بیماری همه گیر کووید -19 تاکنون میلیون ها نفر را در سراسر جهان مبتلا و بیش از چند صد هزار نفر را به کام مرگ کشانده است. اما این ویروس جدا از مشکلات سلامتی بحران های اقتصادی جدی را نیز در سراسر جهان به وجود آورده، به طوری که میلیون‌ها نفر به دلیل شیوع این ویروس در دنیا از کار بیکار و کسب و کارهای زیادی موقتا یا بعضا به صورت دائم تعطیل شدند. به دلیل تاثیرات شدید این ویروس بر اقتصاد جهان، خط تولید بسیاری از شرکت ها و کارخانه ها کاهش پیدا کرد و افراد زیادی با مشکلات اقتصادی مواجه شدند. حتی در بازار سهام و سرمایه نیز با افت شدید شاخص ها مواجه شدیم. اما نکته ای که در این دوران بیش از پیش مورد توجه قرار گرفت، وضعیت کسب و کارهای اینترنتی بود.

در واقع، با شیوع ویروس کرونا بسیاری از مردم خانه‌نشین و بسیاری از کسب ‌وکارها تعطیل شد. چرا که میزان شیوع و انتقال این ویروس به اندازه ای سریع بود که در بسیاری از کشورها کسب و کارهایی که فعالیت آنها موجب تجمع مردم یا تماس بین افراد میشد، برای حفظ سلامت و بهداشت جامعه به طور موقت کار خود را تعطیل کردند یا ساعت کاری خود را کاهش و به نحوی دیگر آن را انجام دادند. به همین جهت امروزه ویروس کرونا منجر شده تا تعاملات اجتماعی به حداقل رسیده و ماندن در خانه به یکی از ضروری‌ترین اقدامات تبدیل شود. البته انجام این کار نه تنها برای حفظ سلامت خودمان، بلکه برای حفظ سلامت دیگران و جامعه مهم است. از همین رو کسب و کارهای آنلاین، از جمله بهترین روش هایی هستند که می توان از طریق آن به کسب درآمد پرداخت.

در این دوران بسیاری از افرادی که در گذشته به صورت حضوری کار می کردند، به انجام کسب و کارهای اینترنتی روی آوردند یا افرادی که قبلا هم به شکل حضوری و هم مجازی کسب و کار خود را اداره می کردند تمام وقت خود را به فروش از طریق اینترنت اختصاص دادند. در حقیقت کسب و کارهایی که زودتر خدمات آنلاین خود را گسترش داده بودند در این دوران توانستند تا حد زیادی اثرات منفی اقتصادی را در تجارت خود کاهش دهند. تجارت هایی هم که تازه به فکر استفاده از خدمات اینترنتی افتاده بودند نیز در این مدت توانستند بخش آنلاین کسب و کار خود را جدی تر بگیرند و آن را ارتقا دهند. با وجود اینکه استفاده از اینترنت و کسب و کارهای اینترنتی در طی سال های اخیر مورد توجه بسیاری از مردم در سراسر جهان قرار گرفته اما شیوع ویروس کرونا لزوم و مزیت چنین کسب و کارهایی را بیش از پیش نمایان کرد.

در واقع خرید اینترنتی محصولات مورد نیاز پاسخی به نگرانی مردم در دوران پاندمی کرونا بود. در این مدت مردم توانسته اند بدون نیاز به خارج شدن از منزل تمامی نیازهای خود از خوراک گرفته تا پوشاک را از طریق سفارشات اینترنتی تامین کنند. درست است که کسب و کارهای اینترنتی تا پیش از شیوع این ویروس نیز رونق داشت اما در این مدت مردم به صورت جدی تر به سمت خرید از فروشگاه های اینترنتی روی آوردند. در واقع در مدت زمانی که برخی از شرکت ها و فروشگاه ها در حال تبادل نظر درباره استفاده از خدمات فروش و تحویل کالا به صورت حضوری بودند،  کسب و کارهای آنلاین حجم سفارش قابل توجهی را تجربه می کردند، به گونه ای که میزان فروش فروشگاه های اینترنتی چندین برابر شد.

r2

تاثیرات مثبت و منفی ویروس کرونا بر کسب و کارهای اینترنتی

طبق گزارشات روابط عمومی انجمن صنفی کسب و کارهای اینترنتی، درست است که شیوع ویروس کرونا موجب استقبال بیشتر مردم از خرید آنلاین شد اما افزایش تصاعدی نرخ ارز و گران شدن روزانه کالاهای مورد نیاز مردم نیز مشکلاتی در این حوزه ایجاد کرد. به طوری که برخی از فروشگاه های دیجیتالی برخی از کالاهای خود را به صورت اقساطی به فروش گذاشتند. بنابراین، می توان گفت که ویروس کرونا در این مدت هم تاثیرات مثبت و هم تاثیرات منفی داشته است. از تاثیرات مثبت آن این است که مردم در این مدت مجبور شدند تا نسبت به گذشته بیشتر خرید اینترنتی انجام دهند و این موضوع توفیق اجباری بود تا اعتماد مردم به فروشگاه های آنلاین بیش از پیش شود.

