برگزار می شوند. با این تفاوت که آزمون یوس تنها مربوط به پذیرش در دانشگاه های ترکیه می باشد اما با قبولی در آزمون اس ای تی می توان درخواست خود را برای ورود به تمامی دانشگاه های کشور های مختلف ارسال کرد. هم چنین زبان آزمون اس ای تی انگلیسی بوده و زبان آزمون YOS به صورت ترکی و انگلیسی می باشد.

محتوای آزمون SAT

در ابتدا محتوای آزمون اس ای تی با محتویات دروس دبیرستان مطابقت نداشت و همین امر سبب سردرگمی دانش آموزان برای بدست آوردن یک منبع معتبر می شد. اما سرانجام در سال 2016 محتویات این آزمون تغییر کرده و به گونه ای تنظیم شد تا تمامی دانش آموزان در سراسر دنیا بتوانند با یک منبع معتبر و یکسان که دروس خوانده شده ی آن ها در مقطع دبیرستان می شود، در این آزمون شرکت کنند. به طور کلی آزمون SAT دارای چهار بخش ریاضی، خواندن و نوشتن به زبان انگلیسی و بخش مقاله می باشد که به صورت اختیاری بوده و امتیاز آن جداگانه محاسبه می شود.

به طور کلی این آزمون از 154 سوال تشکیل شده و 1600 امتیاز دارد. مهلت

MATH   ( ریاضی )

بخش ریاضی شامل 57 سوال در مورد حل مسئله، تحلیل داده ها، جبر و ریاضیات پیشرفته می باشد. این بخش 80 دقیقه زمان داشته و به طور کلی 800 امتیاز دارد.

READING ( خواندن )

این بخش مربوط به سوالاتی در موضوعات تاریخی، سیاسی، ادبیات و ... می باشد که با تکمیل جمله و حل تست های مربوط به درک مطلب صورت می گیرد. بخش reading 52 سوال داشته و 65 دقیقه مهلت پاسخگویی دارد. امتیاز این بخش نیز 800 امتیاز می باشد.

WRITING AND LANGUAGE ( نوشتن و زبان )

این بخش شامل 44 سوال در ارتباط با ایده ها و کنوانسیون های انگلیسی می باشد که در ارتباط با بخش های مربوط به مشاغل، تاریخ، علوم انسانی و ... می باشد. این بخش 35 دقیقه زمان داشته و 800 امتیاز دارد.

ESSAY ( مقاله )

همانطور که گفتیم پاسخ دادن به این بخش کاملا اختیاری بوده و الزامی نمی باشد. در صورت تمایل می توانید به زبان انگلیسی مقاله ای بنویسید. امتیاز این بخش برای برخی از دانشگاه ها حائز اهمیت می باشد. مهلت پاسخ دهی به این بخش 50 دقیقه می باشد.

چگونگی محاسبه نمرات آزمون SAT

همانگونه که متوجه شدید آزمون اس ای تی شامل دو بخش 800 امتیازی می باشد و نمرات این دو بخش به صورت جداگانه محاسبه می شود. نمره کل نیز از 400 تا 1600 متغیر می باشد. تمامی سوالات بخ غیر از 13 سوال ریاضی و بخش اختیاری، به صورت 4 گزینه ای می باشند.

به طور کلی در آزمون اس ای تی نمره  بالاتر از 1200 را می توان به عنوان یک نمره خوب ارزیابی کرد. برای پذیرش در دانشگاه ها نیز باید بتوانید نمره ای میان 1200 تا 1400 را کسب کنید. هر چه امتیاز شما در این آزمون به 1600 نزدیک باشد، احتمال قبولی شما در دانشگاه های برتر دولتی نیز زیادتر خواهد بود.

نمره مناسب در بخش اختیاری 20 می باشد. اگر به دنبال پذیرش در دانشگاه های ترکیه ای می باشید باید به  شما بگوییم که دانشگاه های این کشور اهمیتی به امتیاز این بخش نخواهند داد.

هزینه ثبت نام در آزمون SAT

هزینه ی ثبت نام در آزمون SAT 46.50 دلار و با مقاله اختیاری 64.50 دلار می باشد. دانشجویانی که خارج از آمریکا در این آزمون شرکت می کنند باید علاوه بر این هزینه، 49 دلار نیز پرداخت کنند. هزینه این آزمون در کشور ترکیه به صورت میانگین 250 لیر می باشد.

توجه داشته باشید چنانچه به هر دلیلی از شرکت در آزمون منصرف شوید، هزینه ی پرداخت شده به شما عودت داده نخواهد شد.

ثبت نام در آزمون SAT

برای ثبت نام در آزمون اس ای تی تنها کافیست به صورت آنلاین به سایت collegboard.org رفته و پس از انتخاب زمان آزمون و پرداخت هزینه ی آن، ثبت نام خود را نهایی کنید.

مدارک مورد نیاز جهت ثبت نام در آزمون SAT

  • پاسپورت
  • عکس پرسنلی
  • پرداخت هزینه آزمون

دوره تضمینی قبولی در آزمون SAT

کلاس ها و دوره های قبولی تضمینی در آزمون اس ای تی در موسسه توران آکادمی برگزار می شود. برای رسیدن به آمادگی کامل در آزمون SAT می توانید این دوره ها را در کالج توران گذرانده و در رشته ی مورد نظر خود در برترین کشورها پذیرش بگیرید.

 آکادمی توران با چندین سال سابقه درخشان در این زمینه میزبان تمامی دانش آموزان و دانشجویانی است که در پی ساختن آینده ای روشن برای خود می باشند. در این دوره ها با برترین اساتید زبان و ریاضی در ارتباط خواهید بود و از کمک های مشاوران آگاه، بدون نگرانی و دغدغه برخوردار می شوید. بهترین کتاب ها و منابع موجود در اختیار دانش پذیران قرار خواهد گرفت و با گذراندن آزمون های مشابه، با آمادگی بیشتری در آزمون اصلی شرکت خواهید کرد. جهت کسب اطلاعات بیشتر و مشاوره رایگان در این زمینه با کارشناسان ما تماس بگیرید. اگر قصد تحصیل در ترکیه را دارید می توانید با کارشناسان ما در توران آکادمی تماس بکیرید.