کرج بزرگ سال‌هاست که بار جمعیت و ازدحام پایتخت را به دوش می‌کشد. با وجود متروی تهران-کرج که سال‌ها قبل راه افتاد، جمعیت زیادی که در کرج ساکن هستند، تنها برای حاضر شدن در محل کار به تهران سفرهای یک‌روزه می‌کنند. کرج مرکز استان بزرگ البرز است با مساحتی در حدود ۵۸۰۰ کیلومتر. این استان از جدا شدن ۴ شهرستان کرج، طالقان، ساوجبلاغ به مرکزیت هشتگرد و نظرآباد تشکیل شده است.

مسیرهای دسترسی

کرج و مسیرهای دسترسی‌اش آن‌قدر سرراست است که اگر قصد خرید خانه در هرکدام از مناطق کرج را داشته باشید، به راحتی می‌توانید در آن ساکن شوید. کرج از دیرباز، پل ارتباطی بسیار مهمی در حد فاصل تهران- قزوین و شهرهای استان مازندران بوده و در طی سه دهه گذشته با ایجاد شبکه راه‌های جدید و احداث آزادراه‌های منشعب و عبوری از آن، بر اهمیت این شهر در مسیر ارتباطی تهران به کشورهای اروپایی افزوده شده است.

مقایسه قیمت ‌خانه در تهران و کرج

احتمال دارد از آن دست کسانی باشید که از خرید خانه در تهران متناسب با بودجه‌تان، ناامید شده‌اید. در این صورت شاید رفتن به سمت کرج به عنوان یک شهر مهاجرپذیر که اتفاقا دسترسی خوبی هم به تهران دارد، کار عاقلانه‌ای باشد. چون در مقایسه قیمتی بین تهران و کرج، قیمت خانه‌ها چه در خرید و چه در اجاره در کرج، متعادل‌تر و پایین‌تر است. هرچند که در کرج هم قیمت خرید آپارتمان و حتی اجاره در مناطق و محلات با هم متفاوت هستند.

مناطقی با قیمت بالا

برای پاسخ به این پرسش که کدام مناطق کرج برای زندگی مناسب هستند، باید دید بودجه و انتظارات شما از جایی که قرار است در آنجا زندگی کنید، چقدر است؟ در صورتی که پول کافی برای خرید آپارتمان در کرج کنار گذاشته‌اید، شاید محله‌هایی چون مهرشهر، عظیمیه و جهانشهر برایتان مناسب باشد. این انتخاب به جز سکونت،  سرمایه‌گذاری خوبی هم برایتان به ارمغان می‌آورد. عظیمیه دارای آب‌وهوای کوهپایه‌ای با زمستان‌های بسیار سرد و تابستان‌های معتدل‌ است. چهارباندی مهرشهر کرج هم بلواری سرسبز با چشم‌اندازی زیبا دارد. وجود باغ‌های مختلف در اطراف مهرشهر سبب شده، این منطقه آب‌وهوای خوبی داشته باشد.

مناطقی با قیمت متوسط

قشر متوسطی که برای خرید آپارتمان از تهران تا کرج را آمده‌اند به جز انتخاب آپارتمان، به دنبال راه‌های دسترسی به محل زندگی خود هم هستند. به جز این متراژ خانه و قیمتش هم مهم است. با این شرایط محله‌هایی که بیشتر مورد پسند کارمندان و قشر متوسط قرار می‌گیرد، مناطقی چون گلشهر، گوهر دشت، بلوار ارم و کیانمهر هستند. در این مناطق متراژ خانه‌ها و آپارتمان‌ها از ۴۰ متر شروع شده و تا ۳۰۰ متر هم می‌رسد. پس با این حساب قدرت مانور زیادی برای انتخاب آپارتمان دارید. دسترسی به وسایل حمل‌ونقل عمومی و مراکز خرید و تره‌بارها از دیگر نقاط قوت این منطقه است.

v2

محله‌هایی برای همه اقشار

به جز مناطقی که در بالا ذکر شد، محلات و مناطقی هم در کرج هستند که برای سکونت مناسبند. در این مناطق تنوع قیمتی خود به اضافه متراژهای مختلف، توانسته مشتری‌ها را به سمت خود جلب کند. یکی از این مناطق باغستان است. باغستان در قسمت شمالی کرج قرار گرفته و هم بافتی شکیل دارد و هم قیمت آپارتمان‌ها در این محدوده مناسب‌تر است. باغستان به دو قسمت شرقی و غربی تقسیم می‌شود که معمولاً قسمت شرقی را به‌نام «باغستان» و قسمت غربی را به ‌نام «غربی» یا «باغستان غربی» می‌شناسند. باغستان شرقی با فاصله‌ٔ کمتری از مرکز شهر دارای تراکم جمعیت بیشتری است و در مقابل باغستان غربی با فاصلهٔ بیشتر تا مرکز شهر، ساکت‌تر و خلوت‌تر بوده و آب‌وهوای بهتری دارد. بازار معامله ملک و خرید آپارتمان در این منطقه هم داغ است. فردیس، حصارک بالا و پایین، شاهین ویلا و بهارستان هم مناطق دیگری هستند که به ترتیب طرفداران خاص خود را برای جویندگان خانه در کرج و حومه دارند. برای مثال منطقه فردیس که جزو محلات قدیمی کرج است، میزبان تعداد زیادی از تهرانی‌هاست. از مهم‌ترین شهرک‌های محله فردیس می‌توان به شهرک ناز، شهرک داروگر، شهرک طالقانی و شهرک دهکده اشاره کرد که البته نقش مهمی هم در گسترش فردیس داشته‌اند. مراکز مهم حومه‌ای فردیس هم مشکین‌دشت، محمدشهر، منظریه و میدان سرحدی هستند. تقاضا برای خرید و اجاره آپارتمان در شاهین‌ویلا با توجه به متوسط قیمت زیاد است. با وجود امکانات مناسب شهری، این منطقه برای خانواده‌های کم‌جمعیت که درآمد متوسطی دارند، می‌تواند انتخاب مناسبی برای زندگی باشد. این محله از شمال به باغستان، از غرب به گلدشت، از شرق به گوهردشت و از جنوب به خیابان بهشتی و حصارک بالا دسترسی دارد. در مورد دسترسی به وسایل حمل‌و‌نقل عمومی هم باید گفت در بلوار باهنر و بلوار ظفر نیز ایستگاه اتوبوس تعبیه شده است. خطوط تاکسیرانی هم در این محله و محله‌های مجاور برای رفت‌وآمد شهروندان وجود دارد. مراکز اداری، تجاری، مذهبی، درمانی و آموزشی مناسب در شاهین‌ویلا باعث باعث افزایش جمعیت در این محدوده شده است.