اما ما تنها خدمات آنلاین آنها را میبینیم درحالی که خرید اینترنتی بیشتر به معنای تقاضای بیشتر است. بنابراین این شرکت ها با نیاز بیشتری از سوی بازار مواجه بوده و به دلیل شیوع ویروس کرونا اگر شرایط لازم جهت ایجاد فاصله گذاری اجتماعی را نداشته باشند کارکنان آن ها مجبور به انجام دورکاری هستند و اگر نتوانند شرایط لازم برای دورکاری یا کار با فاصله مناسب را در بخش های مربوط به انباری، حسابداری یا فروش خود ایجاد کنند قطعا با مشکل روبرو خواهند شد.

بنابراین اگر چه از یک سو شیوع ویروس کرونا باعث افزایش تقاضای مردم برای خرید اینترنتی و به دنبال آن افزایش فروش فروشگاه های دیجیتالی شده، اما از طرفی به دلیل نبودن شرایط مناسب برای رعایت فاصله گذاری اجتماعی، کارکنان مجبور به انجام دورکاری هستند که این خود می تواند مشکلات زیادی را ایجاد کند. به همین خاطر می توان گفت که ویروس کرونا فرصتی بسیار خوب برای رونق کسب و کارهای اینترنتی است که بتوانند اصول بهداشتی را به طور کامل رعایت کنند.

البته نوسانات بازار ارز را نمی توان نادیده گرفت. این نوسانات تاثیر منفی شدیدی روی کسب و کارها داشته است چرا که به دلیل عدم ثبات قیمت ها و پایین بودن موجودی کالاها بسیاری از شرکت ها با مشکل روبرو شده اند و نمی توانند قیمت ثابتی را برای کالاهای خود در نظر بگیرند و روزانه قیمت ها افزایش پیدا می کند. در مقابل هم به دلیل تورم اقتصادی روز به روز قدرت خرید مردم کاهش پیدا می کند. در واقع رونق کسب و کارها یک فرآیند دو طرفه از سوی شرکت ها و مردم است که متاسفانه با وجود شرایط نابسامان اقتصادی در کشور مشکلات زیادی را هم برای مردم هم برای فروشگاه های دیجیتالی به وجود آورده است.

r3

برندگان و بازندگان کسب و کارهای اینترنتی در دوران کرونا

طبق گزارشاتی که صنف کسب وکارهای اینترنتی بیان کرد، در مدت شیوع ویروس کرونا تقاضا برای کسب و کارهایی که در حوزه های عرضه کالا و مواد غذایی، مواد پزشکی، مشاوره پزشکی، عرضه لوازم دیجیتال و رویدادهای آنلاین فعالیت داشته اند، افزایش پیدا کرده است. اما در مقابل، تجارت هایی که در حوزه گردشگری، تبلیغات آنلاین و رستوران بودند با کاهش قابل توجهی از سفارشات مواجه شدند که در مواردی برخی از آن ها به دلیل کاهش شدید درآمد مجبور به تعدیل نیروهای خود شدند و در برخی از شهرهای کوچک تر نیز مجبور شدند تا کسب و کار خود را تعطیل کنند.

برگزاری رویدادها به صورت آنلاین از موفق ترین کسب و کارها در دوران کرونا

یکی از مزایایی که ویروس کرونا و قرنطینه و ماندن در خانه به همراه داشت، این بود که تقاضا و خرید آنلاین بلیت برای مشاهده رویداد های آنلاین افزایش پیدا کرد و این یکی از تغییرات قابل توجه در زمینه کسب و کارهای آنلاین در دوران پاندمی کرونا بود. چرا که در این مدت بسیاری از افراد که مجبور بودند به دلیل قرنطینه یا دورکاری مدت زمان زیادی را در خانه سپری کنند، این فرصت را پیدا کردند تا از انواع ویدئوهای آنلاین از جمله آموزشی، هنری و حتی فیلم و کنسرت های مجازی بیشتر استفاده کنند.

همانطور که میدانید یکی از دغدغه هایی که در دوران شیوع کرونا بسیار مورد بحث قرار گرفت برگزاری کلاس ها در مراکز آموزشی و آموزشگاه ها بود که اکثر مردم به دلیل حفظ سلامت فرزندانشان ترجیح می دانند کلاس ها به صورت غیر حضوری برگزار شود که در حال حاضر نیز در بسیاری از آموزشگاه ها در سراسر کشور این طرح به اجرا درآمده و بسیاری از افراد از طریق ساخت فیلم های آموزشی توانسته اند درآمد بالایی کسب کنند.

r4

گردشگری با وجود کسب و کار آنلاین بیشترین ضربه را خورد

طبق گزارشات صنف تجارت های اینترنتی، بیشترین میزان کاهش سفارشات و درآمد در مدت پاندمی کرونا مربوط به حوزه گردشگری بوده که چیزی در حدود 97 درصد کاهش داشته است. البته با توجه به قوانین قرنطینه در داخل و خارج از کشور این میزان کاهش دور از ذهن نبوده و تنها محدود به کشور ما نیست. بلکه سال 2020 بدترین سال برای صنعت گردشگری در سراسر دنیا محسوب می شود. در واقع می‌توان گفت کاهش تقاضای مردم برای سفر و همچنین محدودیت‌های تردد موجب شده تا بخش زیادی از تجارت و صنعت گردشگری یا کاهش چشمگیر سفارش مواجه شود. به گونه ای که بسیاری از شرکت ها و آژانس های گردشگری با وجود داشتن بخش خدمات مجازی و اینترنتی مجبور به تعدیل بخشی از نیروهای خود شدند.

به طور کلی، در مدت شیوع ویروس کرونا در کشور درآمد و فروش در برخی کسب و کارهای اینترنتی مانند گردشگری، سفارش آنلاین غذا، تبلیغات آنلاین و مسکن با کاهش مواجه شد اما در مقابل تجارت هایی که ارتباط مستقیم با نیازهای روزانه مردم داشتند مانند بخش عرضه کالاهای ضروری با افزایش 121 درصدی، بخش رسانه و ویدئو با افزایش سود 55 درصدی، عرضه محصولات دیجیتالی با رشد 32 درصدی و بخش مشاوره پزشکی آنلاین با سود 22 درصدی توانستند در این مدت کسب و کار مجازی خود را رونق دهند. البته طبق گزارشاتی که توسط اتحادیه کسب و کارهای اینترنتی بیان شده است میزان درصد افزایش فروش و خدمات در مناطق و استان های گوناگون متفاوت است.

کلام آخر

به طور کلی در دنیای امروز کسب و کارها را می توانیم به دو بخش سنتی و دیجیتال تقسیم کنیم. متاسفانه پس از شیوع ویروس کرونا کسب و کارهای سنتی که نیاز به حضور فیزیکی فرد در محل کار دارد با مشکلات و ضررهای مالی بسیاری مواجه شدند. اما در مقابل، تجارت های آنلاین در این مدت توانستند به سود زیادی دست پیدا کنند. به طور مثال، فروش دیجی کالا به عنوان یک فروشگاه اینترنتی در ایران در دوران شیوع کرونا چندین برابر شد. البته این اتفاق تنها در ایران رخ نداده بلکه در تمام دنیا تجارت های آنلاین نسبت به کسب و کارهای سنتی وضعیت بهتری دارند و در دوران شیوع ویروس کرونا توانستند خود را از تا حد زیادی از بحران اقتصادی نجات دهند. به عنوان مثال، آمازون که یکی از شناخته شده ترین فروشگاه های اینترنتی در جهان است توانسته در این مدت سود بسیار زیادی داشته باشد.

به همین جهت پیشنهاد تمام کسانی که در حوزه تجارت کار می کنند این است که سعی کنید به سمت کسب و کارهای اینترنتی حرکت کنید. چرا که امروزه ما در دنیایی زندگی می کنیم که اینترنت به عضو جدا نشدنی از زندگی مردم تبدیل شده و نمی توان این موضوع را نادیده گرفت. چرا که امروزه بخش مهمی از فعالیت‌های بازاریابی و تبلیغات در فضای مجازی صورت می‌گیرد. به همین جهت بدون داشتن ابزارهایی مانند وب‌ سایت و رسانه های اجتماعی شما بخش زیادی از مشتریان خود را از دست خواهید داد. مشخص است که برای ورود به دنیای تجارت آنلاین لازم است تا آموزش هایی را ببینید. بنابراین، اگر تصمیم دارید که کسب و کار خود را به صورت اینترنتی راه اندازی کنید می توانید از تیم های متخصص در این زمینه از جمله شرکت راستین وب کمک بگیرید.

در مجموع می توان گفت که کرونا باشد یا نباشد خوب است که شما کسب و کار آنلاین خود را گسترش دهید چرا که به طور کلی روز به روز استفاده از این شیوه خرید توسط مردم افزایش پیدا می کند. شما می توانید کارهای زیادی در فضای آنلاین انجام دهید، از ساخت سایت فروشگاهی و طراحی سایت برای ارائه محصولات و خدمات تا ایجاد کلاس های آنلاین و استفاده از شبکه های اجتماعی مانند اینستاگرام همگی در کنار هم می تواند باعث رونق کسب و کار شما شود به این شرط که تجارت آنلاین خود را جدی بگیرید.